Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pomorska Kolej Metropolitalna: Znamy już ostateczny wygląd przystanków [ZDJĘCIA/FILMY]

Anna Werońska
Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek z dodatkowymi przezroczystymi wiatami, o które prosili mieszkańcy
Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek z dodatkowymi przezroczystymi wiatami, o które prosili mieszkańcy materiały prasowe PKM
Wyczekiwany od miesięcy projekt budowlany Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest już gotowy. Realizująca inwestycję spółka PKM SA otrzymała właśnie roboczą wersję dokumentu, na którą nanoszone są obecnie ostatnie poprawki.

Tym samym wiadomo, jak będą wyglądały wszystkie przystanki i obiekty inżynierskie na nowej linii. Największe zmiany zaszły na stacji Port Lotniczy, z której w przyszłości korzystać ma najwięcej pasażerów, a także w Brętowie, na Strzyży i Matarni.

- Pierwotna koncepcja z czerwoną wstążką, oplatającą przystanek Port Lotniczy i przechodzącą na chodnik oraz ulicę, została uznana za zbyt dominującą, niekomponującą się z wyglądem nowego terminalu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, i dodaje, że wspólne prace nad nowym projektem zaowocowały zupełnie nowym rozwiązaniem. - Perony i zadaszenia przystanku przesunięte zostały tak, aby maksymalnie odsłonić nowy terminal, pojawiło się więcej szklanych elementów zamiast dominującej czerwieni, a zejścia z przystanku zostały zaprojektowane na wprost wejść do budynku terminalu, aby maksymalnie ułatwić komunikację pasażerów pomiędzy PKM i lotniskiem.



Pomorska Kolej Metropolitalna - wszystko na ten temat!

Pasażerowie na stacji przy gdańskim lotnisku będą też mogli korzystać z dodatkowej kładki, a docelowo także z bezpośredniego łącznika z nową, niewybudowaną jeszcze drugą częścią gdańskiego terminalu. Łącznie będą więc istniały aż cztery możliwości wejścia i wyjścia z peronu. Podobnie jak na pozostałych siedmiu przystankach pojawią się też windy, by ułatwić korzystanie z PKM osobom starszym, niepełnosprawnym czy też rodzinom z dziećmi w wózkach.

Z kolei na Strzyży czerwona wiata na przystanku (czyli charakterystyczny element PKM), która wcześniej znajdowała się za pętlą tramwajową, została przysunięta do ulicy Wita Stwosza. Dzięki temu sprawniej będzie można przesiąść się z jednego środka komunikacji do drugiego.

- Te zmiany to wynik dopracowywania zwycięskiej koncepcji architektonicznej PKM i przystosowania jej do potrzeb pasażerów - tłumaczy Tomasz Konopacki. - Na przykład w Brętowie PKM została przeprojektowana tak, by wpasować się w budowę nowej linii tramwajowej.

W początkowej fazie realizacji PKM nie było bowiem wiadomo, że władze Gdańska zdecydują się na budowę linii tramwajowej na Morenę. Ma ona powstać do 2015 r., a po zmianach, które ujęto w projekcie budowlanym, na przystanku PKM Brętowo powstanie jeden wspólny peron dla tramwajów i pociągów, czyli najwygodniejsza forma przesiadki w tak zwanym systemie door to door.

Na Matarni także pojawią się udogodnienia dla mieszkańców - pierwotnie peron wraz z wiatą miał być lekko "schowany w lesie", przez co zejście z niego byłoby możliwe tylko po jednej stronie drogi. Po zmianach pasażerowie będą mogli bezpośrednio z peronu wyjść na obydwie strony ulicy Budowlanych, gdzie będą zlokalizowane przystanki autobusowe. Sama jezdnia przy tej okazji zostanie w tym miejscu poszerzona do czterech pasów.

W projekcie przygotowywanym dla PKM przez firmę Transprojekt Gdański uwzględniono też prośby mieszkańców, które zostały wyrażone podczas społecznych konsultacji - m.in. dodatkowe szklane wiaty na każdej ze stacji.

- Perony są długie na 150 m, z czego szynobus zajmie mniej więcej 1/3 długości. Dzięki dodatkowym szklanym zadaszeniom, które będą zachodziły pod czerwoną wiatę, dokładnie taka sama część peronu będzie osłonięta przed wiatrem i deszczem, a pasażerowie będą mogli suchą nogą wsiąść do pociągu - wskazuje Konopacki.

Na każdej ze stacji, które będą gotowe w połowie 2015 r., pojawi się też bezprzewodowy internet oraz tablice informacyjne, na których będą wyświetlane nie tylko godziny odjazdów pociągów PKM, ale także zatrzymującej się w pobliżu komunikacji miejskiej - tak aby maksymalnie ułatwić pasażerom korzystanie ze wszystkich dostępnych w danym węźle integracyjnym środków transportu publicznego.

Ostateczna wersja dokumentu gotowa ma być jeszcze w kwietniu
. Wówczas złożony zostanie wniosek o pozwolenie na budowę.

Zobaczcie makiety PKM, prezentowane podczas Targów Mieszkaniowych w Ergo Arenie:

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdańska prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto