We Wrocławiu z barier zabytkowego mostu Tumskiego, łączącego Ostrów Tumski z wyspą Piasek, od piątku zardzewiałe kłódki miłości są odcinane. Od 2009 roku zawisło ich tam kilkanaście tysięcy!
Zgodnie z informacją "Gazety Wrocławskiej", powodem przeprowadzania na moście Tumskim takiej (poprzedzającej remont konstrukcji) operacji jest postępująca korozja, która na stalowe bariery przenosi się z kłódek. Te ostatnie stwarzały też zagrożenie dla przechodniów. Kłódki nie zostaną jednak wyrzucone. Trafią do miejscowego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, skąd zakochani będą mogli je odbierać. Po remoncie mostu będzie obowiązywać zakaz obwieszania go kłódkami.
W Gdańsku podobnych decyzji nikt nie chce podjąć, tymczasem z ozdobnych barier mostu Chlebowego odpadają ochronne warstwy powłok malarskich. Pogłębia się proces korozji, której ogniskami są rdzewiejące kłódki.
CZYTAJ TAKŻE:
Zakochani niszczą most miłości w Gdańsku?
Urzędnicy Pomorskiego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku nie reagują, bo - jak podkreślają - nie wydali zezwolenia na zawieszenie kłódek na zabytkowym moście.
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, w ubiegłym miesiącu zadeklarował na naszych łamach, iż kłódki zostaną zdemontowane, co umożliwi oczyszczenie barier i skuteczniejsze zabezpieczenie ich przed korozją. Nie będzie natomiast zakazu ich ponownego zawieszania, bo jego egzekwowanie byłoby niewykonalne.
Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku, nie odpowiedziała nam na pytania dotyczące terminu rozpoczęcia odcinania kłódek i renowacji barier na moście Chlebowym, kosztów ich odnowienia oraz usuwania kłódek pojawiających się na innych gdańskich mostach.
- Obecnie nie mam informacji o rozpoczynaniu jakichkolwiek działań na moście Chlebowym. Jeśli takie będą, poinformuję w osobnym komunikacie. To samo tyczy się pozostałych gdańskich mostów - przekazała.
Pierwszy, drewniany most Chlebowy zbudowano w połowie XIV wieku. Jego nazwa pochodziła od ław chlebowych, ustawianych nieopodal, w rejonie Ratusza Staromiejskiego. W XIX stuleciu drewnianą konstrukcję mostową zastąpiono murowaną, mającą większą nośność, aby mostem mogły przejeżdżać tramwaje. Po obu stronach nawierzchni przęseł zamontowano ozdobne, odkute z żelaza bariery, które w latach 2002 - 2003 zrekonstruowano, w trakcie generalnego remontu mostu. Na początku XX stulecia znacznie go poszerzono i wzmocniono, co pozwoliło na ułożenie drugiego, równoległego torowiska tramwajowego.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?