Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga Zielona zostanie dokończona. Sześć firm chce przygotować projekt

Maciej Pietrzak
Zgodnie z planami Biura Rozwoju Gdańska zarówno Nowa Kielnieńska, jak i Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem ma być dwujezdniową trasą z dwoma pasami ruchu w obie strony. Kiedy rozpoczną się prace?
Zgodnie z planami Biura Rozwoju Gdańska zarówno Nowa Kielnieńska, jak i Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem ma być dwujezdniową trasą z dwoma pasami ruchu w obie strony. Kiedy rozpoczną się prace? T.Bołt
Sześć firm zgłosiło się do przygotowania projektu budzącej kontrowersje trasy Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa - Zielony Bulwar.

Władze Gdańska szykują się do uzyskania decyzji środowiskowej na budowę nowej trasy komunikacyjnej Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa - Zielony Bulwar, znanej też jako Droga Zielona. Ma ona kosztem około 2 mld zł połączyć obwodnicę Trójmiasta na wysokości Osowej z tunelem pod Martwą Wisłą, a jednym z jej kluczowych elementów ma być tunel pod Pachołkiem w Oliwie.

Droga Zielona w Gdańsku.Linia tramwajowa do oliwskiego zoo?

Pierwszym, właśnie rozpoczętym etapem procesu uzyskania decyzji środowiskowej jest przygotowanie dokumentacji projektowej. Chęć jej wykonania w przetargu zgłosiło sześć firm, które za swoje usługi zaproponowały cenę od 845 tysięcy do blisko 2 milionów złotych. Władze Gdańska i Sopotu (który również partycypuje w inwestycji) na ten cel zaplanowały około miliona złotych.

W swoich propozycjach projektanci będą musieli uwzględnić takie czynniki jak występowanie na terenie planowanej inwestycji roślinności i zwierząt chronionych czy poziom hałasu, jaki spowoduje ruch. Wykonawca dokumentacji na wytypowanie wariantu realizacyjnego będzie miał czas do 10 grudnia. Raport oddziaływania na środowisko ma być gotowy do 31 października przyszłego roku.

Przypominamy, że zgodnie z planami Biura Rozwoju Gdańska zarówno Nowa Kielnieńska, jak i Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem ma być dwujezdniową trasą z dwoma pasami ruchu w obie strony. Potem na Zielonym Bulwarze, biegnącym od Ergo Areny wzdłuż pasa nadmorskiego droga ma się zwężać do jednej jezdni, by znów dwiema biec na odcinku od skrzyżowania al. Jana Pawła II i Hallera do wjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą. Zielonym Bulwarem ma biec także nowa linia tramwajowa.

Oprócz władz miasta zwolennikami budowy nowej trasy są m.in. mieszkańcy Oliwy, którzy mają dość rozjeżdżania swojej dzielnicy przez samochody ze Spacerowej. Plan dokończenia Drogi Zielonej ma jednak też sporą grupę przeciwników, głównie mieszkańców dzielnic nadmorskich, którzy obawiają się zwiększonego ruchu i „odcięcia” od terenów rekreacyjnych. Wtórują im także urbaniści, zwracając uwagę na szerszy, pomorski kontekst i konsekwencje budowy tej trasy.

- Będzie ona stanowić najkrótsze połączenie tranzytowe pomiędzy istniejącą obwodnicą i dwoma planowanymi trasami ekspresowymi, czyli obwodnicą metropolitalną i Trasą Lęborską a istniejącą Trasą Sucharskiego i drogą ekspresową w kierunku Warszawy. Tunelem sprowadzimy do Oliwy jeszcze większą liczbę samochodów, a skutkiem będzie pogorszenie warunków życia w wielu dzielnicach - mówi Paweł Mrozek z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Inwestycje Gdańska.Trasy warte miliardy złotych. Czy powstaną?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto