Konsorcjum kupi udziały od funduszy australijskich Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets, a także MTAA Super, Australian Super i Statewide Super. Transakcja wymaga jeszcze zgody UOKiK.
O tym, że wśród nabywców będzie polski państwowy fundusz inwestycyjny mówiło się od kilku miesięcy.
Czytaj więcej na ten temat: DCT Gdańsk będzie miał trzeci terminal i trafi do Polskiego Funduszu Rozwoju?
DCT Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem kontenerowym w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.
- DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Cieszymy się na bliską współpracę z naszymi partnerami PFR i IFM w celu dalszego rozwoju i umocnienia pozycji DCT jako preferowanego portu przeładunkowego dla Polski i Morza Bałtyckiego. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu - powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.
- Cieszymy się, że udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego wyjątkowego aktywa - jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego. Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także operacyjna wiedza PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej - powiedział Paweł Borys, prezes PFR .
Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także operacyjna wiedza PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala.
Trzecie nabrzeże DCT zwiększyłoby możliwości przeładunkowe o kolejne 1,5 mln TEU.
Przeczytaj więcej artykułów na temat DCT Gdańsk>
Budowa DCT Gdańsk rozpoczęła się w 2005 roku. Dzięki znaczącemu programowi inwestycyjnemu oraz oddaniu do użytku drugiego nabrzeża, w 2016 roku zdolność portu do obsługi kontenerów podwoiła się. Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU w 2018 roku.
- Ta transakcja to dla IFM kolejna inwestycja w kluczową infrastrukturę w Polsce, rozszerzająca naszą wieloletnią obecność w kraju - stwierdził Kyle Mangini IFM Investors Global Head of Infrastructure.
- Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata - dodał Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management.
DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe - tzw. „ULCV” (Ultra Large Container Vessels, o pojemności do 23 tys. TEU.
Zobacz też: Największy statek kontenerowy na świecie w DCT Gdańsk (czerwiec 2017)
POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:
Pomorze jest najpiękniejsze! Zobaczcie niesamowite zdjęcia!
TOP 10 najtańszych dzielnic Gdańska. Gdzie są najtańsze mieszkania?
TOP 5 najczystszych jezior na Pomorzu. Musisz tam pojechać!
Trójmiasto z lotu ptaka. Rozpoznasz te miejsca? Rozwiąż quiz!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?