Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Siódma już edycja gdańskiego Festiwalu Goldbergowskiego rozpoczęła się w miniony piątek od fenomenalnego koncertu młodego amerykańskiego pianisty Dana Tepfera.

Świetna klawesynistka Alina Ratkowska, dyrektor całego przedsięwzięcia, powiedziała na wstępie koncertu w sali Akademii Muzycznej w Gdańsku, że Dan, który zresztą w Trójmieście był już dwukrotnie z czysto jazzowym repertuarem, myślał, że przyjechał na festiwal interpretacji "Wariacji goldbergowskich" J. S. Bacha i zdziwił się na wieść, że Johann Gottlieb Goldberg, któremu utwór był dedykowany, pochodził z Gdańska. Nieporozumienie w niczym jednak nie przeszkodziło, recital Tepfera był koncertem stuprocentowo udanym.

Zobacz także: Festiwal Goldbergowski w Gdańsku

Najpierw była wydana w ubiegłym roku płyta "Goldberg Variations/ Variations", przyjęta z entuzjazmem przez światowych recenzentów i przyjmowana z aplauzem na festiwalach i w salach koncertowych.

Urodzony (w 1982 r.) i wychowany w Europie, a od kilku lat mieszkający i tworzący w Nowym Jorku pianista jest zaliczany do grona najwybitniejszych współczesnych improwizatorów. Na swojej płycie dokonał więc zabiegu pozornie obrazoburczego, przeplatając bachowski cykl własnymi miniaturami, będącymi rodzajem dialogu i komentarza z XVIII-wiecznym arcydziełem.

Jak można było usłyszeć na gdańskim koncercie, jego umiejętności i osobowość idealnie pasowały do takiego właśnie ujęcia. Klasyczne wykształcenie muzyczne pozwoliło mu zachować ducha i stylistykę oryginału, napisanego przecież na klawesyn, a nie współczesny fortepian, na tyle, na ile to było konieczne i potrzebne. Bach nie został więc sparodiowany ani zmutowany, ale wzbogacony przez współczesną jazzową wrażliwość pianisty. Sala Akademii Muzycznej pozwoliła wysłuchać i zobaczyć ten koncert w komfortowych warunkach, bez pośrednictwa wzmacniaczy i głośników oraz z pełnym oglądem estrady. Słuchanie i patrzenie przez blisko dwie godziny na Tepfera grającego z kilkusekundowymi przerwami kolejne miniatury było po prostu hipnotyzujące.

Festiwal potrwa aż do najbliższej soboty, a już jutro w gdańskim kościele św. Trójcy o godz. 19.30 wystąpi European Union Baroque Orchestra (EUBO).

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdańska prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wydarzenia Kulturalne | Wiadomości Kulturalne

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!