18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Właściwości witamin z grupy B

Kompleks witamin B należy do najpopularniejszych suplementów diety. Skąd wzięła się dobra sława tych substancji?
 by stemcellbiotherapy via Flickr.com

Przez długi czas „gwiazdą” wśród witamin była witamina C, a jej cenne właściwości dla organizmu były szeroko opisywane w prasie i komentowane w programach telewizyjnych poświęconych zdrowemu odżywianiu. Obecnie medialną sławą cieszą się witaminy z grupy B – ich wpływ na funkcjonowanie organizmu uważa się za kluczowy. Na czym polega rola witamin B?

Witaminy B a zdrowie

Niemal wszystkie produkty pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego zawierają witaminy należące do tak zwanej grupy B. Powszechne występowanie tych witamin sprawia, że uniknięcie niedoboru tych cennych substancji, a co za tym idzie – problemów zdrowotnych, jest stosunkowo łatwe. Co warto wiedzieć o witaminach B? „Witaminy z grupy B stanowią siedemnaście różnych związków rozpuszczalnych w wodzie, niezbędnych dla prawidłowego metabolizmu komórek. Wchodzą bowiem w skład enzymów lub aktywizują je, mając wpływ na prawie wszystkie procesy odbywające się w organizmie” ‒ wyjaśnia dietetyk Ewa Myszka.

Mimo iż niedobór witamin B nie występuje nagminnie, może stać się udziałem każdego z nas. Jakie problemy wynikają ze zbyt niskiej podaży tych substancji? „Witaminy z grupy B to szeroka gama związków charakteryzująca się długą listą objawów związanych z niedoborami. Zasadniczo deficyty witamin z grupy B prowadzą do zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego oraz gospodarki lipidowej organizmu. Głównymi objawami są: zmniejszenie siły mięśni, zaburzenia czucia, osłabienie i pogorszone samopoczucie, które ustępują po wyrównaniu poziomu witamin z grupy B w organizmie” ‒ wylicza dietetyk.

Funkcje witamin z grupy B

Każda z witamin B ma ściśle określoną rolę w organizmie człowieka. Do najważniejszych witamin z tej grupy należą:
• tiamina (witamina B1) – korzystnie wpływa na pracę układu nerwowego, uczestniczy w przemianie węglowodanowej; niedobór tiaminy powoduje zaburzenia metaboliczne, niedowład i porażenia nerwów obwodowych; witamina B1 znajduje się w brązowym ryżu, fasoli, nasionach dyni, orzechach brazylijskich, wieprzowinie i ziemniakach;
• ryboflawina (witamina B2) – bierze udział w procesach przemiany materii, wraz z witaminą A uczestniczy w procesie tworzenia błon śluzowych; źródłem ryboflawiny są jaja, nabiał i mięso drobiowe;
• niacyna (witamina B3, witamina PP) – oddziałuje na pracę układu pokarmowego, poprawia stan skóry, zmniejsza ryzyko wystąpienia bólu głowy i apatii; produkty bogate w niacynę to: ziemniaki, wątróbka, rośliny strączkowe, mięso oraz ryż;
• kwas pantotenowy (witamina B5) – chroni przed drętwieniem palców; witamina B5 jest obecna w suszonych owocach i pełnoziarnistym pieczywie;
• pirydoksyna (witamina B6) – chroni przed anemią, wzdęciami, wahaniami nastroju i problemami skórnymi; pirydoksyna znajduje się w płatkach zbożowych i łososiu;
• biotyna (witamina B7) – reguluje stężenie glukozy we krwi, korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego, poprawia stan paznokci, włosów i skóry; biotyna występuje we wszystkich produktach roślinnych i pochodzenia zwierzęcego;
• kwas foliowy (witamina B9) – poprawia krążenie krwi, chroni przed nowotworami, zaburzeniami depresyjnymi i problemami z pamięcią; witamina B9 jest obecna w niemal wszystkich pokarmach;
• kobalamina (witamina B12) – oddziałuje na pamięć, zapobiega niedokrwistości, depresji, zaburzeniom neurologicznym, biegunkom i opóźnieniu wzrostu; kobalamina występuje przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Urozmaicony jadłospis, bogaty w pełnoziarniste produkty zbożowe, owoce, warzywa, mięso, jaja, nabiał i orzechy, to najlepszy sposób na uniknięcie niedoboru witamin B i jego następstw. Różnorodne menu nie tylko dostarcza cennych składników odżywczych, ale także sprzyja stosowaniu się do zasad zdrowego odżywiania – gdy spożywamy produkty z różnych grup, mamy mniejszą ochotę na kaloryczne przekąski.

Partnerem serwisu jest

abcZdrowie.pl

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

17.02.2014, 11:44

Organizm potrzebuje wszystkich składników odżywczych każdego dnia.
Ja znalazłam świetne rozwiązanie, nie muszę zastanawiać się co mam jeść, jem bardzo pożywne śniadanie a co najważniejsze jest to dla każdego.
Polecam zdrowe, smaczne odżywianie, (zdrowesniadanie.info/gberes ; idealnafigura.com/gberes) dające witaminy i energię

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3