Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest szansa na nowe parkingi podziemne w centrum Gdańska

Maciej Pietrzak
Archiwum
Aż osiem firm zgłosiło się do przetargu na stworzenie nowych podziemnych parkingów w centrum Gdańska. A według szacunków, wciąż brakuje tu ok. trzech tysięcy miejsc postojowych

Frekwencja w przetargu na stworzenie nowych parkingów podziemnych w Gdańsku może dawać nadzieję, że trzecie podejście władz miasta do ich budowy w końcu zakończy się sukcesem.

Do postępowania na koncesje dotyczącego zaprojektowania, sfinansowania, wybudowania i eksploatacji ogólnodostępnych minimum jednopoziomowych parkingów zgłosiło się osiem firm: Numy Investments, Budimex, PPP Park, Hemswell Investments i Corinne Investments z Warszawy, Immo Park z Krakowa, City Parking Development Group-1 z Grudziądza i NDI Projekt 102 z Sopotu.

Nowe parkingi podziemne w Gdańsku

Obecnie prowadzone są z nimi negocjacje. Ostateczny wybór wykonawców ma zostać dokonany pod koniec 2017 roku.

- Jest to kolejne, trzecie podejście do wybudowania parkingów kubaturowych w Gdańsku. Dotychczasowe próby nie zakończyły się wyborem partnera, z uwagi na kryzys instytucji finansowych w pierwszym podejściu oraz zbyt wysokie oczekiwane przez inwestora dopłaty w drugim przypadku - przypomina Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Tym razem ma się udać właśnie dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu, co zapewnia m.in. bardziej elastyczny podział ryzyka pomiędzy stronami umowy.

- Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą brane pod uwagę następujące kryteria: liczba miejsc parkingowych, średnia cena wybudowania parkingów kubaturowych w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe, okres, na jaki zostanie zawarta umowa koncesji, oczekiwana wielkość dopłaty bądź jej brak w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Jeśli chodzi o lokalizację parkingów, to w grę wchodzi pięć wcześniej wytypowanych przez władze lokalizacji: Podwale Przedmiejskie, Podwale Staromiejskie, Targ Rybny, Targ Węglowy i Długie Ogrody.

Wszystkie parkingi mają być podziemne, jedynie parking przy Długich Ogrodach byłby naziemny. Za takim rozwiązanie w tym miejscu przemawia zwiększona potencjalna ilość miejsc postojowych możliwych do uzyskania z lokalizacji przy jednoczesnym zmniejszeniu średniego kosztu wybudowania jednego miejsca parkingowego. To właśnie obiekt przy Długich Ogrodach ma być największy - ponad 700 miejsc. Wygląd fasady budynku w tym miejscu musi być jednak skonsultowany z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Dalsze w kolejności, jeśli chodzi o ilość miejsc, mają być parkingi na Podwalu Przedmiejskim (od ok. 350 do ok. 680), Podwalu Staromiejskim (120-480) i Targu Węglowym (ok. 160 miejsc). Zdecydowanie najmniejszy ma być parking na Targu Rybnym (dla mniej niż 50 aut). Zadaniem wytypowanych wykonawców będzie też odtworzenie ogólnodostępnej zieleni na powierzchni parkingów.

Wśród mieszkańców i ekspertów pojawiają się jednak poważne wątpliwości czy nowe parkingi w sercu Gdańska to dobry pomysł. Za przykład podają świecący pustkami kubaturowy obiekt przy ulicy Jana z Kolna.

Warto zobaczyć też galerie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto