Wojewódzki plan transportowy jest pierwszym zarysem komunikacji zbiorowej dla Pomorza. Oparty jest o funkcjonowanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W ślad za nim powinny powstać powiatowe i gminne plany transportowe. Te dokumenty wskażą, gdzie jeździć będą autobusy użyteczności publicznej. Jeśli samorządy na swoim terenie nie określą takich połączeń, wiele osób straci połączenia do pracy. Co gorsza - młodzież straci szansę na ulgowe dojazdy do szkół, niepełnosprawni - możliwość poruszania się na ulgowych biletach, a przewoźnicy - klientów. Jak twierdzi Mariusz Józefowicz z P.A. Gryf - czeka nas transportowa zapaść.
Organizacją komunikacji w gminach i powiatach mają zająć się samorządy.
- Otrzymujemy od rządu kolejne zadanie do realizacji bez zapewnienia środków finansowych - mówi wiceburmistrz Żukowa Marek Trepczyk.- Czekamy na rozwój wydarzeń. Nie mamy wytycznych. Już dziś gmina Żukowo dopłaca do transportu zbiorowego półtora miliona złotych, włączając się w utrzymanie linii Z z Żukowa do Gdyni oraz linii 126.
Doświadczony przewoźnik, firma Przewozy Autobusowe Gryf , jest w trudnej sytuacji.
- Urząd Marszałkowski nie widzi potrzeby realizowania transportu drogowego, stawiając wyłącznie na zmodernizowane linie kolejowe - mówi Mariusz Józefowicz, zastępca dyrektora ds. organizacji przewozów P.A.Gryf w Żukowie. -Ograniczono liczbę linii autobusowych w województwie z kilkuset do 40, likwidując je nawet tam, gdzie nie ma równoległej linii kolejowej, przykładowo z Kartuz do Wejherowa czy z Sulęczyna do Kościerzyny. Brak w planie rozwiązań, jak połączyć w jedną całość struktury transportu na szczeblu gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Niepokoi nas rozdrobnienie na poziomie organizatorów transportu, bo to wiąże się z wieloma przewoźnikami i różnymi cenami biletów na tych samych trasach. Gdy na rynku pojawi się wielu przewoźników, pasażerowie pogubią się w takiej rzeczywistości. Mając w ręce np. bilet gminny, klient nie będzie mógł wsiąść do autobusu organizowanego przez powiat czy finansowanego przez marszałka. Dany bilet będzie ograniczony do wskazanych kursów konkretnego organizatora, tak jak jest to obecnie na kolei.
Nie ma pomysłu na integrację biletową między przewoźnikami różnego szczebla, różnego rodzaju - na przykład autobusowo-kolejową. Od stycznia 2017 r. to urzędnicy zajmą się wyznaczaniem tras i rozkładów jazdy oraz cenami biletów i nadzorem nad tą komunikacją.
A co Ty sądzisz o pomysłach na komunikację zbiorową w powiecie kartuskim?
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?