W ciągu kilkunastu najbliższych dni powinna rozpocząć się budowa tzw. Drogi Zielonej, czyli trzeciego odcinka Trasy Słowackiego, od. al. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej. Zadanie wykona firma Budimex za niemal 135 mln złotych. Droga ma zostać wykonana w 16 miesięcy.
- Zadanie jest dosyć skomplikowane, bowiem powstanie kilka obiektów inżynierskich - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która nadzoruje inwestycję. - Nad torami kolejowymi ulicami Kochanowskiego i Stadionową powstanie wiadukt. Powstanie także węzeł typu "harfa", który umożliwi połączenie Stadionu PGE Arena Gdańsk poprzez ulicę Stadionową z istniejącym i planowanym układem drogowym.
PGE Arenę z ul. Stadionową połączy także tunel dla pieszych i rowerzystów. Powstanie też nowa linia tramwajowa wzdłuż Trasy Słowackiego, na odcinku od al. Gen. J. Hallera do ul. Gdańskiej. Z kolei istniejąca linia w ciągu ul. Gdańskiej, na odcinku od al. Gen. Józefa Hallera do ul. Uczniowskiej zostanie zlikwidowana.
- Plany przewidują także przebudowę skrzyżowania al. Gen. J. Hallera z ulicą Czarny Dwór, budowę skrzyżowania włączającego ulicę Gdańską w Drogę Zieloną od strony Brzeźna oraz odcięcie od strony Centrum Miasta, budowę skrzyżowania z wyspą centralną projektowanej Trasy Słowackiego w miejscu skrzyżowania z planowanym przebiegiem ulicy Nowej Gdańskiej, z włączeniem istniejącej ul. Uczniowskiej - wyjaśnia rzeczniczka GIK.
Co z tunelem po Martwą Wisłą?
Po tym, jak najniższa oferta na wykonanie czwarty odcinek Trasy Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą była o 375 mln droższa niż przeznaczyło na ten cel miasto, pojawiło się pytanie o los tej inwestycji. Jednak na czwartkowej sesji radni przegłosowali wstrzymanie niektórych projektów (m.in. Pętli Żuławskie, remontów części szkół, akcji e-Gdańsk), tak by znaleźć brakującą sumę.
Umowa z Hydrobudową, która zaproponowała 885 mln złotych zostanie podpisana w ciągu kilku dni. Tunel będzie wykonany metodą drążoną, przy użyciu maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Wyloty z obiektu będą zlokalizowane na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny", w odległości ok. 520 m. od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany", 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Długość tunelu wyniesie 1377,5 m. W najniższym miejscu znajdzie się 35 m. pod lustrem wody. Wyjścia awaryjne umiejscowione będą co ok. 180 metrów. W tunelu powstaną dwie nitki. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. Dopuszczalna prędkość samochodów wyniesie 50 km/h.
Sam Węzeł Marynarki Polskiej będzie częściowo bezkolizyjny (cztery łącznice bezpośrednie, dwa wloty ul. Marynarki Polskiej, wlot ul. Wielopole i wlot w ul. Uczniowską). Na węźle będą trzy poziomy. Na poziomie 0 znajdować się będzie m.in. rondo i ul. Marynarki Polskiej, na poziomie minus jeden pojawią się bezkolizyjne przejścia dla pieszych, a na poziomie minus dwa Trasa Słowackiego.
Budowa potrwa 36 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Czytaj też:
- Tunel pod Martwą Wisłą: Miasto daje 510 mln, wykonawca chce 885 mln
- Ile trzeba będzie dołożyć do Tunelu pod Martwą Wisłą?
- Droga Zielona: Najniższa oferta o 10 mln droższa niż chce wydać miasto
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?