Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy Gdańsk jest "dobrą marką"? Miasto zleci badanie skojarzeń z jego nazwą

Jacek Wierciński
T. Bołt
Czy Euro 2012 zrobiło miastu dobrą reklamę? Jak zatrzymać na dłużej Rosjan przyjeżdżających do nas na zakupy? A może zmarnowaliśmy ostatnie 5 lat promocji miasta? - na te i inne pytania odpowiedzieć ma badanie marki "Gdańsk", które przygotowuje Urząd Miejski.

- Ostatni raz pytaliśmy o wizerunek miasta w oczach Polaków, mieszkańców Szwecji, Niemiec i Wielkiej Brytanii w 2008 r. - tłumaczy Anna Zbierska, dyrektor Biura Prezydenta ds. Promocji Miasta. - Teraz chcemy zweryfikować, co udało nam się osiągnąć, na ile pomogła nam organizacja mistrzostw w ubiegłym roku i na czym powinniśmy się skupić w następnych latach - dodaje.

Czytaj też: Rekordowa liczba turystów w Gdańsku. Czy to przez Euro 2012?

Na razie pomysł ankiet jest na bardzo wczesnym etapie. Wiadomo, że oprócz narodowości, które objęły badania przed pięciu laty, o to, co sądzą o Gdańsku, czy już u nas byli oraz czy by tu przyjechali, Urząd Miejski zapyta także Rosjan zamieszkujących w Obwodzie Kaliningradzkim, a niewykluczone, że również Hiszpanów.
- Wszystko zależy od ilości środków, które przeznaczymy na ten cel - podkreśla Zbierska.

Zanim magistrat rozpisze przetarg na badania o opinię na temat formy ankiety i istotnych pytań urzędnicy zapytają ekspertów - m.in. socjologów i specjalistów ds. marketingu. Poprzednie badania na zlecenie miasta przeprowadził TNS OBOP. Kosztowały miasto ok. 200 tys. zł i były częścią większego projektu związanego z długofalową strategią promocji miasta na lata 2008-2013. Władze przekonują, że na ankietę warto wydać tak duże pieniądze, choć środki przeznaczone w budżecie miasta na promocję wynoszą w tym roku 15 mln zł, czyli w stosunku do ubiegłego roku obniżono je o 30 procent.

- Po pierwsze, pozyskana wiedza pozwoli nam skuteczniej wybierać techniki docierania do potencjalnych gości, będziemy więc sensowniej wydawać pieniądze tak, by celniej trafiać do turystów, inwestorów, młodych ludzi - wymienia Zbierska. - Po drugie, dzięki pozyskanej wiedzy spróbujemy zmienić sposób patrzenia na Gdańsk np. gości z Rosji - dziś ich turystyka jest typowo zakupowa, chcemy dowiedzieć się, jak to zmienić i jak zatrzymać ich u nas w mieście na dłużej.

Zobacz także: Gdańsk. Miejsca najchętniej odwiedzane przez turystów. Ranking Gdańskiej Organizacji Turystycznej

Urzędnicy z gdańskiego Biura ds. Promocji zapowiadają, że dokładnie opracowane i kompleksowe wyniki badań poznamy jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

W Polsce popularny, za granicą już nie
Wyniki badań "Jak nas widzą" przeprowadzonych 5 lat temu nie były najlepsze. Jedna trzecia Niemców i Szwedów deklarowała, że nigdy nie słyszeli o Gdańsku. W rankingu miast, które mieszkańcy chcieliby odwiedzić wygrywając wycieczkę do Europy Środkowo-Wschodniej, Gdańsk zajął czternastą pozycję (8 proc. wskazań) przegrywając m.in. z Sarajewem i Tallinem. Lepiej Gdańsk oceniali Polacy. Z analizy TNS OBOP wynikało, że stolica Pomorza zajmowała drugie (za Krakowem) miejsce wśród wskazań jako "miasto gdzie chcieliby zamieszkać".

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy Gdańsk jest "dobrą marką"? Miasto zleci badanie skojarzeń z jego nazwą - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto