Na Morenę już za dwa lata pojedziemy tramwajem!

Artykuł sponsorowany
Prace nad nowym torowiskiem potrwają do września 2015 r. (wizualizacja)
Prace nad nowym torowiskiem potrwają do września 2015 r. (wizualizacja)
Kilkadziesiąt tysięcy Gdańszczan z Górnego Tarasu wreszcie odetchnie z ulgą. Nie będą już dostawać zadyszki pnąc się pod potężne wzniesienie, ani denerwować się w stojących w korku autobusach - w 2015 roku na Piecki-Migowo, czyli popularną Morenę dojadą tramwajem. Prace nad dwutorową linią o długości 3,6 km potrwają niespełna 2 lata.

Nadjeżdża tramwaj
To jeden z najambitniejszych projektów tramwajowych ostatnich lat, choć nie jedyny. W ubiegłym roku uruchomiona została niemal 3-kilometrowa linia łącząca Chełm z pętlą Łostowice-Świętokrzyska.
Zadowolenia z kolejnego projektu nie ukrywa prezydent Paweł Adamowicz. - Gdańsk jest jednym z nielicznych miast w Polsce, które wciąż buduje nowe połączenia tramwajowe. Od dawna stawiamy na komunikację zbiorową. Od dawna staramy się też przybliżyć do centrum miasta mieszkańców poszczególnych dzielnic - tłumaczy.
Otwarcie ofert w przetargu na budowę linii w ciągu ulic Kartuskiej, Nowolipie i Rakoczego, łączących istniejącą pętlę Siedlce z planowanym przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej "Brętowo" planowane jest na 6 września.
- Wykonawca zajmie się nie tylko torowiskiem. Przebudowy wymagały będą ulice i skrzyżowania. Wzdłuż linii powstaną ścieżki rowerowe, oświetlenie, a pętla Siedlce stanie się węzłem integracyjnym z prawdziwego zdarzenia z parkingiem, przejściami dla pieszych i pasem autobusowo-tramwajowym - zapowiada Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują realizację budowy. Podkreśla, że to dopiero pierwszy etap. W drugim - z rozwidlenia - tramwaj pojedzie także ul. Bulońską aż do pętli Myśliwska. Na razie urzędnicy wstrzymują ogłoszenie przetargu na prace na tym odcinku.
- Bulońską czeka potężna przebudowa, zastanawiamy się jeszcze, czy warto prowadzić prace już teraz, czy lepiej realizować je dopiero razem z modernizacją drogi - mówi Skorupka-Kaczmarek.
Projekt na razie nie ma oficjalnego potwierdzenia dofinansowania unijnego, które wynieść ma niemal połowę kosztów wycenianej na 261 mln zł inwestycji.
- W listopadzie tramwaj trafił z rezerwowej, na główną listę indykatywną. Choć oficjalnie środków przyznanych jeszcze nie mamy, nasz wniosek to tak naprawdę formalność. Mamy specjalistów od konstruowania takich dokumentów, a lista główna oznacza, że pieniądze są właściwie pewne już dziś - tłumaczy Magdalena Kuczyńska z gdańskiego magistratu.
Nie tylko na wzgórze
Na Morenę pojedziemy pięcioma dwukierunkowymi, klimatyzowanymi tramwajami Pesa Jazz Duo z Bydgoszczy. Koszt każdego to niespełna 7 mln zł. Pojazdy wyposażone będą w monitoring, a dwukierunkowa jazda to konieczność - tylko przesiadając się z jednej do drugiej kabiny motorniczy będzie mógł bowiem zawrócić na ul. Rakoczego.
- Umowę w sprawie ich dostarczenia podpiszemy na początku września - zapowiada Alicja Mongrid, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
W samych Pieckach-Migowie położonych na niemal stumetrowym, polodowcowym wzgórzu, mieszka ponad 23 tys. osób, ale dzięki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z połączenia korzystać będą nie tylko mieszkańcy dzielnicy, ale także odległych przedmieść, a nawet Kaszub.
- Przystanek PKM Brętowo będzie drugim w Polsce - po Poznaniu - węzłem integracyjnym, łączącym na tym samym poziomie komunikację kolejową i tramwajową - relacjonuje Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych PKM. - Zarówno tramwaje, jak i pociągi PKM (w kierunku Wrzeszcza) będą zatrzymywać się przy jednym, wspólnym peronie, dzięki czemu pasażerowie będą mogli szybko i sprawnie przesiadać się z jednego środka komunikacji do drugiego, w znanym z europejskich metropolii systemie "door-2-door" - dodaje.
To nie jedyna nowość, jaką dla Gdańska oznacza planowana linia tramwajowa. W ciągu ul. Rakoczego, między Jaśkową Doliną a Bulońską, powstaną pierwsze w Gdańsku wspólne pasy autobusowo-tramwajowe, a przy skrzyżowaniu ulic Rakoczego i Bulońskiej tzw. trójkąt torowy - służący do zawracania (przypominającego to samochodem "na kopertę"). Długo oczekiwana przez mieszkańców Moreny inwestycja ukończona zostanie we wrześniu 2015 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto