Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samochody elektryczne w Gdańsku. Gdzie je można podładować?[INFORGRAFIKA]

Ireneusz Gradkowski
W Trójmieście zarejestrowanych jest 45 samochodów elektrycznych, z czego 39 w Gdańsku. Z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na temat samochodów elektrycznych wynika, że aż 88 proc. Polaków uważa „auta na prąd” za przyszłość motoryzacji.

Z powyższych badań wynika też, że na rozwój tych aut na naszym rynku ma wpływ zaangażowanie instytucji państwowych i samorządowych: dotacje do zakupu (59 proc.), ulga podatkowa (29 proc.) czy bezpłatne parkowanie w mieście (15 proc.).

I chociaż „auta na prąd” zdaniem badanych to przyszłość motoryzacji, to jednak z dzisiejszej perspektywy to raczej przyszłość bardzo daleka. Z drugiej strony, z roku na rok dynamika wzrostu sprzedaży tego segmentu jest znacząca. W Polsce w 2015 r. zarejestrowano łącznie 259 samochodów elektrycznych oraz typu plug-in, przy zaledwie 141 egzemplarzach w roku 2014.

Gdańsk inwestuje w stacje ładowania aut elektrycznych.

W Trójmieście zarejestrowanych jest obecnie 45 samochodów elektrycznych, z czego 39 w Gdańsku. Generalnie ocenia się, że w Trójmieście panuje dobry klimat do rozwoju segmentu pojazdów elektrycznych. Samorządy mają w tej kwestii duże wsparcie ze strony Grupy Energa, która prowadzi badawczy projekt eMobility i jest pierwszą polską spółką, która kompleksowo bada preferencje polskich użytkowników aut elektrycznych.

Samochody elektryczne w Gdańsku.Będzie ich więcej!

- W związku z tym projektem rok temu nasza firma zaczęła budować w Trójmieście punkty ładowania samochodów elektrycznych (Electric Vehicles - EV) - mówi Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa. - Obecnie w Trójmieście funkcjonuje pięć takich punktów należących do Grupy Energa.

Po specjalną, darmową kartę umożliwiającą ładowanie auta w naszych punktach zgłosiło się 31 osób z całej Polski, ale także inne, m.in. ze Szwecji oraz Norwegii. Drugie tyle stanowią użytkownicy z Grupy Energa. W punkcie szybkiego ładowania przy kompleksie Olivia Business Centre średnio miesięcznie użytkownicy dokonują 63 ładowania, co daje 2-3 ładowania dziennie. Poszczególne punkty nieco różnią się jednak liczbą i częstotliwością doładowań.

**Czytaj też:

Elektryczne samochody wjechały na gdańskie ulice!

**

Użytkownicy aut elektrycznych mogą bezpłatnie korzystać ze wszystkich stacji ładowania zainstalowanych przez Energę. Jedynym warunkiem jest zgłoszenie się do jednej ze spółek z Grupy - Enspirion - i bezpłatne wyrobienie wspomnianej karty.

Standardy zamontowanych urządzeń zostały wybrane w taki sposób, aby zapewnić ładowanie jak największej liczbie dostępnych na rynku modeli. Każdy punkt ma miejsce parkingowe, przeznaczone jedynie dla auta elektrycznego. Szybkie punkty pozwalają w czasie od 25 do 45 minut naładować najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych, natomiast punkty półszybkiego ładowania - znajdujące się pod urzędami miejskimi w Gdańsku i w Sopocie - pozwalają na naładowanie auta, w zależności od modelu, od dwóch do czterech godzin.

- Celem projektu eMobility, prowadzonego przez należącą do Grupy Energa spółkę Enspirion, jest poznanie i zbadanie sposobów użytkowania samochodów elektrycznych i wypracowanie optymalnych modeli biznesowych dla rosnącego rynku aut elektrycznych - dodaje Jakub Dusza. - W marcu tego roku zakończył się pierwszy etap projektu - skoncentrowany głównie na badaniach preferencji użytkowników oraz sposobu korzystania z aut elektrycznych i punktów ładowania. Poza sposobem użytkowania aut elektrycznych, wrażeniami z jazdy itp., firma badała także sposób korzystania z punktów do ładowania.

Wyniki badań pokazują m.in., że duża liczba aut służbowych przejeżdża w ciągu dnia nie więcej niż 50 km (podczas, gdy średni zasięg aut elektrycznych wynosi obecnie sto kilkadziesiąt kilometrów). Jednym z wniosków badania jest możliwość wprowadzenia do firm aut elektrycznych, jako części floty aut służbowych. W ramach prac nad modelem biznesowym firma badała w sumie około 40 scenariuszy funkcjonowania na rynku EV.

Pod uwagę brane były różne modele - od sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby aut elektrycznych, poprzez budowę własnej sieci terminali do ładowania, carshering (wypożyczanie aut elektrycznych), magazynowanie energii, współpracę z producentami i użytkownikami (samorządami, miastami) autobusów elektrycznych.

Energa będzie rozwijać te najbardziej obiecujące, a kluczowym czynnikiem będzie tempo rozwoju rynku aut elektrycznych.

Warto podkreślić, że Energa jest jedyną firmą w Polsce, która prowadzi tak pogłębione i szeroko zakrojone badania na temat potencjału rynku aut elektrycznych. Wspólnie z Politechniką Warszawską, Narodowym Centrum Badań Jądrowych oraz pozostałymi grupami energetycznymi przystąpiła do tworzenia Centrum Elektro-mobilności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto