Budowa węzła Marynarki Polskiej - trzypoziomowe skrzyżowanie na europejskim poziomie

Rozpoczęła się budowa węzła Marynarki Polskiej. Trzypoziomowe skrzyżowanie, połączone z Trasą Słowackiego, będzie jednym z największych tego typu obiektów w Europie.

1/4
Mat. prasowe
Już sama średnica ronda robi wrażenie - będzie miała 130 metrów. Do niej podłączone zostaną cztery łącznice, dwa wloty ul. Marynarki Polskiej, ul. Wielopole oraz Uczniowskiej. Do tego jeszcze trzy poziomy - poziom terenu, na którym będzie się znajdowało rondo i ul. Marynarki Polskiej, poziom -1, na którym powstaną bezkolizyjne przejścia dla pieszych, oraz poziom -2, gdzie przebiegać będzie Trasa Słowackiego.

Trasa Słowackiego: Zobacz jak postępują prace na odcinku od ul. Potokowej do al. Rzeczpospolitej

- Budowa węzła wymaga wykonania siedmiu obiektów inżynierskich, w tym dwóch tuneli pieszo-rowerowych w ciągu ulicy Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwóch wiaduktów drogowych, dwóch technicznych wiaduktów i wiaduktu tramwajowego - wylicza Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych. - W ramach budowy węzła powstaną nowe przystanki tramwajowe, długie na 90 metrów, z pełnym zadaszeniem.

Gdańsk: Sześć pasów na ulicy Słowackiego?

Jak na wiaty, będą nietypowe, bo owalnego kształtu i sprawiające wrażenie lekkich. Zaprojektowała je para studentów z Politechniki Gdańskiej, których projekt zwyciężył w konkursie organizowanym przez miasto.
∨ Czytaj dalej



Biegnący przez Letnicę odcinek Trasy Słowackiego poprowadzony będzie w głębokiej wannie żelbetowej, a ul. Marynarki Polskiej przebiegać będzie po istniejącym nasypie wyniesionym ponad przyległy teren około metr.

- Projektowany węzeł jest częściowo bezkolizyjny - podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek i dodaje, że zadanie ma zostać ukończone do końca przyszłego roku.

Do tego czasu zarówno kierowcy, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej będą się musieli liczyć ze sporymi zmianami w organizacji ruchu.
Już teraz ul. Marynarki Polskiej w miejscu prac jest zwężona do jednego pasa ruchu, a wlot z Marynarki Polskiej w ulice Uczniowską i Starowiejską został zamknięty. W związku z tym aby dojechać do obu ulic, kierowcy muszą się poruszać ulicami Marynarki Polskiej, Wyzwolenia, Letnicką i Starowiejską lub ul. Szklana Huta do ul. Marynarki Polskiej. Poza tym wyjazd z ul. Wielopole w kierunku centrum możliwy jest tylko objazdem poprzez Marynarki Polskiej.
Tyle na razie zmian, choć przedstawiciele miejskiej spółki realizującej inwestycję już zapowiadają ograniczenia w kursowaniu tramwajów.

- Komunikacja zostanie utrzymana jak najdłużej, czyli do momentu kiedy ze względu na prowadzone prace przejazd tramwajów w tym obszarze nie będzie możliwy. Wtedy wykonawca prac będzie musiał zapewnić komunikację zastępczą - zapowiada Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Węzeł Marynarki Polskiej to jeden z elementów IV odcinka Trasy Słowackiego, który będzie przebiegał aż do węzła Ku Ujściu. To jednocześnie najtrudniejszy do wykonania i najbardziej spektakularny fragment nowej drogi. W ramach tego przedsięwzięcia powstanie bowiem także długi na ponad 1,3 km tunel pod Martwą Wisłą, a w zasadzie dwa równoległe tunele - dla każdego kierunku ruchu oddzielnie, każdy z dwupasmowymi jezdniami, które będą drążone specjalnymi wielkimi maszynami TBM, takimi, jakie pracowały m.in. przy budowie warszawskiego metra.

Zdjęcia z budowy Trasy Słowackiego

Cała inwestycja ma być gotowa rok później niż węzeł Marynarki Polskiej, czyli pod koniec 2014 roku.

Dwa odcinki gotowe do końca roku



Zadanie Słowackiego z węzłem Marynarki Polskiej zostanie ukończone jako ostatnie. Do końca tego roku gotowe będą dwa inne odcinki.
Drugi fragment Trasy Słowackiego, od ul. Potokowej do al. Rzeczpospolitej, ma być przejezdny na przełomie tego i przyszłego roku. Roboty mają się zakończyć w listopadzie, później trwać będą odbiory techniczne inwestycji. Z kolei II zadanie, czyli długa na ponad 2 km droga o wartości 135 mln zł, łącząca al. gen. J. Hallera z węzłem Marynarki Polskiej, ma być gotowa w grudniu.

Pierwszy, najkrótszy, najłatwiejszy w wykonaniu i najtańszy odcinek Trasy Słowackiego (nazywany lotniskowym) służy kierowcom już od października ubiegłego roku.

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdańska prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze (9)

avatar
avatar
op (gość) qqł

A co z A2 słabiutko? Jest od granicy do Warszawy.
A4 od granicy za Kraków.
a A1
jest: Gdańsk Toruń, będzie w tym roku Włocławek-Łódź i coś na Śląsku.
Lezą: Toruń Włocławek, obejście Łodzi, Łodź-Gliwice.

avatar
qqł (gość)

Wczoraj jechalem obwodnica poludniowa... I bylo SUPER !!! Tak trzymac !!! U nas buduje sie i to z powodzeniem... Popatrzcie jak jest w PL-u: A4 stoi, A2 - slabiutko, A1 poza Pomorzem - gleba... Tym sie roznimy od reszty, ze u nas wychodzi, tam nie... I cieszmy sie!

avatar
Brętowianin (gość)

Problem tylko w tym, ze nie ma Nowej Słowackiego. Prace zatrzymano przed Euro i dotąd ich nie wznowiono. Na pewno nie będzie zakończenia w terminie.

avatar
Bartłomiej Tomkiewicz (gość) ed

Gdyby sekta szczuropisowska rządziła w Gdańsku, to na pewno by tak było. Wystarczy spojrzeć na Gdynię - tam od lat nic nie budują (poza pomnikami władzy jak nikomu niepotrzebne lotnisko czy wieżyczka z kontenerów za 6 mln).

avatar
ed (gość) Dan3iger

nie podniecaj się!!!! przecież jeszcze nie wybudowali!!!! to dopiero jakieś wizje, bajki,

do realizacji jeszcze daleko- lata świetlne- nie za naszego życia!!!!!

avatar
Dan3iger (gość)

Super, cieszę się. Gdzie jest sekta szczuro-pisowska, która notorycznie kłamie, że w Gdańsku nic nie budują. Kochani, tyle co u nas, to nawet w stolicy nie działają.

Wybierz kategorię