Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Motławą. Inwestycja mało realna?

Kazimierz Netka
Tak miałby wyglądać tunel pod Motławą według koncepcji mgr. inż. Marcina Głośkiewicza z Gdańskiego Towarzystwa Inicjatyw Technologicznych.
Zdaniem władz Gdańska projekt tunelu to raczej projekt podwodnego skansenu archeologicznego, nie przeprawy na wyspę.
Tak miałby wyglądać tunel pod Motławą według koncepcji mgr. inż. Marcina Głośkiewicza z Gdańskiego Towarzystwa Inicjatyw Technologicznych. Zdaniem władz Gdańska projekt tunelu to raczej projekt podwodnego skansenu archeologicznego, nie przeprawy na wyspę. Marcin Głośkiewicz
Śmiała wizja tunelu pod Motławą nie doczeka się realizacji. Władze mają mocne argumenty.

Nie ma mowy tunelu pod Motławą, który miał umożliwić przejście z centrum Gdańska do Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na wyspie Ołowiance i z powrotem. Kolejny pomysł na budowę takiego łącznika zamiast kładki został odrzucony przez władze miasta.
Stanowisko w tej sprawie już zostało wysłane do Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku, popierającej odważną i robiącą wrażenie propozycję mgr. inż. Marcina Głośkiewicza.

- Przedstawiony projekt "Tunel Motława", pomimo iż prezentuje bardzo atrakcyjną ideę, nie może być brany pod uwagę jako alternatywa dla realizacji kładki zwodzonej - uzasadnia Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska w piśmie do wspomnianej Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. - Chodzi o wiele względów. Po pierwsze, prace nad wyborem najlepszego rozwiązania przeprawy na Ołowiankę trwają od 2007 roku i obejmują m.in. analizę porównawczą różnych rodzajów przepraw: od rezygnacji z przeprawy przez rzekę i zapewnienie dostępu przy pomocy specjalnej linii mikrobusów o dużej częstotliwości kursów, poprzez prom, różne rodzaje tuneli po kładkę.

Na podstawie analiz, w tym nawigacyjnej i konserwatorskiej, dokonano wyboru i miasto ogłosiło międzynarodowy konkurs na projekt kładki zwodzonej.
- Zwycięski projekt jest już w zaawansowanej fazie przygotowania do realizacji - dodaje wiceprezydent Wiesław Bielawski. - Trudno sobie wyobrazić, że wieloletnia praca może być wstrzymana, aby przeanalizować jeszcze jedną wersję, tym bardziej że projekt jest dalece niedopracowany i budzi wiele wątpliwości - zaznacza w swoim stanowisku.

Trzeba też liczyć się z olbrzymimi kosztami. Według wiceprezydenta Bielawskiego, mogą one być wielokrotnie wyższe od tych, jakie przewidziano na budowę kładki.

Zdaniem Bielawskiego, a także Andrzeja Ducha, dyrektora Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku, projekt tunelu to raczej projekt podwodnego skansenu archeologicznego, nie przeprawy na wyspę.

Tunel pod Motławą. Wrócił pomysł?

Miejscy urzędnicy podkreślają jednak, że idea podwodnego skansenu archeologii morskiej jest atrakcyjna i ze wszech miar godna uwagi. Nie można wykluczyć realizacji takiego projektu skansenu w przyszłości. Jednak raczej nie w Motławie. Zdaniem dyrektora Andrzeja Ducha, sens umieszczenia takiego kosztownego obiektu w Motławie stoi pod znakiem zapytania ze względu na bardzo małą przejrzystość wody w tej rzece i brak możliwości kontrolowania jej czystości.

Kładka nad Motławą. Będzie później?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto