Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Martwą Wisłą. Pierwszy tydzień wypadł dobrze, ale pokazał nowy problem

Maciej Pietrzak
Karolina Misztal
Tunel pod Martwą Wisłą odkorkował centrum Gdańska, ale pojawiły się jednak problemy na Zaspie i Przymorzu.

Mija pierwszy tydzień funkcjonowania ruchu w tunelu pod Martwą Wisłą. W pierwszych dniach od otwarcia Zarząd Dróg i Zieleni, operator obiektu, zanotował średnio przejazd około 30-40 tys. pojazdów w ciągu doby. Dość powszechna jest opinia, że to skutek tzw. efektu nowości - kierowcy po prostu chcieli się przejechać nowym obiektem z ciekawości.

Czytaj: Tunel pod Martwą Wisłą już otwarty! [WIDEO, ZDJĘCIA]

Choć jak zgodnie podkreślają specjaliści od urbanistyki, pierwsze poważniejsze wnioski z funkcjonowania tunelu będzie można wyciągać po jednym-dwóch miesiącach to już w pierwszych dniach struktura ruchu w Gdańsku dość istotnie się zmieniła.

Zgodnie z założeniami, upłynnił się ruch w centrum miasta, chociażby na Podwalu Przedmiejskim, ul. Jana z Kolna czy Alei Zwycięstwa. Zatory pojawiły się za to na ulicach tzw. Pasa Nadmorskiego na Zaspie i Przymorzu, szczególnie na ul. Czarny Dwór.

- Tego się spodziewaliśmy, dlatego tak ważne jest stworzenie Bulwaru Zielonego, który obecnie jest intensywnie dyskutowany. To będzie domknięcie tzw. Wielkiej Ramy Komunikacyjnej Gdańska, które pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału tunelu - podkreślają urzędnicy z Biura Rozwoju Gdańska.

Spór wokół tej trasy panuje od dawna, wielokrotnie opisywaliśmy go na łamach „Tygodnika”. Po otwarciu tunelu konflikt nabrał jednak realnych kształtów. Oprócz władz miasta Drogę Zieloną popierają mieszkańcy Osowej i Oliwy, którym zaproponowano m.in. utworzenie linii tramwajowej prowadzącej do zoo.

Po drugiej stronie barykady są natomiast mieszkańcy z zakorkowanej teraz Zaspy i Przymorza, którym wtóruje wielu niezwiązanych z władzami miasta projektantów, urbanistów i ekspertów od komunikacji.

Tej strony nie uspokoiła pokazana w ostatnim tygodniu nowa wizja nadmorskiego odcinka Drogi Zielonej, nazwanego teraz Zielonym Bulwarem. BRG zmieniło swoje założenia - trasa ma nie być dwupasmową drogą szybkiego ruchu jak planowano pierwotnie. BRG zakłada, ze Bulwar ma być typową ulicą miejska z jednym pasem ruchu w obie strony, uzupełniająca walory rekreacyjne pasa nadmorskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto