Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komercjalizacja Polskiej Żeglugi Morskiej

Jacek Sieński
Statek Pomorze,  jeden z 14 nowych 38-tysięczników zbudowanych dla PŻM w Chinach
Statek Pomorze, jeden z 14 nowych 38-tysięczników zbudowanych dla PŻM w Chinach PŻM Szczecin
Pracownicy boją się o pracę i kredyty na statki. Ich zdaniem komercjalizacja PŻM w Szczecinie wpłynie na wycofanie się inwestorów.

Reprezentanci pracowników Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie sprzeciwiają się przekształceniu jej w spółkę Skarbu Państwa. Chcą wyłączenia jej z listy firm przeznaczonych do prywatyzacji przez komercjalizację. Obawiają się, że banki wycofają się wówczas z finansowania budowy nowych statków.

Sejmowa podkomisja nadzwyczajna, po rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa, nie uwzględniła poprawki Arkadiusza Litwińskiego, posła PO, dotyczącej wyłączenia z niej PŻM.

Większość członków podkomisji sprzeciwiło się wykluczeniu PŻM z grona przedsiębiorstw państwowych, przeznaczonych do sprywatyzowania na drodze komercjalizacji. Choć z ich wykazu zniknęło kilka firm, m.in. Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej. Poseł Litwiński oświadczył, że wobec nieprzejednanej postawy ministra skarbu będzie interweniował u premiera.

Za skomercjalizowaniem PŻM opowiedziała się m.in. Renata Zaremba z PO, będąca członkiem podkomisji. Według niej dziś resort skarbu nie ma możliwości nadzorowania firm państwowych, bo nie pozwala na to obowiązujące prawo. Rozwiązaniem tego problemu jest przeobrażenie ich w spółki Skarbu Państwa. Zaprzeczyła też pogłoskom o możliwości likwidacji przedsiębiorstw, które do 1 stycznia 2013 roku nie zostaną skomercjalizowane. Będą one niejako przymusowo przekształcone w spółki.

- Będziemy walczyć do końca - deklaruje kpt. ż.w. Mirosław Folta, przewodniczący Rady Pracowniczej PŻM. - Istnieje jeszcze możliwość wnoszenia poprawek do projektu ustawy podczas posiedzenia sejmowej komisji Skarbu Państwa. Projekt musi też przegłosować w lutym Sejm. Mamy poparcie części posłów PO, PiS i PSL. Następnie projekt trafi do prezydenta, który może zawetować ustawę.

Przewodniczący kpt. Folta powiedział, że w czasie ostatniego posiedzenia podkomisji przedstawiciele PŻM rozmawiali ze Zdzisławem Gawlikiem, wiceministrem Skarbu Państwa. Wskazali oni na zagrożenie, jakim jest przekształcenie własnościowe przedsiębiorstwa.

PŻM realizuje program wymiany floty, wartości ponad 1 mld dolarów, finansowany przede wszystkim z kredytów bankowych. Dla banków szczeciński armator jest wiarygodnym partnerem, bo stoi za nim państwo, będące gwarantem wywiązania się ze zobowiązań finansowych.

Sytuacja zmieni się, gdy banki będą miały do czynienia z nowym podmiotem gospodarczym, czyli spółką akcyjną Skarbu Państwa. Czarnym scenariuszem, który trzeba brać pod uwagę, może być wycofanie się instytucji finansowych z kredytowania budowy statków. PŻM ma odebrać do roku 2015, ze stoczni chińskich i japońskiej, łącznie 38 masowców.

Na razie firma działa z zyskiem i spłaca wierzytelności bankowe. Gdyby doszło do wstrzymania kredytowania, 17 nowych statków, przejętych już ze stoczni, należałoby wystawić na sprzedaż, ale za kwoty znacznie niższe od zapłaconych dalekowschodnim stoczniom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto