Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Morenę. Umowa została podpisana

wie
Tramwaj na Morenę pojedzie we wrześniu 2015 roku. Za 116 mln zł nową linię tramwajową zbuduje konsorcjum firm MTM Gdynia i Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego "Rajbud" z Tczewa. Dziś gdański magistrat podpisał kontrakt na realizację inwestycji.

Nowy tramwaj pojedzie w ciągu ulic Kartuskiej, Nowolipie i Rakoczego, a prace nad dwutorową 3,6-kilometrową linią, która połączy pętlę na Siedlcach z przystankiem PKM "Brętowo" potrwają do września 2015 r. Gdańsk planował przeznaczyć na budowę ok. 150 mln zł, ale budowa zostanie wykonana o ponad 30 milionów taniej, za 116 mln zł.

- Ten projekt jest przykładem na to, że trzeba być zawsze gotowym. Choć w pierwotnych założeniach inwestycyjnych - które przygotowywaliśmy 5-6 lat temu - nie był na liście priorytetowej bo nie spodziewaliśmy się, że będziemy w stanie pozyskać na niego pieniądze, wiedzieliśmy, że zawsze warto mieć go w szufladzie. Mogło się bowiem okazać, że jakiejś gminie lub miastu w Polsce nie uda się czegoś zrealizować i wtedy będziemy mogli wskoczyć na jego miejsce - tłumaczył prezydent Paweł Adamowicz. - Ten projekt był przemyślany jeszcze w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, razem z budową nowej dzielnicy Piecek-Migowa, ale nie został zrealizowany. W międzyczasie pojawił się ważny, historyczny, cywilizacyjny projekt województwa pomorskiego - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która przebiegać będzie w tych rejonach, a nowa linia tramwajowa uzyskuje dodatkowe uzasadnienie, bo wpisuje się w tworzącą się całą nową sieć połączeń komunikacyjnych w całym mieście - dodał prezydent i podkreślał ekologiczny aspekt uruchomienia tramwaju.

Przetarg na tramwaj na Morenę - znamy wyniki [WIZUALIZACJE]

- Dzisiejsze podpisanie umowy to skutek ścisłej współpracy nie tylko Gdańskich Inwestycji Komunalnych, Wydziału Programów Rozwojowych, ale też z kolegami z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, by skonsolidować te dwa projekty, bo one są nierozerwalnie ze sobą związane - tłumaczył Ryszard Trykosko, prezes GIK. - To zaprzeczenie, że w Gdańsku wyhamowuje się projekty unijne i miasto absorbuje środki unijne w bardzo dobry sposób i jesteśmy w tym liderem - dodał prezes.

Jego słowa potwierdził Paweł Adamowicz, który powołał się na ranking inwestycyjny tygodnika samorządowego „Wspólnota” na lata 2007-2012. Wynikać ma z niego, że Gdańsk (w skali miast powyżej 100 tys. mieszkańców) pozyskał z funduszy UE w tych latach ok. 20 tys. zł na głowę mieszkańca (drugi w zestawieniu był Rzeszów - 17 tys. zł, Gdynia pozyskała ok. 10 tys. zł).

- Tę inwestycję pragniemy, podobnie jak poprzednie zakończyć w planowanym terminie i zgodnie z budżetem - zapowiedział wiceprezes zarządu MTM, Ryszard Zaremba. - Może za wcześnie jest jeszcze by o tym mówić, ale naszym planem jest nawet skrócenie terminu prac. Co ważne to chyba to, że jesteśmy firmą w 100 procentach złożoną z polskiego kapitału, firmą rodzimą i jestem pewien, że pieniądze z kontraktu w dużej części zostaną w regionie.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto