Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Firmy z konsorcjum budującego Trasę Słowackiego wnioskują o upadłość układową

Jacek Klein
Prace w okolicach estakady nad al. Grunwaldzką w centrum Wrzeszcza
Prace w okolicach estakady nad al. Grunwaldzką w centrum Wrzeszcza Przemek Świderski
Trasa Słowackiego - strategiczna dla Gdańska i kierowców inwestycja, jest mocno zaawansowana. Sporo jednak jest jeszcze do zrobienia, tymczasem firmy budowlanej Grupy PBG mają kłopoty finansowe i złożyły wnioski o ogłoszenie upadłości. Hydrobudowa Polska jest liderem konsorcjum realizującego budowę Trasy Słowackiego na odcinku od ronda de la Salle do al. Rzeczpospolitej, czyli zadania II. Jest także jedną z firm budujących zadanie IV trasy, czyli odcinek z tunelem pod Martwą Wisłą. Tutaj współpracują z nią spółki Aprivia i PBG. Wszystkie trzy złożyły wnioski o upadłość z możliwością zawarcia układu.

- Obecne problemy Grupy PBG są między innymi pochodną realizacji przez spółki zależne - Hydrobudowę Polską i Aprivię - kontraktów drogowych, w tym budowy odcinków autostrad A1 i A4. Kontrakty drogowe charakteryzują się dużym zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy. Ponadto z powodu zmiany warunków rynkowych, zwłaszcza wzrostu cen materiałów, są to kontrakty nierentowne. Ze względu na udzielone poręczenia oraz solidarną odpowiedzialność generalnego wykonawcy i konsorcjantów na realizowanych kontraktach do trudnej sytuacji Grupy PBG przyczynił się również jej udział w budowie Stadionu Narodowego w Warszawie - informuje PBG.

Czytaj także: Fragment Trasy Słowackiego gotowy wcześniej niż zakładano. Wkrótce pojedziemy nową drogą [ZDJĘCIA]

Grupa budowlana próbuje dogadać się z bankami w sprawie udzielenia kredytu pomostowego, rozmowy jednak się przeciągają.
Na to nałożyła się także nierentowność kontraktu na Słowackiego. Już miesiąc temu okazało się, że Hydrobudowa dopłaci do wrzeszczańskiego odcinka przynajmniej 9 mln zł. Teraz problem jest jednak dużo większy.

Czy zagraża to oddaniu obu odcinków Słowackiego w terminie? Wiele zależy od Obrascón Huarte Lain (OHL) - hiszpańskiego koncernu zaangażowanego w budowę. Hydrobudowa Polska zapewnia, że wrzeszczański odcinek zostanie oddany na czas, czyli w listopadzie tego roku. Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, odpowiadająca z ramienia miasta za budowę, traktuje sprawę poważnie.

Zobacz także: Część Trasy Słowackiego od ul. Trawki do Chrzanowskiego otwarta! [ZDJĘCIA]

- Problemy Hydrobudowy Polska przekładają się na realizowane inwestycje i poważnie utrudniają utrzymanie tempa prac na zadaniu II budowanej Trasy Słowackiego. Należy jednak pamiętać, że Gdańskie Inwestycje Komunalne mają podpisaną umowę z konsorcjum, w skład którego oprócz firm PBG, Hydrobudowa Polska, Aprivia, wchodzi OHL, które odpowiada solidarnie za działania lidera. Dlatego oczekujemy uaktywnienia się członka konsorcjum i przejęcia liderowania, co powinno pozwolić dokończyć ten projekt - poinformowała Aleksandra Jonczyk, specjalista ds. public relations Gdańskich Inwestycji Komunalnych. - Pomimo problemów dotychczas wszystkie prace przebiegają terminowo i na tę chwilę nie ma zagrożenia w realizacji tych inwestycji - dodaje.

Na zaangażowanie hiszpańskiego partnera liczy także Hydrobudowa Polska.
- Zaznaczam, że wnioskowana upadłość ma charakter układowy, zatem ma na celu ochronę interesów samej spółki, jej wierzycieli i kontrahentów oraz zapewnienie kontynuowania inwestycji będących w realizacji, w tym obu etapów budowy Trasy Słowackiego - powiedział Krzysztof Woch, rzecznik prasowy Hydrobudowy Polska SA. - Spółka ma problemy z płynnością finansową, co nie jest tajemnicą. Zaawansowanie robót na II zadaniu jest jednak bardzo duże. 31 maja oddany został 1,5-kilometrowy odcinek drogi zgodnie z terminem. Gdyby nie obecne problemy finansowe całość II zadania zakończona zostałaby przed terminem.
Jak dodaje, na tym odcinku spółka jest liderem konsorcjum, ale ma silnego partnera - OHL.

Zobacz także: Gdańsk: Przygotowania do Euro 2012. Trasa Słowackiego, Obwodnica Południowa i Letnica gotowe?

- Od dłuższego czasu prowadzimy z nim rozmowy na temat zapewnienia finansowania inwestycji i niewykluczone, że hiszpański koncern przejmie pałeczkę lidera na tym odcinku. Prace na II zadaniu spowolniły w ostatnim czasie, ale termin ich zakończenia na jesień nie jest zagrożony.

Więcej na temat Trasy Słowackiego w Gdańsku

Na ostatnim odcinku prace budowlane zaczęły się pod koniec ubiegłego roku. Mają zostać zakończone za nieco ponad dwa lata.
- Co do IV zadania, czyli między innymi budowy tunelu pod Martwą Wisłą, liderem konsorcjum jest OHL i po jego stronie leży organizowanie finansowania inwestycji. Ze swojej strony nie planujemy jednak wycofać się z konsorcjum, które realizuje ten odcinek. Finansowanie realizacji inwestycji przez OHL oraz podejmowane przez nas działania, które wyprowadzą Hydrobudowę na prostą, przemawiają za tym, że realizacja IV zadania na Trasie Słowackiego będzie przebiegać zgodnie z terminami - dodaje Krzysztof Woch.

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdańska prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto