Cholesterol LDL - jakie są normy stężenia?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by TheCulinaryGeek via Flicr.com
Oznaczanie stężenia cholesterolu to jedno z najbardziej popularnych badań diagnostycznych. Jakie wyniki badania są prawidłowe?

Mianem cholesterolu LDL określa się cholesterol obecny we frakcji lipoprotein o małej gęstości. Mimo iż cholesterol spełnia ważne funkcje w organizmie, frakcja LDL cieszy się złą sławą ze względu na niekorzystne oddziaływanie na układ krążenia – jej nadmiar przyczynia się do powstania blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych.

Oznaczanie stężenia cholesterolu LDL we krwi

Badanie poziomu „złego” cholesterolu LDL jest wykonywane w ramach lipidogramu, czyli panelu badań, których celem jest ocena gospodarki lipidowej organizmu poprzez oznaczenie poziomu trójglicerydów, cholesterolu LDL, cholesterolu HDL oraz cholesterolu całkowitego. Stężenie LDL jest oznaczane w próbce krwi żylnej.

Jak przygotować się do badania, by jego wynik był jak najbardziej wiarygodny? „Należy pamiętać, by krew na badanie oddać ok. 16 godzin po ostatnim posiłku – w dniu poprzednim ostatnim posiłkiem powinien być obiad. Jeśli musimy coś zjeść wieczorem, niech to będzie owoc, a nie kromka chleba z masłem. W dniach przed badaniem dieta powinna być w miarę normalna – złym pomysłem jest więc udanie się do laboratorium na przykład w poniedziałek, po sobotnio-niedzielnym spotkaniu rodzinnym, spędzonym od rana do wieczora przy suto zastawionym stole” ‒ wyjaśnia lekarz internista Marcin Koncewicz.

Prawidłowe wartości LDL

Normy stężenia cholesterolu LDL są takie same dla obu płci. Wartości prawidłowe frakcji LDL nie przekraczają 135 mg/dl (3,5 mmol/l). Za wartości graniczne uważa się 135-155 mg/dl (3,5-4,0 mmol/l), natomiast nieprawidłowe wartości LDL przekraczają 155 mg/dl (4,0 mmol/l). Warto podkreślić, iż normy poziomu „złego” cholesterolu są inne dla osób z dużym ryzykiem rozwoju cukrzycy, miażdżycy tętnic innych niż wieńcowe lub choroby niedokrwiennej serca. U osób szczególnie podatnych na wystąpienie wyżej wymienionych schorzeń prawidłowe wartości cholesterolu LDL nie przekraczają 115 mg/dl. Z kolei w przypadku osób doświadczających objawów tych chorób za normę stężenia LDL uważa się maksymalnie 100 mg/dl.

Co powoduje wzrost poziomu cholesterolu LDL?

Zbyt wysokie stężenie „złego” cholesterolu to przede wszystkim wynik błędów żywieniowych (zwłaszcza spożywania dużych ilości produktów pochodzenia zwierzęcego), siedzącego trybu życia, przewlekłego stresu i nieprawidłowej wagi. Hipercholesterolemia może być również skutkiem skazy genetycznej – mamy wówczas do czynienia z tak zwaną hipercholesterolemią rodzinną. Jak podkreśla lekarz Marcin Koncewicz, „zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL czasami na wiele lat wyprzedza rozwój chorób serca i naczyń krwionośnych, które w efekcie mogą doprowadzić do zgonu lub inwalidztwa. Należy również pamiętać, że cukrzyca to nie tylko choroba, która laboratoryjnie objawia się podwyższonym stężeniem cukru we krwi – ona również sprzyja pojawieniu się nieprawidłowych ilości cholesterolu we krwi wraz z wszystkimi tego następstwami”.

Zaburzenia lipidowe, takie jak hipercholesterolemia, mogą mieć poważne następstwa. Przy zbyt wysokim stężeniu cholesterolu LDL we krwi należy liczyć się z większym ryzykiem wystąpienia zawału serca, udaru i miażdżycy tętnic wieńcowych w sercu, tętnic mózgowych i tętnic kończyn dolnych. Prawdopodobieństwo rozwoju tych schorzeń można redukować, stosując odpowiednią dietę i żyjąc aktywnie. Zdrowy tryb życia sprzyja bowiem utrzymaniu prawidłowej masy ciała i zachowaniu stężenia cholesterolu w normie. Jeśli mimo starań, poziom LDL jest nadal zbyt wysoki, należy skonsultować się z lekarzem i rozpocząć przyjmowanie środków farmakologicznych obniżających stężenie trójglicerydów i cholesterolu.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Cholesterol LDL - jakie są normy stężenia? - Gdańsk Nasze Miasto

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
m
miki

nie wierzę w żadne diety, raczej w ilości spożywanego jedzenia. Jedyne, co udało mi sie wprowadzić - to zdrowe tłuszcze. Zamiast margaryn dobre masło i oleje tłoczone na zimno. Podmiana się opłaca, bo lepsze są włosy, paznokcie, samopoczucie. Warto poczytać o takich olejach jak np. lenvitol, albo z pestek dyni.

zgłoś
k
kasia

Nie jest łatwo zdrowo się odżywiać, to wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem. Nie mogła znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg. Brak mi było motywacji. Aż wreszcie znajoma poleciła mi coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gberes). Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te zbędne kg, wiem tylko, że nie głodowałam i jadłam ulubione potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3