Tłuszcze - jakie jest dzienne zapotrzebowanie?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
abcZdrowie
Tłuszcze stanowią ważny element zdrowej diety. Dowiedz się, jakie ilości kwasów tłuszczowych są zalecane.

Ograniczenie spożycia tłuszczów to jeden z pierwszych kroków, na jakie decydują się osoby przechodzące na dietę odchudzającą. Niestety, czasami zdarza się, że zmiany w sposobie odżywiania są tak daleko idące, iż ilość tłuszczów w diecie jest zbyt mała, by organizm mógł funkcjonować w sposób prawidłowy. Pojawiają się wówczas niepożądane objawy, takie jak spadek odporności, suchość skóry i obniżenie libido. Ile tłuszczu powinniśmy dostarczać sobie z pożywieniem, by uniknąć problemów ze zdrowiem?

Rola tłuszczów w organizmie

Tłuszcze cieszą się złą sławą, ponieważ kojarzą się nam z otyłością i chorobami układu krążenia. Często zapominamy, że organizm potrzebuje tłuszczów do sprawnego funkcjonowania – kwasy tłuszczowe są bowiem budulcem komórek i tkanek, dostarczają energii i oddziałują na pracę wielu układów, między innymi układu nerwowego. Mimo szerokiego zastosowania, tłuszcze powinny być spożywane z umiarem – zaleca się, by w diecie osób zdrowych kwasy tłuszczowe stanowiły około 25-30% źródeł kalorii, natomiast w przypadku schorzeń układu sercowo-naczyniowego i otyłości ilość kalorii dostarczana z tłuszczami nie powinna być większa niż 25%.

Skutki nieprawidłowej podaży tłuszczów

Osoby, które spożywają zbyt małe ilości kwasów tłuszczowych stają się podatne na zaburzenia hormonalne, takie jak problemy z miesiączką lub spadek libido, gdyż tłuszcze są ważnym składnikiem hormonów płciowych. Niedobór tłuszczów powoduje także osłabienie układu immunologicznego, stany zapalne skóry oraz jej wysuszenie. Niekorzystne dla zdrowia jest również przekraczanie zalecanej dawki tłuszczów, wiąże się bowiem ze wzrostem ryzyka rozwoju miażdżycy, a co za tym idzie – z większym prawdopodobieństwem wystąpienia udaru mózgu lub zawału mięśnia sercowego.

Jakie produkty są źródłem tłuszczu?

Tłuszcze są obecne w wielu produktach spożywczych, choć – co warte podkreślenia – tłuszcz tłuszczowi nierówny. O ile nasycone kwasy tłuszczowe (kwas masłowy, palmitynowy i stearynowy) uchodzą za niezdrowe, tłuszcze nienasycone (alfa-linolenowy, oleinowy, linolowy) mają dobrą opinię u ekspertów od żywienia. Nadmiar tłuszczów nasyconych powoduje bowiem rozwój blaszki miażdżycowej, podczas gdy nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie oddziałują na układ nerwowy, przeciwdziałają suchości skóry i wzmacniają odporność organizmu.
Nasycone kwasy tłuszczowe występują w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w mięsie, nabiale i jajach. Z kolei tłuszcze nienasycone są dostarczane organizmowi z olejami roślinnymi, zarodkami pszenicznymi i orzechami, czyli produktami pochodzenia roślinnego.

Jak kontrolować ilość tłuszczu w diecie?

Jeśli ze względów zdrowotnych powinieneś ograniczać spożycie tłuszczów, zastosuj się do następujących wskazówek:
• Unikaj smażenia potraw – mięso i ryby można upiec lub ugotować na parze, by nie zwiększać podaży tłuszczów, natłuszczając patelnię olejem lub smalcem.
• Gotowe wyroby cukiernicze zastąp bakaliami, owocami i surowymi warzywami. W pączkach i ciastkach znajdują się bowiem duże ilości tłuszczów nasyconych.
• Przygotowując sos sałatkowy, majonez zastąp jogurtem naturalnym.
• Jedz chude mięso i wędliny – wyjątek zrób dla tłustych ryb, które zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-3, o korzystnym wpływie na układ krążenia.

W kwestii żywienia warto zachować umiar – zarówno nadmiar, jak i niedobór składników odżywczych może bowiem mieć poważne następstwa dla zdrowia. Nie inaczej jest w przypadku tłuszczów, które odgrywają ważną rolę w organizmie, ale mogą mieć także negatywny wpływ na układ krążenia.

Partnerem serwisu jest

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Tłuszcze - jakie jest dzienne zapotrzebowanie? - Gdańsk Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Z
Zyga

To nabiał i jaja są niezdrowe? Nie tak dawno ktoś pisał, ze jaja to prawdziwy skarb. Sam już nie wiem komu wierzyć?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3