Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści w Trójmieście. Cenią sobie bezpieczeństwo, ale rzadko używają odblasków i kasku

Maciej Pietrzak
P.Świderski/archiwum
Im cieplej, tym więcej rowerzystów na gdańskich ścieżkach. Ogólnopolskie badanie potwierdza obserwacje z Gdańska: coraz częściej dojeżdżamy rowerami do pracy czy szkoły.

Polscy rowerzyści cenią bezpieczeństwo, ale rzadko używają odblasków i kasku - to tylko jeden z wielu ciekawych wniosków, jakie wypływają z pierwszego Ogólnopolskiego Badania Rowerowego, które zostało przeprowadzone na zlecenie Europ Assistance Polska.

Gdańsk od lat jest jednym z najbardziej przyjaznych dla cyklistów miast. Mamy imponującą i wciąż rozrastającą się sieć ścieżek rowerowych. Coraz więcej mieszkańców miasta dojeżdża rowerami do pracy czy szkoły. Dlatego wyniki badania z pewnością można uznać za reprezentatywne dla gdańskich amatorów dwóch kółek.

I tak: rowerzyści mają dość kiepskie zdanie o sobie nawzajem - ponad połowa uważa, że inni cykliści, z którymi spotykają się w ruchu, zachowuje się niebezpiecznie. Co dziesiąty ankietowany w badaniu przyznał, że w ciągu kilku ostatnich lat padł ofiarą kradzieży roweru, co czwarty jednoślad skradziono z piwnicy. W większości polskich gospodarstw domowych znajdują się dwa lub trzy rowery. Najczęściej wybieramy rowery górskie (55 proc.) i miejskie (54 proc.), rzadziej rowery trekkingowe (11 proc.) i kolarzówki (8 proc.).

Rowerzyści w Trójmieście czekają na nowe ścieżki.

Co ciekawe ,,górali" częściej używają mieszkańcy miast, a rowerów miejskich... ludzie żyjący na wsi. To potwierdzają obserwacje z Gdańska, gdzie rowery MTB są powszechnym widokiem. Jazda na rowerze jest dla nas ważnym czynnikiem socjalizacyjnym, lubimy jeździć w towarzystwie. Tylko co czwarty cyklista wybiera się w trasę sam, wśród nich przeważają zdecydowanie osoby starsze.

Czy rowerzyści w Gdańsku wystarczająco dbają o swoje bezpieczeństwo ?
- W krajach o najwyższych wskaźnikach bezpieczeństwa w ruchu drogowym, np. w Holandii, zaledwie 1 proc. rowerzystów używa kasków - mówi Remigiusz Kitliński, oficer rowerowy miasta Gdańska.- Poziom bezpieczeństwa nie zależy zatem od popularności kasków i kamizelek odblaskowych. Istotne są systemowe rozwiązania prawne - uspokajanie ruchu drogowego w Gdańsku poprzez np. Strefy Tempo 30 przynosi efekty. Wypadku śmiertelnego z udziałem rowerzysty nie było w naszym mieście już od kilku lat

Władze Gdańska, które na bieżąco są z rowerowymi badaniami, stawiają na bezpieczeństwo i budowę nowych tras dla cyklistów. W bieżący roku zaplanowały szereg kolejnych inwestycji, które ucieszą rowerzystów. Priorytetem jest budowa ścieżki na ulicach Nowolipie, Rakoczego i Potokowej. Trasa ta połączy dzielnicę Piecki-Migowo zarówno ze Śródmieściem, jak również z budowanym przystankiem PKM Brętowo. Planowany koszt rowerowych inwestycji to 4,5 mln złotych. Nowości dla rowerzystów szykują się jednak także na Przeróbce, Jasieniu, w Śródmieściu czy na Wyspie Sobieszewskiej.

Pojawią się wyniesione przejazdy, parkingi czy specjalne pasy na drogach dla cyklistów Oprócz budowy nowej infrastruktury rowerowej, kontynuowana będzie modernizacja istniejących tras. Dotknie ona głównie w tym roku Wrzeszcza - ścieżek wzdłuż alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto