Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Wrócił pomysł budowy tunelu mającego połączyć Śródmieście z Ołowianką

Kazimierz Netka
Tak miałby wyglądać tunel pod Motławą według koncepcji mgr. inż. Marcina Głośkiewicza. Prawda, że robi wrażenie?
Tak miałby wyglądać tunel pod Motławą według koncepcji mgr. inż. Marcina Głośkiewicza. Prawda, że robi wrażenie? materiały prasowe
Podglądanie życia w rzece czy podziwianie zabytkowych wraków - między innymi takie możliwości dałoby zrealizowanie najnowszej koncepcji bezkolizyjnego dojścia ze śródmieścia Gdańska do filharmonii znajdującej się na wyspie Ołowianka. Chodzi, i to nie jest żart, o tunel w dnie Motławy.

Pomysłodawca - Marcin Głośkiewicz, specjalista z zakresu technologii offshorowych - twierdzi, że tunel jego autorstwa jest znacznie korzystniejszy od planowanego zwodzonego pomostu, którego wykonanie już zostało zaakceptowane, ale pozwolenia na budowę tej kładki jeszcze nie ma. Opracowanie Marcina Głośkiewicza pt. "Tunel Motława, czyli alternatywny rodzaj przeprawy na wyspę Ołowianka w Gdańsku" jest rozpatrywane w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. Ma poparcie fachowców, ale szanse na realizację są iluzoryczne.

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Gotowe pięć z siedmiu połączeń tunelu [ZDJĘCIA]

- Jest to na tyle rewolucyjne i nowatorskie w naszych warunkach rozwiązanie, że powinno spowodować powtórne zainteresowanie pana prezydenta, czy dotychczasowe przyjęte rozwiązanie komunikacji z wyspą Ołowianką jest zasadne technicznie - napisał do Pawła Adamowicza Waldemar Cezary Zieliński, sekretarz zarządu, dyrektor Biura Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w Gdańsku. - Zaproponowany przez pana Marcina Głośkiewicza sposób przeprawy na wyspę w formie przezroczystego tunelu zaspokaja wszystkie wymagania i oczekiwania z tym związane. Zapewnia całkowitą dostępność Motławy dla turystyki wodnej. Jest neutralny dla zabytkowego charakteru miasta.

Jednak czy kładka nie jest lepsza? - Proszę sobie wyobrazić, że tak forsowana kładka wcale nie będzie ciągłym obiektem komunikacyjnym - przekonuje Marcin Głośkiewicz, autor koncepcji budowy tunelu. - Mechanizm zwodzenia przeprawy ze względu na oszczędność inwestora wyposażony będzie w siłowniki słabszej generacji o znacznie dłuższym czasie zwodzenia... A w tym czasie ludzie będą czekać. Przepustowość tunelu jest ciągła i znacznie większa. Awaria kładki i niemożność jej zwodzenia doprowadzi do przestojów floty.

Zdaniem profesora Romana Peruckiego, dyrektora naczelnego znajdującej się na Ołowiance Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, sprawa budowy tunelu była już rozważana około dziesięciu lat temu. Rozpatrywano różne argumenty za i przeciw; wyszło, że kładka będzie korzystniejsza.

- Każdy pomysł wart jest rozważenia, pod warunkiem, że jest zdecydowanie lepszy od budowy kładki - stwierdza Dariusz Wołodźko, inspektor w Biurze Prasowym Kancelarii Prezydenta Gdańska. - A czy tunel jest lepszym pomysłem? Można zapytać retorycznie: czemu odchodzimy od budowy przejść podziemnych dla pieszych? Czemu jest to postulowane przez mieszkańców? Tunel byłby właśnie takim przejściem podziemnym, dodatkowo uniemożliwiającym korzystanie z niego osobom, w których takie miejsca budzą lęk. Pomijając już kwestie techniczne: nie ma miejsca na łagodne wyjścia z takiego tunelu. Projekt kładki został wyłoniony w międzynarodowym konkursie. Czekamy na decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków. Po niej wystąpimy o pozwolenia na budowę i ogłosimy przetargi na realizację przedsięwzięcia.

Koszt szacowany jest na około 13 milionów złotych (dokładnie będzie wiadomo po rozstrzygnięciu przetargów). Planowane ukończenie inwestycji: przyszły rok.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto