- Jesteśmy siłą społeczną, nie potrafimy ocenić skali naszego protestu. Nie znamy dokładnej liczby szkół, w których odbył się strajk - tłumaczy Anna Kacmajor z trójmiejskiej inicjatywy Zatrzymać Edukoszmar, która podobne akcje organizowała już m.in. 10 lutego, marca i kwietnia. - Ale dzisiejszy strajk jest trochę inny niż pozostałe. Mamy konkretne żądanie - chcemy referendum. Zostało zebranych w tej w sprawie prawie milion podpisów. To żywo obywateli obchodzi. Sondaże wskazują, że ponad połowa z nich jest przeciwna wprowadzaniu reformy od września - podkreślała pani Anna, która na lekcje nie wysłała dwojga swoich dzieci.
W związku z protestem tradycyjnie już wiele lekcji trzeba było odwołać w Gimnazjum nr 26 w Gdańsku. - Frekwencja wśród uczniów wynosi ok. 15 proc. Taka tendencja utrzymuje się 10 każdego miesiąca – przyznawała dyrektor szkołyLiliana Gdowska.
Tym razem do strajku raczej nie przyłączyli się rodzice uczniów z Gimnazjum nr 25 w Gdańsku. Protest w ogóle nie był widoczny natomiast w gdyńskim Gimnazjum nr 11. Tam frekwencja była standardowa.
Ale o akcji rodziców mówiło się za to m.in. na środowym posiedzeniu Pomorskiej Rady Oświatowej, w której uczestniczyli m.in. marszałek województwa, przedstawiciel kuratorium oświaty, burmistrzowie, dyrektorzy szkół, związkowcy, uczniowie i rodzice - także z inicjatywy Zatrzymać Edukoszmar
Dyrektorzy szkół skarżyli się na konieczność zwalniania nauczycieli oraz słabe wsparcie tych, którzy zostaną i będą musieli uczyć według nowych podstaw programowych.
Tymczasem dr Jerzy Wiśniewski z Pomorskiego Kuratorium Oświaty informował, że reforma jest wdrażana terminowo, a nauczyciele mogą liczyć na pomoc.
- Na stronie kuratorium jest baza ofert pracy dla nauczycieli. - około 13 stron, na każdej 10 ofert - mówił dyrektor Wydziału Strategii Nadzoru Pedagogicznego w gdańskim KO. - 27 lutego rozpoczął się cykl konferencji dotyczących wdrażania nowej podstawy programowej. Do końca czerwca zostaną przygotowane podręczniki.
Strajk rodziców w Polsce. „Najmłodsi nie mogą być narzędziem propagandowym” [10.03.2017r.]
Wideo: AIP
Stanowisko Pomorskiej Rady Oświatowej na następnej stronie
Pomorska Rada Oświatowa, reprezentująca różne instytucje i środowiska Pomorza: szkoły na wszystkich etapach edukacyjnych - w tym uczniów, rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów, jednostki samorządu terytorialnego każdego szczebla, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe, przedsiębiorców, związki zawodowe oraz media, korzystając ze swoich ustawowych kompetencji, uznaje za konieczne wyrażenie stanowiska w sprawie obywatelskiego wniosku o przeprowadzenie ogólnokrajowego referendum w sprawie reformy edukacji.
Pomorska Rada Oświatowa raz jeszcze podkreśla, że brak jest odpowiedzi na fundamentalne pytanie: dlaczego oraz w jakim celu przeprowadzana jest reforma edukacji. Pomorska Rada Oświatowa ponownie zwraca uwagę, że tak istotne zmiany w systemie oświaty ingerujące w strukturę szkolną, w szczególności likwidujące gimnazjum, powinny być poprzedzone rzetelną analizą sytuacji na poszczególnych etapach ich wdrażania, w tym konsekwencji dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli wynikających między innymi ze zmiany sieci szkolnej. Pomorska Rada Oświatowa ze zrozumieniem zatem przyjmuje emocje i obawy towarzyszące zarówno rodzicom, uczniom, nauczycielom, dyrektorom szkół oraz organom prowadzącym, a także budzące się konflikty w lokalnych wspólnotach.
Pomorska Rada Oświatowa zauważa, że przygotowanie przez organy prowadzące nowej sieci szkół uwzględniającej założenia reformy nie kończy procesu rozwiązywania problemów, które z reformą edukacji są związane, a które są artykułowane między innymi przez reprezentacje rodziców, nauczycieli, organizacje samorządowe, a także przez środowisko naukowe. Pomorska Rada Oświatowa podkreśla w szczególności brak pełnego zabezpieczenia programowego i metodycznego procesu kształcenia i wychowania na wszystkich etapach edukacji szkolnej, brak rozwiązań systemowo wspierających nauczycieli, których dotkną skutki reformy edukacji, a także brak wsparcia organów prowadzących zobowiązanych do wdrażania reformy edukacji oraz rzeczywistego oszacowania kosztów wprowadzanych zmian.
Pomorska Rada Oświatowa, uwzględniając opinie uczestników debaty w ramach 4. posiedzenia Pomorskiej Rady Oświatowej, uznaje zatem za konieczne, by parlament, wybrany głosami wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględniając ich wolę, przychylił się do obywatelskiego wniosku o pilne przeprowadzenie ogólnokrajowego referendum w sprawie reformy edukacji, które zostało poparte głosami ponad 910,5 tysiąca obywateli.
Jednocześnie Pomorska Rada Oświatowa, uznając, że niezbędne jest podjęcie działań zmierzających do wypracowania konsensusu w długofalowej perspektywie funkcjonowania systemu oświaty, deklaruje zintensyfikowanie prac w ramach „Pomorskiego paktu na rzecz edukacji” ponad podziałami z udziałem różnych interesariuszy: partnerów społecznych, politycznych, środowiska oświatowego.
W imieniu członków Pomorskiej Rady Oświatowej
Przewodniczący
Pomorskiej Rady Oświatowej
Mieczysław Struk
Marszałek Województwa Pomorskiego
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?