Rewolucja śmieciowa - część 2. Kiedyś byłem śmieciem...

Artykuł sponsorowany
Od 1 lipca 2013 roku w całym kraju następują zmiany w systemie gospodarki odpadami, gdyż obowiązujący teraz system nie sprawdził się. Obecnie mieszkańcy są zobowiązani podpisać umowę z firmą wywozową na odbiór odpadów. Niestety nie wszyscy realizują ten obowiązek. A co gorsze pozbywają się śmieci na własną rękę np. podrzucają je sąsiadom lub wyrzucają do lasu.

Ponadto zmiany są konieczne ze względu na wymagania unijne w zakresie osiągania odpowiednich poziomów odzysku surowców wtórnych i ograniczenia ilości odpadów organicznych kierowanych na składowisko.

Zacznijmy może od tego czym są odpady komunalne. Są to odpady powstające w naszych domach i mieszkaniach, czyli te wszystkie zepsute, zużyte lub niepotrzebne nam rzeczy, które chcemy wyrzucić – czyli potocznie mówiąc śmieci. Będą nimi np. puste butelki, kartony po sokach czy mleku, przeczytane gazety, resztki kuchenne, skoszona trawa, zużyte środki higieniczne bądź zepsute zabawki.

W nowym systemie właściciel nieruchomości złoży w Urzędzie deklarację, w której określi wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czyli za ich odebranie, posortowanie i zagospodarowanie np. poprzez przygotowanie do ponownego użycia. Wysokość tej opłaty będzie zależeć od tego czy będziemy gromadzić odpady zmieszane czy zdecydujemy się na ich segregację. Osoby, które zdecydują się zbierać odpady selektywnie tzn. z podziałem na różne frakcje, będą płacić niższą opłatę.

Opisując selektywną zbiórkę należy zacząć od tego, że nadal będzie można tak jak do tej pory wrzucać do dzwonów: osobno szkło, osobno papier, osobno plastik i metal. Dodatkowo do dzwonów na plastik i metal będzie można wrzucać tzw. opakowania wielomateriałowe czyli np. kartoniki po sokach i napojach czy kartony po mleku.

Ze względu na to, że nie zawsze mamy w naszych domach możliwość ustawienia kilku pojemników do zbierania odpadów, w nowym systemie zostanie wprowadzona uproszczona selektywna zbiórka u źródła, czyli będziemy mieć w domach tylko dwa pojemniki, jeden na śmieci MOKRE, a drugi na SUCHE. Odpady MOKRE to m.in. resztki kuchenne, zużyte środki higieniczne, skoszona trawa, zgrabione liście. Natomiast SUCHE to głównie surowce wtórne takie jak: opakowania z tworzyw sztucznych, woreczki foliowe, papier, kartony, słoiki, butelki, metal oraz inne odpady takie jak potłuczone filiżanki, wazony czy zepsute zabawki. Ważne jest, aby powstający na nieruchomości popiół z pieców gromadzić oddzielnie, koniecznie w metalowym pojemniku.

Należy pamiętać, że w domach do pojemników nie wolno wrzucać odpadów niebezpiecznych czyli m.in. baterii, żarówek, przeterminowanych leków oraz nie wolno wrzucać elektrośmieci, odpadów wielkogabarytowych (mebli, dywanów itp.) czy gruzu. Odpady te trzeba będzie dostarczać do punktu selektywnej zbiórki, który wkrótce powstanie na terenie miasta. Będą również organizowane doroczne zbiórki odpadów wielkogabarytowych tzw. wystawki.

Śmieci zbierane przez nas w domach będą odbierane śmieciarkami przez firmę wybraną w przetargu. Mieszkańcy otrzymają dokładny harmonogram odbioru i wywozu odpadów komunalnych, który będzie określał w jakie dni będzie odbierana dana frakcja odpadów. Przykładowo w pierwszy i trzeci poniedziałek miesiąca w pewnej części Bielska-Białej będą odbierane wyłącznie odpady mokre, a w pierwszy i trzeci wtorek w tej samej części miasta odbierane będą odpady suche.

Śmieciarki zawiozą nasze odpady do Zakładu Gospodarki Odpadami S.A. w Bielsku-Białej, gdzie odpady MOKRE trafią prosto do kompostowni, natomiast SUCHE trafią na linię sortowniczą, gdzie za pomocą nowoczesnych separatorów zostaną rozdzielone na poszczególne kategorie surowców. Pozyskane surowce będą dalej wykorzystywane i przetwarzane, np. w hutach szkła, metalu czy papierniach.

Śmieci gromadzone nieselektywnie, czyli tzw. odpady zmieszane będą odbierane oddzielną śmieciarką i również trafią do ZGO na linie sortowniczą, ale proces ich sortowania w porównaniu z odpadami suchymi, jest trudniejszy i dłuższy ze względu na obecność np. odpadów organicznych, czy innych odpadów powodujących zabrudzenie surowców. Dlatego też opłata za odbiór tych odpadów będzie wyższa.

Wszystko to czego nie można przekompostować lub nie jest surowcem wtórnym zostanie zdeponowane na składowisku. Dzięki nowoczesnemu Zakładowi będzie to zaledwie 30% trafiających tam wszystkich odpadów z gospodarstw domowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto