Rozpoczynają się publiczne konsultacje diagnozy metropolii, która jest etapem do napisania Strategii Metropolii 2030. Jakie tematy będą na nich omawiane?
Strategia Metropolii 2030 pisana jest dla jej obecnych, jak i przyszłych mieszkańców. To oni są jej adresatami, a jednocześnie współwłaścicielami. Celem spotkań jest zaprezentowanie oraz skonsultowanie wyników dotychczasowych prac analitycznych nad stanem rozwoju naszego obszaru metropolitalnego. Pozyskanie dodatkowych uwag i spostrzeżeń mieszkańców ścisłego rdzenia obszaru - Trójmiasta, jak i powiatów otaczających ten rdzeń, których perspektywa może się znacząco różnić. W ramach spotkań z mieszkańcami dyskutowane są również kwestie zarówno szans, jak i wyzwań rozwojowych dla metropolii, priorytetów strategicznych oraz obszarów współpracy metropolitalnej widzianych z perspektywy mieszkańców.
Co zakłada Strategia Metropolii 2030 i jakie korzyści z niej płyną?
Strategia w części diagnostycznej ma określić obecny stan rozwoju obszaru metropolitalnego, jego wewnętrzne zróżnicowanie oraz pozycję w stosunku do głównych konkurentów krajowych takich jak Poznań, Wrocław czy Kraków. Ma odpowiedzieć na pytania dotyczące granic i zakresu oddziaływania metropolii oraz zidentyfikować główne szanse i wyzwania rozwojowe. W części strategicznej ma natomiast określić wizję rozwoju obszaru metropolitalnego do roku 2030, konkretne cele do osiągnięcia, zidentyfikować sfery docelowej współpracy metropolitalnej oraz ustalić sposób i zakres prowadzenia współpracy metropolitalnej w poszczególnych sferach. Uzupełnieniem strategii mają być tzw. polityki rozwojowe konkretyzujące działania w wybranych obszarach.
Wdrożenie strategii powinno przełożyć się na realną poprawę życia jej mieszkańców, wzrost atrakcyjności inwestycyjnej oraz poprawę pozycji konkurencyjnej w ujęciu krajowym, jak i międzynarodowym. Efekty w dużym stopniu będą zależały od konsekwentnego wdrażania jej zapisów przez kolejne dekady.
Wcześniejszy etap zakładał warsztaty konsultacyjne, w których uczestniczyli naukowcy, samorządowcy, przedsiębiorcy. Jakie były ich efekty?
Realizowany projekt składa się z trzech zasadniczych etapów: diagnostycznego, opracowania strategii i polityk rozwojowych. W części 1 w okresie czerwiec - wrzesień przeprowadzono warsztaty konsultacyjne w ramach diagnoz sektorowych poświęconych zróżnicowanej problematyce, np. rozwoju infrastruktury, bezpieczeństwu energetycznemu, środowisku, rozwojowi kapitału społecznego i ludzkiego, potencjałowi naukowemu, innowacyjności, przedsiębiorczości i internacjonalizacji gospodarki, uwarunkowaniom demograficznym, roli małych miast i obszarów wiejskich. W ramach prac zidentyfikowano główne problemy rozwojowe, silne i słabe strony obszaru metropolitalnego, jak również szanse i zagrożenia dla jego dalszego rozwoju. Oceniono również stan, często krytycznie, dotychczasowej współpracy metropolitalnej. Uczestnicy spotkań wyraźnie wskazali na konieczności pogłębienia współpracy metropolitalnej w większości obszarów, często wskazując potencjalne rozwiązania.
W planie jest włączenie w to konsultacji mieszkańców - i to głównie spoza rdzenia (Trójmiasta). Jakie argumenty przekonają mieszkańców do tego, by poczuli się odpowiedzialni za swoją miejscowość i metropolię, w której mieszkają? A może wcale nie trzeba ich do tego przekonywać? I kto chętniej angażuje się w problemy swojej miejscowości - mieszkańcy mniejszych miast czy może jednak Trójmiasta?
Strategia dotyczy całego obszaru i wszystkich jej mieszkańców - rdzenia, jak i spoza rdzenia. Obszar ten stanowi bowiem jedną funkcjonalną całość pomimo obiektywnych różnic. Rozwój poszczególnych powiatów: Gdańska, Sopotu i Gdyni, jak i gmin z powiatów spoza rdzenia zależy w dużym stopniu od rozwoju bliższych i dalszych sąsiadów. W rozwoju tym występują pewne wąskie gardła i problemy, których waga bądź skala przekracza możliwości rozwiązania przez poszczególne jednostki samorządu. Wymaga to koordynacji, harmonizacji, a czasem unifikacji działań np. poprzez realizację dużych projektów inwestycyjnych. Mieszkańcy metropolii wydają się być tego świadomi. Niezależnie od wielkości miejscowości w każdej z nich znajdziemy osoby zainteresowane ich rozwojem i praktycznie w ten rozwój się angażujące. Widać wyraźnie również osoby charakteryzujące się swoistym duchem metropolitalnym czy tożsamością metropolitalną (trójmiejską) i patrzące na codzienne problemy z szerszej perspektywy. Zaangażowanie mieszkańców może też być czysto pragmatyczne - rozwój metropolii pozwoli rozwiązać ich codzienne pragmatyczne problemy - szybciej i wygodniej dojechać do pracy czy tę pracę zdobyć, uzyskać dostęp do lepszych usług edukacyjnych, medycznych czy kulturalnych, ciekawie spędzić czas wolny w wyniku opracowania kompleksowej oferty turystycznej.
Dziękuję za rozmowę.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?