Fazy snu a bezsenność

Bezsenność nie musi oznaczać tylko braku snu przez całą noc. Mogą cierpieć na nią osoby, które nie potrafią głęboko spać i nie mają marzeń sennych. To poważne zaburzenie wymaga pomocy specjalisty.
 by Phil and Pam / CC BY 2.0 (flickr)

Bezsenność to poważne zaburzenie, które podobnie jak brak jedzenia może zaszkodzić naszemu zdrowiu i życiu. Szacuje się, że aż 1/3 ludzi cierpi na tę przykrą przypadłość. Nie wszyscy jednak wiedzą, że bezsenność trzeba leczyć. W przeciwnym wypadku w naszym organizmie nie występują zachodzące podczas snu procesy, takie jak odnowa komórek ciała, tworzenie białek czy regulacja hormonów.

Rola snu

Dlaczego śpimy? Ponieważ nasz organizm potrzebuje czasu na reaktywację i odpoczynek. Większość z nas wędruje do sypialni między 22 a 23, jednak są też tacy, którzy potrafią nie spać do 1 lub 3 w nocy. Zakładając, że muszą wstać o 6 rano, ich organizm nie jest w stanie przejść w ciągu tych kilku godzin wszystkich faz snu, które potrzebne są do tego, aby się wyspać. W czasie 7–8 godzin, które powinniśmy poświęcić na sen, przeplatają się 2 fazy snu: NREM i REM. Jeśli choć jedna faza zostanie zaburzona, to mówimy o bezsenności. Błędnie zatem myślimy, że bezsenność jest obecna wtedy, gdy nie możemy spać przez całą noc. Może na nią cierpieć także ten, kto nie jest w stanie spać głęboko.

Fazy snu

Na sen składają się dwie cyklicznie powtarzające się fazy. Jest to faza marzeń sennych, czyli REM, oraz faza zasypiania i snu pomiędzy marzeniami sennymi, czyli NREM. Faza NREM trwa ok. 80 minut i jest przeplatana z fazą REM, która trwa tylko 15 minut. W ciągu 7–8 godzin snu fazy te się przeplatają i tworzą ok. 4–5 cykli naszego snu.

Stan NREM określa się jako regenerację fizyczną mózgu, który się wyłącza lub zmniejsza nasilenie swoich funkcji. To ta faza przygotowuje nasz mózg na marzenia senne. Oddech staje się wolniejszy, ciśnienie krwi spada, tak jak temperatura, a napięcie mięśni całkowicie ustaje. Co ciekawe, w tej fazie snu najlepiej goją się wszelkie rany, ponieważ do krwi uwalniany jest hormon wzrostu. Organizm się regeneruje, jednak sprawnie przebiegająca faza NREM nie wystarczy do pełnego odpoczynku i potrzebna jest druga faza – REM. Jest to faza, w której występują szybkie ruchy gałek ocznych i marzenia senne. Sen w tej fazie jest snem aktywnym, a mózg wykonuje bardzo ważną pracę. To właśnie wtedy porządkowane i zapamiętywane są informacje z całego poprzedniego dnia. To szczególnie ważne dla osób uczących się. Często uczą się do późnych godzin nocnych, aby następnie położyć się na 2 godziny i pójść na egzamin. To błąd, ponieważ w czasie tak krótkiego snu nasz organizm nie ma czasu wejść w fazę REM i zapamiętać wszystkich informacji, których chcieliśmy się nauczyć. W tej fazie występuje też tzw. paraliż senny, który zapobiega np. machaniu nóg, gdy śni nam się, że bierzemy udział w maratonie.

Widać więc, że każda faza snu jest naszemu organizmowi potrzebna, a niepoprawne funkcjonowanie jednej z nich sprawia, że nasz organizm nie funkcjonuje poprawnie i możemy mówić o bezsenności.

Nie żałuj czasu na sen

Ale znajdźmy złoty środek. Udowodniono, że zarówno spanie mniej niż 6 godzin na dobę, jak i spanie powyżej 8 godzin – może skracać nasze życie. Oczywiście, brak snu jest poważniejszy i doprowadzić może nawet do śmierci. Długotrwałe zmuszanie się do niespania może powodować groźne zaburzenia i omamy. Mózg, który nie ma okazji do regeneracji, nie odnawia swoich komórek i stopniowo się wyłącza. Nie bez powodu też mówimy, że musimy się „przespać ze swoim problemem”.

Osoby, które cierpią na bezsenność szukają najczęściej pomocy w aptece, w wyniku czego wpadają w „błędne koło”. Gdy próbujemy je odstawić, bezsenność się nasila. Jeśli cierpimy na bezsenność, która nie daje nam normalnie funkcjonować w ciągu dnia, zasięgnijmy pomocy u specjalisty, który pomoże nam ocenić schorzenie, poznać jego fundamenty i pomóc w zaśnięciu.

Wsparcie redakcyjne od:

abcZdrowie.pl

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

14.12.2014, 20:24

do jakiego specjalisty należy się udać w przypadku bezsenności?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3