Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Korki w Gdańsku: Sprawdź, z jaką prędkością jedziemy w poszczególnych rejonach miasta

Anna Werońska
W godzinach szczytu stoimy w korkach. Rocznie przez to tracimy 2300 złotych
W godzinach szczytu stoimy w korkach. Rocznie przez to tracimy 2300 złotych Tomasz Bołt
W Gdańsku, w godzinach porannego szczytu, czyli od 6 do 9, kierowcy w centrum i w promieniu 2 km od niego przemieszczają się z prędkością 24 km/h, natomiast pomiędzy godz. 16 a 18 - zaledwie o 3 km/h szybciej. Lepiej co prawda jest w odległości 2 - 5 km od Śródmieścia, gdzie można rozwinąć prędkość 40 - 43 km/h.

Na tle innych polskich miast wypadamy jednak przeciętnie. Najgorzej jest w centrum Poznania (19 - 20 km/h), a najlepiej w Białymstoku i Rzeszowie (26 - 28 km/h). W nieco oddalonych dzielnicach najszybciej można jeździć w Rzeszowie (47 - 48 km/h), natomiast ostatnią pozycję w tej kategorii zajmuje Poznań (36 - 37 km/h). Takie są najnowsze wyniki raportu na temat średniej prędkości jazdy w największych polskich miastach.

- Te dane to wyjątkowo przejrzysty dowód na to, że rowerzyści mają znacznie lepszą mobilność i na pewno - przyjemniejszą - komentuje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Oczywiście ktoś może powiedzieć, że nie da rady przejechać 15 km, ale w Gdańsku 30 proc. podróży odbywa się na dystansie do 3 km, połowa do 5 km, a jak pokazują statystyki - na trasach do 7,5 km rower jest szybszym środkiem transportu niż samochód.

Czytaj także: Trójmiasto zakorkowane - najgorzej w Gdańsku

Posiadaczy samochodów cały czas jednak przybywa. Obecnie na tysiąc gdańszczan przypada 575 samochodów. Jak podkreślają eksperci, niedługo dobijemy do 600. Tymczasem na Zachodzie tendencja jest malejąca. W wielu miastach niemieckich wskaźnik motoryzacji nie przekracza 450, a w Berlinie wynosi nawet 400 samochodów na tysiąc mieszkańców i ciągle maleje.

- Jedyną sensowną radą na zminimalizowanie korków jest zmniejszenie liczby samochodów na gdańskich ulicach - podkreśla Remigiusz Kitliński. - Może się to odbyć zarówno poprzez zwiększenie ruchu rowerowego, jak też stopniową eliminację niepotrzebnych przejazdów. Nie ma innej rady, rozbudową ulic i skrzyżowań nie poradzimy sobie z korkami. Doktor Piotr Kuropatwiński, wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów, porównał walkę z korkami poprzez poszerzanie ulic do walki z otyłością poprzez popuszczanie paska.

Inżynierowie ruchu także podkreślają, że korki będą większe lub mniejsze, ale będą zawsze, a ci, którzy ich nie lubią, powinni zostawić samochody pod domem i przesiąść się do komunikacji publicznej, na której modernizację miasto przeznacza miliony złotych.

Czytaj także: NIK: Korki w mieście to skutek zaniedbań władz Gdańska

- Na poprawę w ruchu można liczyć, gdy zakończą się strategiczne drogowe inwestycje, ale i wtedy kierowcy jadący do centrum będą musieli liczyć się z utrudnieniami, bo każda ulica ma ograniczoną przepustowość - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku, w i podkreśla, że wyniki raportu są pozytywnym zaskoczeniem.

- Biorąc pod uwagę trwające remonty, są to całkiem zadowalające prędkości, szczególnie ponad 40 km/h na peryferiach miasta, np. Osowej czy Gdańsku Południu - dodaje.

Raport został opracowany na podstawie danych z portalu korkowo.pl, który podaje - aktualizowane co 15 minut - informacje z polskich dróg.

SKM i tramwaje nie stoją w korku

W czasie prowadzonych drogowych inwestycji po mieście najsprawniej można poruszać się komunikacją miejską i rowerem. Jedno drugiego nie wyklucza, bo w czasie letniego sezonu rower za darmo można przewozić w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej. Pomimo remontu ulic i torowisk m.in. we Wrzeszczu, Brzeźnie, Nowym Porcie i na ul. Jana z Kolna oraz wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej, korzystając z komunikacji publicznej drogę do lub z centrum można pokonać znacznie szybciej, niż samochodem. Czas przejazdu z Oliwy do Dworca Głównego PKP przed remontem wynosił 30 minut, teraz - pomimo dwóch przesiadek (tramwaj - autobus - tramwaj) - jest dłuższy zaledwie o 4-5 minut.

Władze miasta przekonują też, że komunikacja nadal będzie ulepszana. Do Gdańska sprowadzane są bowiem nowoczesne, niskopodłogowe autobusy marki Mercedes Conecto i tramwaje Pesa, a w planach jest także budowa ścieżek rowerowych oraz połączenia tych istniejących. Między innymi dlatego od maja do połowy czerwca w dziewiętnastu dzielnicach przeprowadzane są warsztaty rowerowe, podczas których mieszkańcy mogą decydować o przebiegu tras i udogodnieniach dla miłośników dwóch kółek, które zostaną wprowadzone w życie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto