Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Nie" dla likwidacji gimnazjów. Trójmiejscy samorządowcy stają w obronie szkół

Monika Jankowska
Wygaszanie gimnazjów w całym kraju ma się zacząć w 2017 roku
Wygaszanie gimnazjów w całym kraju ma się zacząć w 2017 roku T. Bołt/archiwum
Ta zmiana nie ma sensu - grzmią samorządowcy i mówią zdecydowanie "nie" dla planów likwidacji pomorskich gimnazjów.

Wśród członków Związku Miast Polskich przeprowadzono ankietę - 72 proc. ze 159 respondentów uważa likwidację gimnazjum za złą decyzję. Zamiast tego proponują strukturę: 5 lat szkoły podstawowej plus 3 lata gimnazjum plus 4 lata liceum

- Likwidacja gimnazjów łączy się m.in. ze zwolnieniami nauczycieli i dyrektorów, przeładowaniem szkół powszechnych, kumulacją roczników w 2019 roku oraz przekreśleniem dotychczasowego dorobku gimnazjów - mówi Przemysław Krzyżanowski, przewodniczący komisji edukacji w Związku Miast Polskich, wiceprezydent Koszalina.

421 gimnazjów na Pomorzu zostanie zlikwidowanych na skutek reformy, którą planuje wprowadzić ministerstwo edukacji. Pracuje w nich ponad 2,5 tys. nauczycieli. Przeciwko likwidacji tych szkół opowiedziały się samorządy.

Jego obawy potwierdzają pomorscy samorządowcy z miast członkowskich ZMP, na czele z zastępcą prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej Piotrem Kowalczukiem:
- W Gdańsku funkcjonuje 46 gimnazjów, 10 samodzielnych, 36 w zespołach - wylicza. - Co za tym idzie, pracę straci 46 dyrektorów tych szkół. Ta zmiana nie ma sensu!

Sopot, w którym znajdują się 3 publiczne gimnazja (to przekłada się na ok. 60 nauczycielskich etatów), również wyraża negatywną opinię co do zmiany ustroju szkolnego.
- Część nauczycieli będzie zmuszona szukać miejsca w innych szkołach, będziemy mieli do czynienia z wymuszonym ruchem kadrowym - komentuje Piotr Płocki, naczelnik tamtejszego wydziału edukacji.

Będzie reforma szkolnictwa. Czy PiS zlikwiduje od września gimnazja? [SONDA]

Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego zwraca uwagę na to, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przedstawiło żadnych racjonalnych argumentów, które przemawiałyby za tak rewolucyjnymi zmianami.
- MEN uzasadnia swoją decyzję potrzebą wzmocnienia roli i rangi egzaminu maturalnego - mówi Broniarz. - Wybrało chyba najgorszą z możliwych dróg, by zrealizować ten cel. Nie tylko ZNP, nie tylko samorządy, ale wszyscy ci, którzy rzeczywiście wiedzą, co mówią o edukacji i nie ma w nich politycznego zacietrzewienia, zwracają uwagę na to, że gimnazja mimo pewnych słabości, mimo początkowych trudności, okrzepły, umocniły się i dzisiaj stanowią ogromną wartość - zarówno w sensie jakości edukacji, jak i w sensie materialnym (...)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto