Pomorska Kolej Metropolitalna: Stulatki do rozbiórki [zdjęcia]

W Gdańsku niebawem zniknie bezpowrotnie kilkanaście liczących około stu lat kolejowych obiektów inżynieryjnych.

[

Kliknij i zobacz stulatki do rozbiórki »

](http://www.mmtrojmiasto.pl/photo/1712747/Stulatek+do+rozbiórki)

Po wyłonieniu w zeszłym tygodniu firmy, która zajmie się największą inwestycją kolejowa na Pomorzu, niebawem ruszą zaawansowane prace budowlane na trasie dawnej kolei z Gdańska do Kokoszek, którą po niezbędnych pracach pomkną za dwa lata pociągi na lotnisko.

Po trwającej ostatnio na trasie przyszłej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wycince ponad 20 tys. drzew i rozbiórce kilkudziesięciu obiektów mieszkalnych i gospodarczych zlokalizowanych na trasie planowanej linii, niebawem rozpoczną się prace rozbiórkowe starych nasypów oraz wielu wiaduktów, mostów, przepustów i kaskad, których wiek przekracza 100 lat.

Wybudowane w 1913 roku

Część z wybudowanych do 1913 roku obiektów została zniszczona w 1945 roku, kiedy to w celach obronnych zostały zaminowane i wysadzone w powietrze przez żołnierzy Wehrmachtu przed zdobywającą miasto Armia Czerwoną. Linię kolejowa zlikwidowano, a tory przeniesiono w inne miejsce . Część obiektów została rozebrana w latach późniejszych w związku z różnego rodzaju inwestycjami.

Teraz po stu latach od otwarcia linii kolejowej do Kokoszek, w związku z (jak twierdza specjaliści) złym stanem technicznym i niespełnianiem współczesnych norm przez te obiekty i niewystarczającymi wymiarami pod dwutorową linię, znikną one na zawsze z trójmiejskiego krajobrazu.

- Operacja likwidacji nasypów i likwidacji stuletnich obiektów inżynieryjnych będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM. - Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew i bez ich usunięcia, czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi, niemożliwe byłoby położenie nowych torów.

Po likwidacji starych nasypów i stuletnich obiektów inżynieryjnych dawnej Kolei Kokoszkowskiej ruszy właściwa budowa nowej linii PKM, która rozpocznie się od uformowania nowych, poszerzonych na dwie linie torowiska, nasypów i wybudowaniu nowych wiaduktów, mostów i przepustów dla ludzi i zwierząt.

Wielu mieszkańców Gdańska, a w szczególności Zaspy, Wrzeszcza, Strzyży, Brętowa, Moreny, Jasieńca i Kiełpinka, miało nadzieje, że te historyczne obiekty, miejsca wielu spotkań, spacerów i wspomnień, nie znikną bezpowrotnie. Niestety, uwiecznione na zawsze w powieści Pawła Huelle tereny i obiekty, jak np. tzw. Most Weisera Dawidka znajdujący w pobliżu "Ślimaka" z bunkrem i prowadzący do starych "kamieniołomów" na wzgórzu z kamieniem Borkowskiego, przejdą do historii.

Znikną miejsca spotkań i spacerów?

Nie wiadomo czy historyczny,najbardziej znany z tej trasy kokoszowskiej kolei Most Weisera, miejsce spotkań kilku pokoleń gdańszczan, zostanie odbudowany w tym samym miejscu. "Kamieniołomy" już wiele lat nieczynne, zarastają lasem, nie ma pracowników tam wydobywających z morenowego wzgórza wielkie kamienie, nie ma koni podążających tym mostem z wydobytym urobkiem w dół. Droga prowadzi teraz donikąd. Tylko spacerowicze podążają mostem na spacery na okoliczne wzgórza, z których teraz po wycince drzew roztaczają się znów piękne widoki na miasto.

Znikną teraz bezpowrotnie tereny spacerowe, rowerowe i skróty komunikacyjne wielu gdańszczan. Planowany pas techniczny wzdłuż części trasy kolei, jeśli nie będzie miał wytyczonych chodników i ścieżki rowerowej, pozbawi kilkanaście tysięcy mieszkańców Trójmiasta wspaniałych miejsc do spacerów, podziwiania widoków, spędzania wolnego czasu na łonie natury i skrótów do domu i pracy.

Warto dla dobra mieszkańców - sąsiadów przyszłej PKM pomyśleć już przed rozbiórką stulatków o wytyczeniu tras spacerowych przy nowej linii kolejowej. Można to będzie zrobić po obiecanych i zapowiadanych przez inwestorów konsultacjach społecznych z mieszkańcami dzielnic, przez które pobiegnie niebawem PKM.

Zobacz też: Wycinka drzew na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakończona [zdjęcia]

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:

Redaktor

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3