Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mosty miłości w Gdańsku. Czy kłódki niszczą gdańskie mosty?

Jacek Sieński
Most Chlebowy nad Kanałem Raduni obwieszony "dowodami" miłości.
Most Chlebowy nad Kanałem Raduni obwieszony "dowodami" miłości. P. Świderski
Czy kłódki miłości niszczą gdańskie mosty? Takie dowody dozgonnego uczucia zawieszane są nie tylko na zabytkowym moście Chlebowym nad kanałem Raduni. Kłódki pojawiły się już na moście Zielonym i innych.

We Wrocławiu z barier zabytkowego mostu Tumskiego, łączącego Ostrów Tumski z wyspą Piasek, od piątku zardzewiałe kłódki miłości są odcinane. Od 2009 roku zawisło ich tam kilkanaście tysięcy!

Zgodnie z informacją "Gazety Wrocławskiej", powodem przeprowadzania na moście Tumskim takiej (poprzedzającej remont konstrukcji) operacji jest postępująca korozja, która na stalowe bariery przenosi się z kłódek. Te ostatnie stwarzały też zagrożenie dla przechodniów. Kłódki nie zostaną jednak wyrzucone. Trafią do miejscowego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, skąd zakochani będą mogli je odbierać. Po remoncie mostu będzie obowiązywać zakaz obwieszania go kłódkami.

W Gdańsku podobnych decyzji nikt nie chce podjąć, tymczasem z ozdobnych barier mostu Chlebowego odpadają ochronne warstwy powłok malarskich. Pogłębia się proces korozji, której ogniskami są rdzewiejące kłódki.

CZYTAJ TAKŻE:

Zakochani niszczą most miłości w Gdańsku?

Urzędnicy Pomorskiego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku nie reagują, bo - jak podkreślają - nie wydali zezwolenia na zawieszenie kłódek na zabytkowym moście.
Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, w ubiegłym miesiącu zadeklarował na naszych łamach, iż kłódki zostaną zdemontowane, co umożliwi oczyszczenie barier i skuteczniejsze zabezpieczenie ich przed korozją. Nie będzie natomiast zakazu ich ponownego zawieszania, bo jego egzekwowanie byłoby niewykonalne.

Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku, nie odpowiedziała nam na pytania dotyczące terminu rozpoczęcia odcinania kłódek i renowacji barier na moście Chlebowym, kosztów ich odnowienia oraz usuwania kłódek pojawiających się na innych gdańskich mostach.

- Obecnie nie mam informacji o rozpoczynaniu jakichkolwiek działań na moście Chlebowym. Jeśli takie będą, poinformuję w osobnym komunikacie. To samo tyczy się pozostałych gdańskich mostów - przekazała.

Pierwszy, drewniany most Chlebowy zbudowano w połowie XIV wieku. Jego nazwa pochodziła od ław chlebowych, ustawianych nieopodal, w rejonie Ratusza Staromiejskiego. W XIX stuleciu drewnianą konstrukcję mostową zastąpiono murowaną, mającą większą nośność, aby mostem mogły przejeżdżać tramwaje. Po obu stronach nawierzchni przęseł zamontowano ozdobne, odkute z żelaza bariery, które w latach 2002 - 2003 zrekonstruowano, w trakcie generalnego remontu mostu. Na początku XX stulecia znacznie go poszerzono i wzmocniono, co pozwoliło na ułożenie drugiego, równoległego torowiska tramwajowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto