Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pracownicy spółki GAiT boją się utraty pracy

Maciej Pietrzak
W Gdańsku awarie infrastruktury trakcyjnej są bardzo częste. Dochodziło też do zderzeń tramwajów
W Gdańsku awarie infrastruktury trakcyjnej są bardzo częste. Dochodziło też do zderzeń tramwajów K. Misztal
Miejska spółka przegrała przetarg na obsługę sieci trakcyjnej. Serwisowaniem torowisk w GAiT zajmowało się 50 osób. Teraz boją się, że stracą pracę.

Od października pieczę nad infrastrukturą linii tramwajowych w Gdańsku sprawować będzie firma Rajbud. W przetargu organizowanym przez Zarząd Dróg i Zieleni pokonała dotychczasowego, wieloletniego wykonawcę tych usług, czyli miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Prywatny podmiot przedstawił aż o 7,5 mln zł niższą ofertę. Blisko pół setki pracowników GAiT obawia się teraz o swoją przyszłość, choć spółka zapewnia, że zwolnień nie będzie.

Spółka przegrała przetarg organizowany przez inny miejski podmiot - Zarząd Dróg i Zieleni, na dwuletnie utrzymanie sieci trakcyjnej i torowisk tramwajowych. Kontrakt opiewający na kwotę blisko 17,5 mln zł wygrała firma Rajbud.

Nowi opiekunowie linii tramwajowych pracy będą mieli sporo. Tylko w okresie od stycznia do końca maja odnotowano 26 awarii infrastruktury energetyki trakcyjnej (sieć trakcyjna, stacje prostownikowe, zaniki napięcia, kolizje z infrastrukturą).

- Przyczyny awarii najczęściej nie wynikają ze stanu technicznego infrastruktury elektroenergetyki trakcyjnej, a są spowodowane kolizjami, zanikami napięcia po stronie zakładu energetycznego i innymi zdarzeniami drogowymi. Awarie występowały losowo na terenie całego miasta, nie było jakiejś szczególnej lokalizacji, w której powtarzały - podkreśla Maria Jaźwińska z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- To, że ZDiZ po tylu latach stracił do nas zaufanie wiele mówi o sytuacji w naszej firmie. Nie dość, że brakuje rąk do pracy, to po przegranym przetargu obawiamy się redukcji etatów - napisał do nas anonimowy pracownik GAiT.

- Nikt nie straci pracy, chyba że sam postanowi ją zmienić. Część osób ma uprawnienia emerytalne i będą mogli przejść na emeryturę. GAiT również ma swoją sieć na terenie zajezdni, o którą musimy zadbać. Przedstawimy pracownikom propozycje nowych stanowisk, zgodnych z ich kwalifikacjami i doświadczeniem zawodowym - mówi Alicja Mongird, rzeczniczka miejskiej spółki.

Sytuacją w GAiT zaniepokojone jest Stowarzyszenie Lepszy Gdańsk, które chce m.in. poznać okoliczności wspomnianego przetargu.

- Chcemy się dowiedzieć od ZDiZ-u między innymi tego, dlaczego Rajbud zaproponował tak tanią ofertę. Czy nie odbyło się to kosztem niższych wydatków na pracowników? Zastanawia nas też, czy ten przetarg był w ogóle potrzebny - czy nie dało się zastosować zapisu ze znowelizowanego prawa zamówień publicznych o zamówieniach in-house - stwierdza Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.

Zobacz także wideo z naszej debaty komunikacyjnej:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto