Spółka Energa Oświetlenie wprowadziła pilotażowo nowoczesny system lamp wykrywających pieszych. W Gdańsku takie "inteligentne przejście" od pewnego czasu funkcjonuje za wiaduktem Biskupia Góra na Trakcie św. Wojciecha, przy stacji benzynowej.

Brak prawidłowego oświetlenia, a co za tym idzie słaba widoczność, jest jedną z głównych przyczyn wypadków na przejściach dla pieszych w okresie jesienno-zimowym. W Gdańsku złą sławą pod tym względem owiane są chociażby zebry na al. Jana Pawła II na Zaspie czy Trakcie św. Wojciecha w Gdańsku.

To właśnie na drugiej z tych ulic spółka Energa Oświetlenie w ramach programu „Smart przejście” wprowadziła pilotażowo nowoczesny system lamp wykrywających pieszych. Do wprowadzenia innowacji wytypowana przez władze miasta została pierwsza „zebra” za wiaduktem Biskupia Góra, przy stacji benzynowej.



- System składa się z zespołu dwóch lamp, wyposażonych w urządzenia, analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych „obiektów”. Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni - tłumaczy Adam Kasprzyk, rzecznik Grupy Energa.

Dzięki wspomnianej selektywności system pozwala też na oszczędność zużycia energii elektrycznej - natężenie światła zmniejsza się, gdy z przejścia nikt nie korzysta. Kamery pozwolą też na odtworzenie zapisu wideo, gdyby na przejściu mimo wszystko doszło do zdarzenia drogowego.

Specjalne LED-owe lampy, ogniskujące biały strumień światła bezpośrednio na przejściu wraz z chodnikiem, wcześniej zamontowano na sześciu przejściach w Pucku. Władze miasta wybrały „zebry” przy budynkach użyteczności publicznej na ulicach: Szkolnej, Hallera Wejherowskiej oraz I Armii Wojska Polskiego.

- Doświetlone zostały przejścia obok przedszkoli, szkół czy przychodni lekarskich. Mamy nadzieję, że zminimalizują one liczbę wypadków, szczególnie z udziałem dzieci i młodzieży. - podkreśla wiceburmistrz Pucka Lucyna Boike-Chmielińska.

„Smart przejściami” interesują się już kolejne samorządy, koszty nie są duże. Montaż systemu na Trakcie św. Wojciecha wyniósł ok. 20 tysięcy złotych, a prostszej wersji puckiej kilkanaście tysięcy za jedno przejście.

- W najbliższym czasie zrealizujemy budowę trzech „bezpiecznych przejść” w Kartuzach oraz planujemy montaż kolejnych na Kaszubach - dodaje Michał Bełbot, prezes spółki Energa Oświetlenie.

POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:



Uwaga! Tutaj sprzedają „chrzczone" paliwo [lista stacji]



Test MultiSelect - pytania testu psychologicznego do policji



Janusze Projektowania - najgorsze pomysły na mieszkania



Uwaga! Lista najlepszych restauracji na Pomorzu



Najrzadsze imiona żeńskie nadane w 2017 roku

Moto

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!