Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Gdańsku jest za głośne - o wdrożenie ograniczeń apelują mieszkańcy ościennych wsi

(J.S.)
Polskapresse/Tomasz Bołt
Lotnisko w Gdańsku jest za głośne - grupa mieszkańców Banina, Pępowa, Tuchomia, Miszewa i Miszewka podjęła w lipcu działania, które mają sprawić, że hałas spowodowany startującymi i lądującymi samolotami będzie mniej uciążliwy dla lokalnej społeczności. Powstał Społeczny Komitet na rzecz ograniczenia hałasu w Baninie, Rębiechowie, Pępowie, Miszewie i Tuchomiu, w którym znaleźli się mieszkańcy Banina - Jacek Miąskowski, Krzysztof Sidorowicz, Paweł Koreń, Ryszard Ustowski, Albin Bychowski, Urszula Teska, Ludwik Breza oraz Bogumiła Wandtke z Miszewa, Roman Ustowski z Rębiechowa, Agnieszka Klawikowska z Tuchomka oraz Witold Szmidtke reprezentujący Pępowo i Miszewko.

Lotnisko w Gdańsku jest popularne, ale przez to jego większą uciążliwość odczuwają mieszkańcy sąsiednich miejscowości.
- Mieszkańcy tych wsi obserwują wzmożony ruch samolotowy w swojej okolicy. Maszyny latają za nisko, powodują ogromny hałas - mówi Jacek Miąskowski, przewodniczący komitetu.- Próbowaliśmy podjąć rozmowy z władzami lotniska w Gdańsku, by zminimalizować poziom hałasu. Wystąpiliśmy z apelem o zastosowanie rozwiązań ograniczających jego uciążliwość .
- Oczywiste jest dla nas, mieszkańców Banina, że nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie hałasu, jednakże konieczne i możliwe jest jego maksymalne i ciągłe ograniczanie - podkreśla Paweł Koreń.- Na wielu lotniskach w Polsce wprowadzono już stosowne rozwiązania, opierając się na ich doświadczeniu uzyskać podobne działania w Gdańsku.

Społeczny komitet domaga się natychmiastowego opracowania i wdrożenia nowych, antyhałasowych procedur oraz profili startów i lądowań z wykorzystaniem min. większych niż obecnie pułapów lotu nad zabudową mieszkaniową Banina, zarówno w dzień, jak i w godzinach nocnych. Wzywa, by do ich przestrzegania, bez żadnych wyjątków, zobowiązani byli wszyscy operatorzy samolotów na lotnisku w Gdańsku.
Komitet domaga się, by owe procedury były bezwzględnie egzekwowane od wszystkich załóg latających, w szczególności od pilotów tzw. „tanich linii”. Kolejna partia postulatów dotyczy stosowania przez samoloty procedury podejścia do lądowania ze stałym zniżaniem (procedura CDA) i wyeliminowania podejść samolotów do lądowania od strony Banina, z tzw. widocznością, w trakcie których przelot odbywa się na nieakceptowalnie niskiej wysokości nad budynkami mieszkalnymi. Na liście żądań znalazł się też kodeks etyczny dla załóg lądujących w Rębiechowie, zawierający min. zalecenia dla pilotów skutkujące ograniczeniem poziomu hałasu w trakcie startów i lądowań oraz wprowadzenie tzw. opłaty hałasowej, któa miałaby zmotywować przewoźników lotniczych do korzystania z samolotów o jak najlepszych parametrach akustycznych. Ostatni postulat dotyczy redukcji ilości obecnie wykonywanych lotów nocnych, czyli między godz. 22 a 6 i ograniczenia ich wyłącznie do sytuacji niezbędnych, związanych np. z ratowaniem życia ludzkiego.


Tomasz Kloskowski
, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku odpowiedział na ten apel potwierdzając, że na lotnisku zachowane są wszyskie wymogi wynikające z rozporządzenia ministra środowiska z 16.06.2011.

"Zasadniczy instrument ograniczenia hałasu lotniczego przyjęty w odniesieniu do Portu lotniczego w Gdańsk stanowi procedura płynnego podejścia do lądowania CDA (Continous Descent Approach). (...) Polega ona na jednostajnym zmniejszeniu wysokości, przy jednoczesnym utrzymaniu silników samolotu pracujących na biegu jałowym oraz na wysunięciu klap i podwozia w optymalnym momencie podejścia do lądowania. Celem technik CDA jest zapewnienie załogom warunków do optymalizacji profilu podejścia do lądowania statku powietrznego w celu zredukowania wpływu hałasu lotniczego na otoczenie i w miarę możliwości zredukowania zużycia paliwa lotniczego i emisji spalin.
Inne środki techniczne, technologiczne i organizacyjne związane z ograniczeniem zasięgu hałasu lotniczego obejmują:
1. Wykluczenie możliwości powstania stanowiska do prób silników oraz przeprowadzania takich prób
2. Ustanowienie standardowych proceur odlotów i odlotów
3. Ograniczenie liczby lotów w porze nocnej zgodnie z proporcją operacji pory dnia i pory nocy ustaloną w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia Rozbudowa Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
4. Ustalenie procedury odladzania przy wyłączonych silnikach
5. Zmianę floty i miejsc postojowych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
6. wprowadzenie systemu ciągłego monitorowania hałasu lotniczego (...)
7. Kontrolę certyfikatów hałasowych użytkowanych na lotnisku samolotów i preferowanie statków powietrznych najnowszej generacji (...)
8. Ustanowienie od lipca 2010 r. sprawozdawczości obejmującej przekazywanie organom ochrony środowiska kwartalnych raportów ;, inicjowanie merytorycznego wsparcia procesu i sporządzania i zatwierdzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego okolic lotniska
9. Dostarczanie niezbędnych zweryfikowanych pomiarowo danych do sporządzania map akustycznych Gdańska."

Na pismo prezesa poszła odpowiedź komitetu. Trwa oczekiwanie na odpowiedź przedstawiciela lotniska.
Co Ty sądzisz o uciążliwości lotniska w Gdańsku? Skomentuj!

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto