Najważniejsze zasady dla kobiety spodziewającej się dziecka

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by Tobias Lindman (flickr)
Jesteś w ciąży i martwisz się o zdrowie dziecka? Sprawdź, w jaki sposób zminimalizować ryzyko wad wrodzonych u malucha.

Narodziny zdrowego dziecka są największym marzeniem każdej ciężarnej kobiety. Jednak, aby marzenie to mogło się spełnić, należy zatroszczyć się o rozwijającego się malucha. Jak tego dokonać? Poprzez dbałość o własny organizm, ponieważ to dzięki jego zdrowiu maluch uzyskuje potrzebne do prawidłowego rozwoju warunki.

Jak zadbać o dziecko w ciąży?

Podczas gdy za wady wrodzone w 10% odpowiedzialne są czynniki środowiskowe, a w kolejnych 10% – uwarunkowania genetyczne, 80% stanowi połączenie obu tych elementów. Chociaż mamy stosunkowo niewielki wpływ na wykształcenie wad wrodzonych u dziecka, jest kilka rzeczy, które możemy zrobić, aby choć odrobinę zwiększyć jego szanse na zdrowie.

„Sposób odżywiania kobiety spodziewającej się dziecka ma bardzo duży wpływ na odpowiedni przebieg ciąży, rozwój płodu oraz zdrowie dziecka w ciągu całego jego życia” – zaznacza dietetyk, mgr inż. Emilia Kołodziejska. Jak dodaje specjalistka, chociaż zalecenia żywieniowe zależne są od zaawansowania ciąży, generalnie przyszła mama powinna stosować się do kilku podstawowych zasad.

Przede wszystkim powinna spożywać 5 regularnych posiłków – 3 główne i 2 uzupełniające. Przerwa między nimi wynosić powinna od 2 do 4 godzin. Zdaniem ekspert niewskazane jest nieustanne podjadanie bez zachowania przerw. „Należy unikać smażenia, a zamiast tego stosować gotowanie, gotowanie na parze, duszenie, pieczenie w folii i naczyniach żaroodpornych” – podkreśla specjalistka.

Co jeść w ciąży?

Jeżeli chodzi o sam jadłospis, nie powinno zabraknąć w nim owoców i warzyw, które są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika – mówi dietetyk. Dwa razy w tygodniu przyszła matka powinna spożywać ryby – najlepiej śledzia, łososia i mintaja. Wybierać należy chude mięso, takie jak kurczak, indyk, cielęcina czy królik, konsumowane zamiennie z nasionami roślin strączkowych – grochem, fasolą, soczewicą, bobem lub ciecierzycą.

Zdaniem mgr inż. Emilii Kołodziejskiej „należy wybierać produkty pełnoziarniste, takie jak razowy chleb, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, a także spożywać kasze, np. jaglaną, gryczaną, jęczmienną”. Warto spożywać produkty wolne od konserwantów, sztucznych barwników i polepszaczy. Niewskazane jest spożywanie pożywienia wysokoprzetworzonego – fast foodów czy słodyczy. Najlepiej samodzielnie przygotowywać posiłki w domu.

W czasie ciąży należy ograniczyć ilość produktów zawierających kofeinę, a więc kawy, herbaty, coli, kakao, czekolady i napojów energetycznych. „Należy unikać również serów pleśniowych, sera feta, camembert, oscypków, surowego i niedopieczonego mięsa, surowych ryb i owoców morza, surowych jaj, słodzonych napojów gazowanych i słodzików” – wymienia specjalistka.

Jakie suplementy stosować w ciąży?

Jeżeli chodzi o suplementy diety, ich zażywanie należy uzgodnić z lekarzem lub dietetykiem. Pamiętać należy, że zarówno ich nadmiar, jak i niedobór, może się okazać groźny dla zdrowia i rozwoju dziecka – mówi ekspert.

Jedną z najważniejszych witamin w czasie ciąży jest kwas foliowy. Jego niedobór wiązać się może z zaburzeniami układu nerwowego dziecka, przedwczesnym porodem, poronieniem samoistnym, uszkodzeniami łożyska czy niską masą urodzeniową. Niewystarczająca ilość kwasu foliowego w organizmie matki prowadzić może także do wodogłowia, małogłowia, braku mózgowia, wad serca, przepukliny oponowej czy rozszczepu podniebienia. Niezwykle ważna jest także odpowiednia ilość wapnia, jodu i cynku w diecie.

Aby zminimalizować ryzyko wad wrodzonych u dziecka, kategorycznie trzeba unikać alkoholu, papierosów, narkotyków i innych używek. Leki należy przyjmować wyłącznie po konsultacji z lekarzem. Wskazane jest unikanie miejsc, gdzie łatwo o zarażenie wirusem. Szkodliwe dla dziecka okazać się mogą także promienie rentgenowskie.

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3