Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opóźnienie w dostawie nowych tramwajów dla Gdańska. Pierwszy z nowych Jazzów ma trafić do Gdańska w połowie kwietnia

Maciej Pietrzak
Przemysław Świderski/archiwum
Jeszcze w grudniu spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapewniała na naszych łamach, że pierwsze z zamówionych w 2018 r. 15 nowych tramwajów od bydgoskiej Pesy wjadą na tory zimą. Teraz okazuje się jednak, że dostawa jest opóźniona, na szczęście poślizg ten wyniesie jeden, dwa miesiące.

Opóźnienie w dostawie nowych tramwajów dla Gdańska jest pochodną problemów finansowych z jakimi bydgoski producent borykał się na początku 2018 r. Podpisana w lutym umowa z władzami Gdańska opiewająca na ok. 138 milionów złotych zakłada dostarczenie pierwszych pięciu tramwajów typu Jazz Duo w przeciągu 11 miesięcy, a reszty pojazdów do połowy sierpnia 2019.

Według najnowszych informacji od spółki GAiT pierwszy z nowych Jazzów ma trafić do Gdańska w połowie kwietnia, cztery natomiast na początku maja. Pozostałe 10 tramwajów z zamówienia ma według zapewnień Pesy być dostarczone zgodnie z sierpniowym terminem.

Poślizg będzie jednak bydgoską firmę sporo kosztował. GAiT naliczy jej kary umowne.

- Kara na każdy niedostarczony w terminie tramwaj w wynosi 8,8 tys. zł brutto za każdy dzień opóźnienia, a także 5,5 tys. zł brutto na dzień za niedostarczenie w terminie pakietu specjalistycznego - precyzuje Alicja Mongird, rzecznik GAiT.

Tramwaje Pesa Jazz Duo są już znane gdańskim pasażerom, kilka jeździ już po torach stolicy Pomorza. Te które trafią do niej w najbliższych miesiącach będą miały jednak jeszcze bogatsze wyposażenie. Będą to oczywiście pojazdy niskopodłogowe, dwukierunkowe, klimatyzowane, ale do tego także będą miały na pokładzie defibrylator, ładowarki sprzętu elektronicznego czy jako pierwsze tramwaje Pesy miejsca do przewozu rowerów.

Zobacz:

Wygodniej ma się także pracować motorniczym - pulpit nowych Jazzów będzie bardziej ergonomiczny niż w poprzedniej wersji, zainstalowane będą wygodniejsze fotele a upalne dni przyda się lodówka na zimna napoje.

Według deklaracji producenta nowe pojazdy powinny służyć gdańskim pasażerom bez większych zarzutów przez ok. 30 lat.

Dostawa pierwszych nowych tramwajów ma zbiec się w czasie z pojawieniem się w Gdańsku także 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Zgodnie z opiewającą na blisko 80 mln zł umową, mają one zacząć jeździć po ulicach właśnie od wiosny. Flotę gdańskich autobusów zasili dokładnie 26 nowoczesnych i spełniających wyśrubowane normy emisji spalin Euro VI pojazdów przegubowych, 12 standardowej długości i dwa midibusy.

Przypominamy, że spółka GAiT szykuje także inną autobusową inwestycję. W październiku rozpoczęły się poszukiwania firmy która wydzierżawi spółce kolejne 48 pojazdów na najbliższe osiem lat. Co kluczowe warunkiem dzierżawy jest serwisowanie autobusów przez dostawcę. Tego typu rozwiązanie jest już stosowane w kilku dużych polskich miastach np. w Łodzi, Poznaniu czy Gliwicach.

Pomorze jest najpiękniejsze! Zobaczcie niesamowite zdjęcia!

TOP 10 najtańszych dzielnic Gdańska. Gdzie są najtańsze mieszkania?

TOP 5 najczystszych jezior na Pomorzu. Musisz tam pojechać!

Trójmiasto z lotu ptaka. Rozpoznasz te miejsca? Rozwiąż quiz!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto