18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Witaminy - jak przyjmować, by zwiększyć ich wchłanianie?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by stevendepolo
Witaminy to samo zdrowie, pod warunkiem, że przyjmujemy je prawidłowo. Dowiedz się, jakie połączenia witamin i składników mineralnych gwarantują ich optymalne wchłanianie.

Odpowiednia podaż witamin zapewnia sprawne funkcjonowanie organizmu i zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób. Najbardziej korzystne dla zdrowia są łatwo przyswajalne witaminy pochodzące z pożywienia, które – co warto podkreślić – trudno jest przedawkować. Witaminy obecne w suplementach diety nie dorównują w tej kwestii substancjom pochodzącym z naturalnych produktów, ale w okresach wzmożonego zapotrzebowania na składniki odżywcze bywają niezastąpione.

Jak dobrać preparat witaminowy?

Gdy zachodzi potrzeba wzmocnienia organizmu dodatkową porcją witamin, suplementy diety wydają się oczywistym rozwiązaniem ze względu na dostępność i wygodną formę przyjmowania. Zanim jednak zakupimy konkretny specyfik, warto zastanowić się, jaki preparat spełni nasze oczekiwania. Przede wszystkim powinien to być suplement dobrany do naszego wieku, wagi, płci i stanu zdrowia. Jeśli przyjmujemy leki, przed rozpoczęciem stosowania preparatu powinniśmy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą w kwestii ewentualnych interakcji obu środków. Jeżeli okaże się, że nie ma przeciwwskazań do łącznego stosowania różnych produktów, warto zapoznać się z ulotką suplementu i stosować go ściśle według zaleceń. Szczególnie ważne jest odpowiednie dawkowanie, konieczne jest także zwrócenie uwagi na potencjalne działania niepożądane – po ich wystąpieniu należy odstawić preparat witaminowy.

Jak mądrze przyjmować witaminy?

Na optymalne efekty preparatów witaminowych możemy liczyć tylko wtedy, gdy przyjmujemy je w sposób umiejętny. Niektóre połączenia witamin sprzyjają bowiem wchłanianiu cennych substancji, podczas gdy inne mogą wręcz zaburzać absorpcję witamin w organizmie. Jeśli zależy ci na poprawie przyswajalności witamin, stosuj się do następujących wskazówek:
Witaminę K przyjmuj z witaminą E, ponieważ razem pozytywnie oddziałują na gęstość krwi. Przy podatności na zatory krwi należy jednak zachować ostrożność w dawkowaniu tych witamin.
• Witaminy z grupy B są współzależne od siebie, a nadmierna podaż części z nich może powodować niedobór pozostałych, dlatego bezpieczną opcją jest przyjmowanie zestawu tych witamin, w prawidłowo dobranych proporcjach.
• Aby zapewnić sobie dobre wchłanianie kwasu foliowego, należy przyjmować go jednocześnie z witaminą B12. Innym korzystnym dla zdrowia połączeniem jest magnez oraz witamina B6.
• Magnez jest zalecany także przy podaży potasu, ponieważ sprzyja zachowaniu równowagi między ilością potasu, sodu i magnezu w organizmie.
• Proces absorpcji wapnia można usprawnić poprzez podaż witaminy D lub magnezu.

Jakich połączeń witamin unikać?

Nie wszystkie kombinacje witamin to przepis na zdrowie. Dobrym tego przykładem jest jednoczesne spożywanie produktów bogatych w witaminę C, na przykład papryki, ze świeżym ogórkiem. Mimo iż lekki, niskokaloryczny ogórek wydaje się idealnym dodatkiem do sałatki, z powodu zawartości enzymu dezaktywującego witaminę C jest niewskazany, gdy zależy nam na podaży tej ważnej dla układu odpornościowego witaminy. Niekorzystne jest również łączenie innych substancji, na przykład kwasów omega-3 z kwasami omega-6.

W kwestii zdrowego odżywiania tylko nieliczni są ekspertami, choć o zaletach poszczególnych produktów i dań chętnie rozmawiają niemal wszyscy. Warto uświadomić sobie, że zjadanie wartościowych pod względem odżywczym produktów to tylko jeden z elementów dobrego odżywiania. Aby uzyskać pełnię korzyści płynących z prawidłowo dobranej diety, należy zadbać również o odpowiednie łączenie witamin – przypadkowe kombinacje cennych substancji nie zawsze są przepisem na zdrowie.

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Witaminy - jak przyjmować, by zwiększyć ich wchłanianie? - Gdańsk Nasze Miasto

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
A
Anonim

I

zgłoś
K
Kamila

Zjedzenie ogórka z papryką czy pomidorem nie jest niczym złym. Ważniejsze jest abyśmy w ogóle dostarczali witaminy do organizmu i aby była ich różnorodność. To, że askorbinaza rozłoży trochę wit. C to znaczy jedynie mniejsze jej spożycie. Gdy jednak jemy wiele owoców i warzyw niedobór nam nie grozi. Poza tym, aby zniwelować ten efekt można dodać odrobiny oliwy, która ochroni wit. C przed rozkładem.
Nie prawdą jest też, że nie można łączyć kw. omega-3 z omega-6, należy jedynie zadbać o odpowiedni ich stosunek, który powinien wynosić n-6:n3=4/5:1

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3