Przedwojenne świąteczne reklamy w prasie Wolnego Miasta [ZDJĘCIA]

Po czym poznać, że idą święta? Po reklamach. Atakują nas w radiu i telewizji, płyną z megafonów, od reklam też pękają nasze skrzynki pocztowe - te tradycyjne i te internetowe.

- Niektórym się wydaje, że kampanie marketingowe to znak naszych czasów, ale już przed wojną starano się dotrzeć do potencjalnych klientów - mówi Aneta Kwiatkowska z Pracowni Dokumentów Życia Społecznego PAN BG. - Zazwyczaj odbywało się to poprzez ogłoszenia i rozmaite druki. Wydawano je bardzo starannie, choć oczywiście różniły się formą. Obok zwykłych cenników mamy ilustrowane katalogi.

Wśród reklamówek towarów luksusowych uwagę zwraca chociażby oferta zakładu kuśnierskiego z ul. Kołodziejskiej, gdzie można zobaczyć kolekcję na jesień - zimę 1931/1932 r. Zadowolenie, jakie maluje się na twarzach występujących tam modelek, zapewne podzieliłyby i współczesne panie, gdyby dane im było nosić pokazane tu futra.

Nieco przewrotnie brzmi z kolei hasło firmy Moritz Stumpf& Sohn: „Mały upominek sprawia wielką radość”. Wiedzieć trzeba bowiem, że chodzi tu o jeden z najbardziej znanych gdańskich salonów złotniczych. Decydując się na zakup w tym miejscu upominku, należało się liczyć z niemałymi kosztami.
- Patrząc na reklamówki, widać, że nie tylko podsuwano pomysły na prezenty, ale też polecano wszystko, co jest potrzebne do przygotowania świąt, w tym składniki do dań i ciast na stół bożonarodzeniowy - wskazuje Aneta Kwiatkowska.

Wrażenie, nawet dziś, robi oferta alkoholi. Proponowane wina, likiery, wódki i brandy zachwyciłyby najwybredniejszego znawcę mocniejszych trunków.
- W reklamówkach było oczywiście najwięcej artykułów dla średnio zamożnych klientów - przyznaje Aneta Kwiatkowska. - Bielizna, zabawki czy artykuły sportowe pokazują, że pod względem choinkowych prezentów jesteśmy dość podobni do gdańszczan z lat międzywojennych.

ŚWIEĆ SIĘ!

Wybierz najpiękniej oświetlone na święta miejscowość na Pomorzu!

KLIKNIJ i DODAJ ZDJĘCIE: PLEBISCYT MIAST, ŚWIEĆ SIĘ GALERIO!, ZOSTAŃ MISTRZEM ŚWIĄTECZNEJ FOTOGRAFII

Marek Adamkowicz

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

21.12.2015, 21:09

Napisy po niemiecku???-dlaczego? - przeciez Gdansk to prastare polskie miasto.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3