Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chrzest statku Syn Antares w Stoczni Gdańsk [ZDJĘCIA]

JKL, red
Chrzest statku Syn Antares w Stoczni Gdańsk
Chrzest statku Syn Antares w Stoczni Gdańsk Przemek Świderski
W środę, przed południem, przy Nabrzeżu Kaszubskim na terenie Stoczni Gdańsk odbył się uroczysty chrzest statku Syn Antares. W uroczystości udział wzięli m.in. były prezent RP Lech Wałęsa i córka prezesa stoczni Sergieja Taruty. Matką chrzestną statku została Paola Mattioli, córka prezesa firmy Synergas.

Budowę gazowca rozpoczęto w 2008 roku. Pod koniec 2009 roku zgodnie z harmonogramem statek miał być przekazany odbiorcy. Stocznia ukończyła w terminie budowę kadłuba, w styczniu 2009 do Gdańska dotarły zbiorniki do transportu gazu, każdy ważący 500 ton, czekano tylko na dostawę głównego silnika. Po jego zamontowaniu statek byłby gotowy do wodowania.

Zobacz także: Wodowanie Syna Antaresa. Czerwona łódź zniknęła z krajobrazu Gdańska! [ZDJĘCIA, FILM]

Niestety światowy kryzys finansowy uderzył mocno we włoską firmę Cantiere Navale di Pesaro (CNP), która zamówiła statek. Cała budowa stanęła z powodu problemów finansowych armatora, ostatecznie włoska firma zbankrutowała. Po kolejnych dwóch latach starań Stocznia Gdańsk znalazła jednak kontrahenta, który zdecydował się na sfinansowanie dalszej budowy. We wrześniu 2012 roku podpisała kontrakt z włoską firmą Synergas na dokończenie statku. W październiku na statek ponownie weszły ekipy stoczniowców. Nieprzewidziany długotrwały postój na stoczniowej pochylni B3 spowodował, że konieczne było sprawdzenie wszystkich wcześniej zamontowanych instalacji i urządzeń, co w większości oznaczało ich demontaż.

W końcu listopada 2012 na statku zamontowano silnik główny o wadze 42 ton. Statek został zwodowany w grudniu 2012, po czym został całkowicie wyposażony. Przeprowadzono między innymi bardzo skomplikowaną operację zainstalowania na jednostce zbiorników gazu.

Zobacz zdjęcia z innych wodowań w gdańskich stoczniach>>

Syn Antares ma długość 123 metrów i 19 metrów szerokości, przeznaczony jest do transportu skroplonego etylenu. Jednostka będzie mogła przewozić 9 tys. metrów sześciennych tego surowca w dwóch zbiornikach, czyli pojemność trzech olimpijskich basenów. Statek może zabrać załogę 21 osób. Jest wyposażony w 4 agregaty prądotwórcze, silnik główny oraz prądnicę wałową, która zasilona z agregatów może pracować jako napęd awaryjny. Teraz będzie pływał pod włoską banderą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto