Z powyższych badań wynika też, że na rozwój tych aut na naszym rynku ma wpływ zaangażowanie instytucji państwowych i samorządowych: dotacje do zakupu (59 proc.), ulga podatkowa (29 proc.) czy bezpłatne parkowanie w mieście (15 proc.).
I chociaż „auta na prąd” zdaniem badanych to przyszłość motoryzacji, to jednak z dzisiejszej perspektywy to raczej przyszłość bardzo daleka. Z drugiej strony, z roku na rok dynamika wzrostu sprzedaży tego segmentu jest znacząca. W Polsce w 2015 r. zarejestrowano łącznie 259 samochodów elektrycznych oraz typu plug-in, przy zaledwie 141 egzemplarzach w roku 2014.
Gdańsk inwestuje w stacje ładowania aut elektrycznych.
W Trójmieście zarejestrowanych jest obecnie 45 samochodów elektrycznych, z czego 39 w Gdańsku. Generalnie ocenia się, że w Trójmieście panuje dobry klimat do rozwoju segmentu pojazdów elektrycznych. Samorządy mają w tej kwestii duże wsparcie ze strony Grupy Energa, która prowadzi badawczy projekt eMobility i jest pierwszą polską spółką, która kompleksowo bada preferencje polskich użytkowników aut elektrycznych.
Samochody elektryczne w Gdańsku.Będzie ich więcej!
- W związku z tym projektem rok temu nasza firma zaczęła budować w Trójmieście punkty ładowania samochodów elektrycznych (Electric Vehicles - EV) - mówi Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa. - Obecnie w Trójmieście funkcjonuje pięć takich punktów należących do Grupy Energa.
Po specjalną, darmową kartę umożliwiającą ładowanie auta w naszych punktach zgłosiło się 31 osób z całej Polski, ale także inne, m.in. ze Szwecji oraz Norwegii. Drugie tyle stanowią użytkownicy z Grupy Energa. W punkcie szybkiego ładowania przy kompleksie Olivia Business Centre średnio miesięcznie użytkownicy dokonują 63 ładowania, co daje 2-3 ładowania dziennie. Poszczególne punkty nieco różnią się jednak liczbą i częstotliwością doładowań.
**Czytaj też:
Elektryczne samochody wjechały na gdańskie ulice!**
Użytkownicy aut elektrycznych mogą bezpłatnie korzystać ze wszystkich stacji ładowania zainstalowanych przez Energę. Jedynym warunkiem jest zgłoszenie się do jednej ze spółek z Grupy - Enspirion - i bezpłatne wyrobienie wspomnianej karty.
Standardy zamontowanych urządzeń zostały wybrane w taki sposób, aby zapewnić ładowanie jak największej liczbie dostępnych na rynku modeli. Każdy punkt ma miejsce parkingowe, przeznaczone jedynie dla auta elektrycznego. Szybkie punkty pozwalają w czasie od 25 do 45 minut naładować najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych, natomiast punkty półszybkiego ładowania - znajdujące się pod urzędami miejskimi w Gdańsku i w Sopocie - pozwalają na naładowanie auta, w zależności od modelu, od dwóch do czterech godzin.
- Celem projektu eMobility, prowadzonego przez należącą do Grupy Energa spółkę Enspirion, jest poznanie i zbadanie sposobów użytkowania samochodów elektrycznych i wypracowanie optymalnych modeli biznesowych dla rosnącego rynku aut elektrycznych - dodaje Jakub Dusza. - W marcu tego roku zakończył się pierwszy etap projektu - skoncentrowany głównie na badaniach preferencji użytkowników oraz sposobu korzystania z aut elektrycznych i punktów ładowania. Poza sposobem użytkowania aut elektrycznych, wrażeniami z jazdy itp., firma badała także sposób korzystania z punktów do ładowania.
Wyniki badań pokazują m.in., że duża liczba aut służbowych przejeżdża w ciągu dnia nie więcej niż 50 km (podczas, gdy średni zasięg aut elektrycznych wynosi obecnie sto kilkadziesiąt kilometrów). Jednym z wniosków badania jest możliwość wprowadzenia do firm aut elektrycznych, jako części floty aut służbowych. W ramach prac nad modelem biznesowym firma badała w sumie około 40 scenariuszy funkcjonowania na rynku EV.
Pod uwagę brane były różne modele - od sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby aut elektrycznych, poprzez budowę własnej sieci terminali do ładowania, carshering (wypożyczanie aut elektrycznych), magazynowanie energii, współpracę z producentami i użytkownikami (samorządami, miastami) autobusów elektrycznych.
Energa będzie rozwijać te najbardziej obiecujące, a kluczowym czynnikiem będzie tempo rozwoju rynku aut elektrycznych.
Warto podkreślić, że Energa jest jedyną firmą w Polsce, która prowadzi tak pogłębione i szeroko zakrojone badania na temat potencjału rynku aut elektrycznych. Wspólnie z Politechniką Warszawską, Narodowym Centrum Badań Jądrowych oraz pozostałymi grupami energetycznymi przystąpiła do tworzenia Centrum Elektro-mobilności.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?