Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Umowa na projekt i budowę nowego terminalu promowego została podpisana

kp
Budowę nowego terminalu promowego ma umożliwić dalszy rozwój linii promowej Gdynia-Karlskrona
Budowę nowego terminalu promowego ma umożliwić dalszy rozwój linii promowej Gdynia-Karlskrona Tomasz Bołt/Archiwum
W poniedziałek została podpisana umowa na wykonanie projektu i budowę nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim gdyńskiego portu. Zawijać mają tam jednostki Stena Line i być może nowego armatora, jeżeli Zarząd Gdyńskiego Portu takiego pozyska. Nowy terminal ma pozwolić na dalszy rozwój linii promowej Gdynia-Karlskrona.

Umowę na wykonanie projektu nowego terminalu promowego Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał z firmą Tebodin Poland Sp. z o.o. Umowa obejmuje wykonanie projektu koncepcyjnego, budowlanego i wykonawczego budowy terminalu przy Nabrzeżu Polskim wraz z pracami towarzyszącymi oraz pełnieniem nadzoru autorskiego. Wartość kontraktu to ponad 3 miliony złotych brutto.

- Zgodnie z podpisaną z firmą Tebodin umową, projekt terminalu promowego ma być przygotowany do grudnia 2014 roku. Do nowego terminalu zawijać będą promy Stena Line, a być może również innego armatora, jeśli uda się go pozyskać - informuje Janusz Jarosiński, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Czytaj także: Gdyński port chce nabrzeża od stoczni. Umożliwi to wpływanie większych niż dotychczas statków

Projekt pod nazwą „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia”, oprócz remontu nabrzeża, obejmuje budowę dworca promowego oraz magazynu dla ładunków wraz z częścią biurową i socjalną dla pracowników placowych, o łącznej powierzchni ok. 450 metrów kwadratowych. Przy terminalu ma powstać ogólnodostępny parking dla 100 samochodów osobowych. Na nabrzeżu zachowane ma być połączenie kolejowe, do torów pierwszej strefy Nabrzeża Francuskiego. Obsługa statków w nowym terminalu ma trwać nie dłużej niż 120 minut (od momentu rozpoczęcia operacji cumowania do momentu odejścia promu).

Obecnie promy na trasie Gdynia-Karlskrona, obsługiwanej przez Stena Line, kursują codziennie z bazy promowej zlokalizowanej przy Nabrzeżu Helskim II, w Basenie VIII. Jak podają przedstawiciele portu, atutem nowej lokalizacji terminalu promowego na Nabrzeżu Polskim ma bye bliskość centrum miasta, jak również usytuowanie nieopodal wejścia do portu. Nowe miejsce ma pozwolić również obsługiwać większe jednostki.

Zobacz też: Przebudowa, nowe drogi i linie kolejowe. Gdyński port inwestuje w terminal ro-ro

- Powstanie terminalu na Nabrzeżu Polskim pozwoli nam na dalszy rozwój linii Gdynia-Karlskrona. Infrastruktura nowego terminalu umożliwi prowadzenie operacji statkami o długości 240 m, które znajdują się we flocie Stena Line. Statki te mają pojemność frachtową 4100 metrów ładunkowych, co daje miejsce na około 250 ciężarówek w każdym rejsie. Jednocześnie każdy z tych statków może zabrać 1300 pasażerów. Dodatkowo, umiejscowienie terminalu niedaleko wejścia do portu skróci rejs o nawet 30 minut. To z kolei może wpływać na oszczędność paliwa i energii. Połączenie kolejowe da możliwość rozwoju transportu intermodalnego na naszej linii. Pasażerowie będą mogli korzystać z udogodnień, niedostępnych w obecnym miejscu. Liczymy też, że dzięki bliskości nowego terminalu do centrum Gdyni, jeszcze więcej turystów ze Szwecji będzie zainteresowanych naszą ofertą rejsów weekendowych połączonych z pobytem w Trójmieście - mówił Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska Sp. z o.o.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto