Jesteśmy świadkami kolejnego etapu prowadzącego do dywersyfikacji dostaw ropy do naszego kraju. Mam nadzieję, że po całkowitym zakończeniu inwestycji PERN w Gdańsku w 2018 roku będziemy mogli się czuć jeszcze bardziej bezpiecznie – mówił premier Donald Tusk podczas wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Terminala Naftowego.
Czytaj także: Terminal naftowy w Gdańsku: W środę wmurowanie kamienia węgielnego (MAPA)
Prace przy budowie Terminala Naftowego rozpoczęły się 21 lutego. Obecnie trwa wzmocnianie gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali pod każdym z sześciu zbiorników (łącznie ok. 3,9 tys. pali), oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja, natomiast już pierwszych dniach czerwca przewiduje się rozpoczęcie budowy konstrukcji stalowych zbiorników na ropę naftową, a latem - całej infrastruktury: dróg dojazdowych, budynków, sieci rurociągów, pompowni na ropę naftową i p.ppoż., oczyszczalni ścieków itd.
- Jak państwo widzicie prace idą pełną parą 24 godziny na dobę. Nie chcemy tracić nawet jednego dnia, bo to zbyt ważna inwestycja dla gospodarki naszego kraju i całego regionu. Zdajemy sobie sprawę, że Terminal Naftowy nie tylko zapełni lukę na polskim wybrzeżu, ale też otwiera kapitalne możliwości przez naszymi rafineriami. Wreszcie, co - w tym miejscu, w Porcie Gdańskim- cieszy mnie szczególnie, będzie w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego LOTOS-u – mówił Marcin Moskalewicz, prezes PERN „Przyjaźń”.
Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. Pierwszy, obejmuje budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy, (łącznie 375 tys. m. sześc.), oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Jego realizacja pozwoli na przeładunek, magazynowanie i inne usługi dedykowane ropie naftowej. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o pojemności 325 tys. m. sześc. służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Jednocześnie do Terminala Naftowego zostanie doprowadzona bocznica kolejowa oraz wybudowana stacja autocystern.
Inwestycja ma kosztować lacznie ok. 800 mln zł.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?