Kiedy ból oznacza naciągnięty mięsień?

Naucz się rozpoznawać sygnały swojego ciała. Kiedy ból oznacza naciągnięty mięsień i co wówczas robić?
 abcZdrowie

Trening to wiele korzyści dla zdrowia. Z drugiej strony, oznacza on również przekraczanie możliwości. Od czasu do czasu ćwiczeniom fizycznym może więc towarzyszyć także ból. Nie jest to jednak skojarzenie nierozerwalne i nie powinno takie być. W trosce o nasze bezpieczeństwo warto nauczyć się wsłuchiwać w sygnały własnego ciała i prawidłowo je rozpoznawać. Co oznacza naciągnięty mięsień i jaki rodzaj bólu mu towarzyszy?

Wsłuchiwanie się w głos ciała
Ból w odniesieniu do ćwiczeń fizycznych może mieć różny charakter. Często wiąże się on np. z obecnością
kwasu mlekowego w mięśniach podczas ćwiczeń, a po ich zakończeniu – powstałymi mikrouszkodzeniami. Ich regeneracja wymaga kilkudziesięciu godzin, ale nie wpływa znacząco na nasze codzienne funkcjonowanie. Pamiętajmy jednak, że ignorowanie bólu, „bo tak musi być”, jest o tyle niebezpieczne, że może prowadzić do przetrenowania, przeciążenia lub ćwiczenia pomimo poważnego urazu. Konsekwencją tego bywa konieczność przerwania treningów na okres rekonwalescencji lub w ogóle ich zaprzestanie.

Jak dochodzi do naciągnięcia mięśni?
Samo naciągnięcie mięśni zdarza się dość powszechnie. Jak opisuje to Daria Występek, fizjoterapeutka, masażystka i instruktorka fitness: „To niewielkie mikrouszkodzenia włókien mięśniowych, które są dosyć powszechną i bolesną kontuzją. Dochodzi do nich w wyniku nadmiernego przeciążenia mięśnia, który nie był odpowiednio przygotowany do intensywnej pracy. Często naciągnięcie jest powodowane brakiem rozgrzewki przed aktywnością fizyczną. Na kontuzje najbardziej podatne są słabe mięśnie, dlatego nie można pomijać ćwiczeń wzmacniających, a także rozciągania po zakończonym treningu”.

Zgodnie z cytowanymi powyżej słowami fizjoterapeutki, należy zadbać, by odpowiednio przygotować mięśnie do pracy. Oznacza to również zaadaptowanie ich po okresie odpoczynku. Nawet jeśli na salę treningową wracamy wypoczęci po urlopie, nie zwalnia nas to z obowiązku stosowania się do zasad bezpieczeństwa. Nie pozwólmy też, by nadmierna ambicja kazała nadrabiać nam jednego dnia wszystkie zaległości. Regeneracja jest częścią planu treningowego a nie lenistwem. Tych pojęć nie należy mylić.

Dodajmy do tego, że naciągnięcie wiąże się z naderwaniem – zwykle w miejscu połączenia mięśnia z tkanką łączną ścięgna – około 5% włókien mięśniowych. Gdyby ta proporcja była większa, mielibyśmy do czynienia z dolegliwością określaną jako naderwanie.

W jaki sposób leczyć naciągnięty mięsień?
By uporać się z urazem, w pierwszej kolejności należy przerwać czynność, która wywołała naciągnięcie, by dalej nie pogarszać sytuacji. Ból może być dotkliwy i będzie się powtarzał podczas wykonywania określonych ruchów danym mięśniem. Powinniśmy móc skojarzyć, że konkretny manewr naszym ciałem wywołuje doznania bólowe. Należy te konkretne działania ograniczyć. Jak dodaje Daria Występek: „Odczucia bólowe szybko łagodzą zimne okłady, które zwężają naczynia krwionośne i zmniejszają obrzęk. Objawy zwykle ustępują po 1-2 dobach. Nie należy od razu wracać do aktywności fizycznej. Wypoczynek jest bardzo istotny, a aktywność należy wprowadzać stopniowo, żeby kontuzja nie ujawniła się ponownie. Jeśli ból  nie ustępuje konieczna jest konsultacja z lekarzem lub fizjoterapeutą”.

Okłady możemy przygotować, owijając kostki lodu tkaniną tak, by nie przykładać ich bezpośrednio na gołą skórę. Należy je stosować przez około 20 minut. Po krótkiej przerwie taką sesję można powtarzać przynajmniej do momentu, aż poczujemy wyraźną ulgę. Dobę później warto zastosować naprzemiennie zimne i ciepłe okłady. Gdyby ból był wyjątkowo dokuczliwy, można zastosować leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, choć lepiej z nimi nie przesadzać. Cały odpoczynek powinien trwać około 3 dni, żeby mięsień miał czas, aby się wygoić.

Pamiętajmy, że nasze ciało nie może nas opuścić. Jeśli więc nie będziemy reagować na jego „szept” i delikatne sygnały, w końcu zacznie głośno domagać się tego, co mu się należy, stosując „krzyk” i dotkliwy ból.

Wsparcie redakcyjne od:

abcZdrowie.pl

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3