Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GOM. Tomasz Brodzicki:Sprawdzamy, w jakim miejscu jest metropolia [ROZMOWA]

Monika Jankowska
Dr Tomasz Brodzicki: Strategia Metropolii 2030 pisana jest dla jej obecnych, jak i przyszłych mieszkańców.
Dr Tomasz Brodzicki: Strategia Metropolii 2030 pisana jest dla jej obecnych, jak i przyszłych mieszkańców. arch. prywatne
Z doktorem Tomaszem Brodzickim z sopockiego Instytutu Rozwoju, który pracuje przy powstaniu strategii, rozmawia Monika Jankowska.

Rozpoczynają się publiczne konsultacje diagnozy metropolii, która jest etapem do napisania Strategii Metropolii 2030. Jakie tematy będą na nich omawiane?

Strategia Metropolii 2030 pisana jest dla jej obecnych, jak i przyszłych mieszkańców. To oni są jej adresatami, a jednocześnie współwłaścicielami. Celem spotkań jest zaprezentowanie oraz skonsultowanie wyników dotychczasowych prac analitycznych nad stanem rozwoju naszego obszaru metropolitalnego. Pozyskanie dodatkowych uwag i spostrzeżeń mieszkańców ścisłego rdzenia obszaru - Trójmiasta, jak i powiatów otaczających ten rdzeń, których perspektywa może się znacząco różnić. W ramach spotkań z mieszkańcami dyskutowane są również kwestie zarówno szans, jak i wyzwań rozwojowych dla metropolii, priorytetów strategicznych oraz obszarów współpracy metropolitalnej widzianych z perspektywy mieszkańców.

Co zakłada Strategia Metropolii 2030 i jakie korzyści z niej płyną?

Strategia w części diagnostycznej ma określić obecny stan rozwoju obszaru metropolitalnego, jego wewnętrzne zróżnicowanie oraz pozycję w stosunku do głównych konkurentów krajowych takich jak Poznań, Wrocław czy Kraków. Ma odpowiedzieć na pytania dotyczące granic i zakresu oddziaływania metropolii oraz zidentyfikować główne szanse i wyzwania rozwojowe. W części strategicznej ma natomiast określić wizję rozwoju obszaru metropolitalnego do roku 2030, konkretne cele do osiągnięcia, zidentyfikować sfery docelowej współpracy metropolitalnej oraz ustalić sposób i zakres prowadzenia współpracy metropolitalnej w poszczególnych sferach. Uzupełnieniem strategii mają być tzw. polityki rozwojowe konkretyzujące działania w wybranych obszarach.
Wdrożenie strategii powinno przełożyć się na realną poprawę życia jej mieszkańców, wzrost atrakcyjności inwestycyjnej oraz poprawę pozycji konkurencyjnej w ujęciu krajowym, jak i międzynarodowym. Efekty w dużym stopniu będą zależały od konsekwentnego wdrażania jej zapisów przez kolejne dekady.

Wcześniejszy etap zakładał warsztaty konsultacyjne, w których uczestniczyli naukowcy, samorządowcy, przedsiębiorcy. Jakie były ich efekty?

Realizowany projekt składa się z trzech zasadniczych etapów: diagnostycznego, opracowania strategii i polityk rozwojowych. W części 1 w okresie czerwiec - wrzesień przeprowadzono warsztaty konsultacyjne w ramach diagnoz sektorowych poświęconych zróżnicowanej problematyce, np. rozwoju infrastruktury, bezpieczeństwu energetycznemu, środowisku, rozwojowi kapitału społecznego i ludzkiego, potencjałowi naukowemu, innowacyjności, przedsiębiorczości i internacjonalizacji gospodarki, uwarunkowaniom demograficznym, roli małych miast i obszarów wiejskich. W ramach prac zidentyfikowano główne problemy rozwojowe, silne i słabe strony obszaru metropolitalnego, jak również szanse i zagrożenia dla jego dalszego rozwoju. Oceniono również stan, często krytycznie, dotychczasowej współpracy metropolitalnej. Uczestnicy spotkań wyraźnie wskazali na konieczności pogłębienia współpracy metropolitalnej w większości obszarów, często wskazując potencjalne rozwiązania.

W planie jest włączenie w to konsultacji mieszkańców - i to głównie spoza rdzenia (Trójmiasta). Jakie argumenty przekonają mieszkańców do tego, by poczuli się odpowiedzialni za swoją miejscowość i metropolię, w której mieszkają? A może wcale nie trzeba ich do tego przekonywać? I kto chętniej angażuje się w problemy swojej miejscowości - mieszkańcy mniejszych miast czy może jednak Trójmiasta?

Strategia dotyczy całego obszaru i wszystkich jej mieszkańców - rdzenia, jak i spoza rdzenia. Obszar ten stanowi bowiem jedną funkcjonalną całość pomimo obiektywnych różnic. Rozwój poszczególnych powiatów: Gdańska, Sopotu i Gdyni, jak i gmin z powiatów spoza rdzenia zależy w dużym stopniu od rozwoju bliższych i dalszych sąsiadów. W rozwoju tym występują pewne wąskie gardła i problemy, których waga bądź skala przekracza możliwości rozwiązania przez poszczególne jednostki samorządu. Wymaga to koordynacji, harmonizacji, a czasem unifikacji działań np. poprzez realizację dużych projektów inwestycyjnych. Mieszkańcy metropolii wydają się być tego świadomi. Niezależnie od wielkości miejscowości w każdej z nich znajdziemy osoby zainteresowane ich rozwojem i praktycznie w ten rozwój się angażujące. Widać wyraźnie również osoby charakteryzujące się swoistym duchem metropolitalnym czy tożsamością metropolitalną (trójmiejską) i patrzące na codzienne problemy z szerszej perspektywy. Zaangażowanie mieszkańców może też być czysto pragmatyczne - rozwój metropolii pozwoli rozwiązać ich codzienne pragmatyczne problemy - szybciej i wygodniej dojechać do pracy czy tę pracę zdobyć, uzyskać dostęp do lepszych usług edukacyjnych, medycznych czy kulturalnych, ciekawie spędzić czas wolny w wyniku opracowania kompleksowej oferty turystycznej.

Dziękuję za rozmowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto