Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zaginęło 500 podpisów pod uchwałą Lepszego Gdańska. Ruch społeczny krytykuje Biuro Rady Miasta Gdańska

(KGK)
- W Gdańsku ten system wsparcia jest taki sobie i wymaga wielu zmian. Nasz projekt przygotowywaliśmy od kilku miesięcy, jeszcze przed tym jak rodzice osób niepełnosprawnych zaczęli protestować w Sejmie - mówi Jolanta Banach, prezeska Lepszego Gdańska.
- W Gdańsku ten system wsparcia jest taki sobie i wymaga wielu zmian. Nasz projekt przygotowywaliśmy od kilku miesięcy, jeszcze przed tym jak rodzice osób niepełnosprawnych zaczęli protestować w Sejmie - mówi Jolanta Banach, prezeska Lepszego Gdańska. Karolina Misztal
Ruch Społeczny Lepszy Gdańsk złożył obywatelską uchwałę zwiększającą dostęp do usług opiekuńczych i rehabilitacyjnych dla osób starszych i schorowanych pod nazwą Gdańsk Lepszej Opieki. Chodzi o to, by zwiększyć nakłady Miasta Gdańska na opiekę i rehabilitację domową. Konflikt o 500 głosów pod tą uchwałą, które zaginęły, jest coraz ostrzejszy. Aktywiści z Lepszego Gdańska zarzucają, że Biuro Rady Miasta Gdańska dopuściło się rażącego urzędniczego niedbalstwa. Tymczasem już wiadomo, że projekt mieszkańców został przez urzędników zweryfikowany negatywnie.

AKTUALIZACJA 21.08. GODZ. 13.50

Piotr Spyra, dyrektor Biura Rady Miasta Gdańska, ustosunkował się do zarzutów Lepszego Gdańska.

Ad. 1)

Zgodnie z § 43 Statutu Miasta Gdańska, punkt 5: „Przewodniczący Rady Miasta Gdańska, w terminie 14 dni od otrzymania , kieruje projektu uchwały do Prezydenta Miasta Gdańska”.

Przewodniczący RMG do dnia 30.07.2018 przebywał na urlopie. Pojawił się w siedzibie Rady Miasta Gdańska 30.07.2018 r. Wtedy zapoznał się z projektem uchwały. Termin został więc zachowany.

Ad.2)

Załączniki powinien ponumerować Wnioskodawca, czyli Stowarzyszenie Lepszy Gdańsk czego Lepszy Gdańsk nie zrobił.

Ad.3)

Pismo nie zostało zarejestrowane w systemie EZD w dniu 26.07.2018 r. ponieważ nie było Przewodniczącego RMG, cała poczta czekała na niego w sekretariacie BRMG. Pismo zostało zarejestrowane 30.07.2018 r, kiedy Przewodniczący RMG wrócił z urlopu.

Ad.4)

Odwzorowano całe pismo przewodnie oraz projekt uchwały.

Ad.5)

Tak, teczki z podpisami mieszkańców znajdowały się przez cały czas w zamkniętej na klucz szufladzie. Dostęp do klucza miała tylko pracownica sekretariatu BRMG.

Ad.6)

Dyrektor przebywał na zwolnieniu lekarskim od dnia 20 – 27.07.2018 r. Zastępująca go w tym czasie Pani Elżbieta Wajs-Deyck nie była uprawniona do liczenia kart.

Ad.7)

Dyrektor Piotr Spyra znał treść § 17 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej. Natomiast Pan Mecenas Grudziński nie prosił o podanie treści tego dokumentu. Stwierdził, że napisze wniosek o udostępnienie informacji publicznej.

Ad.8)

Projektu uchwały był dokumentem, do którego napisano tylko pismo przewodnie, wobec czego był najważniejszym dokumentem i wymagał pełnego odwzorowania cyfrowego.

Ad.9)

Sekretarka nie zweryfikowała ilości podpisów za co otrzymała upomnienie.

Ad.10)

Przewodniczący RMG zapoznał się z projektem uchwały. Nie miał obowiązku zapoznania się z podpisami (podpisy nie opuszczały miejsca, w którym zostały złożone)

Ad.11)

Odpowiedź zawarta jest powyżej.

ad.12)

Przewodniczący RMG nie ma obowiązku liczenia kart z podpisami

Ad.13)

Przewodniczący RMG podpisał pismo w godzinach popołudniowych 31.07.2018 r. W dniu 01.08. pismo zostało zaniesione do sekretariatu Sekretarz miasta Gdańska.

Ad.14)

W piśmie dyr. Chorzelskiej skierowanej do WSO czytamy w ostatnim akapicie” W załączeniu przekazuję 241 ponumerowanych kart z danymi (imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, podpis) osób, popierających projekt ww uchwały w tym jedna karta (nr183) zawierająca podpisy z obu stron” Czyli w dokumentacji z dnia 06.08 była ujęta liczba kart.

Ad.15)

Liczba zawarta była w piśmie do WSO czyli jak w punkcie powyżej.

Ad.16)

Podpisy znalazły się na spotkaniu z Lepszym Gdańskiem na wyraźną prośbę p. Jędrzeja Włodarczyka. Sekretarka pokwitowała przekazanie dokumentów u pracownika WSO.

17)

Mecenasowi udostępniono wszystkie dokumenty w BRMG natomiast o dokument z liczenia z wystąpił we wniosku o dostęp do informacji publicznej i otrzyma go dziś czyli 21.VIII

WCZEŚNIEJ PODAWALIŚMY...

Według aktywistów z Lepszego Gdańska zaniechania BRMG kwalifikują się jako nierzetelność, która pozwala uznać, że doszło do rażącego urzędniczego niedbalstwa.

Najpoważniejsze zarzuty? Przez pięć dni, w tym trzy dni robocze pismo nie było w żaden sposób procedowane, a załączniki nie zostały przeliczone, załączniki nie zostały ponumerowane, a pismo nie zostało zarejestrowane w systemie EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentacją).

Do sytuacji ustosunkował się Piotr Spyra, dyrektor Biura Rady Miasta Gdańska.

- Mamy 2151 podpisów na 241 kartach. Wśród tych kart znajdowała się karta, która nie miała związku z obywatelskim projektem uchwały i znajdowało się na niej 7 podpisów, które nie miały związku z tą uchwałą. Głosy zostały złożone w sposób mało profesjonalny. Karty były nieponumerowane – powiedział dyrektor BRMG.

Miasto Gdańsk właśnie zweryfikowało projekt Gdańsk Lepszej Opieki negatywnie.

- Jesteśmy oburzeni tym rozwojem wypadków, szczególnie w kontekście przeprowadzonej przez mecenasa działającego w imieniu Stowarzyszenia Lepszy Gdańsk, kontroli w Biurze Rady Miasta. Kontrola ta wykazała liczne nieprawidłowości, naruszenie procedur, zwyczajny bałagan urzędników - komentują negatywną opinię miasta przedstawiciele Lepszego Gdańska.

Tymczasem, już wiadomo, że projekt Gdańsk Lepszej Opieki zostanie wniesiony pod obrady Komisji Spraw Społecznych i zgodnie z deklaracją jej przewodniczej Beaty Dunajewskiej. To właśnie komisja wniesie projekt uchwały (z zachowaniem autorstwa Lepszego Gdańska) pod obrady wrześniowej sesji Rady Miasta Gdańska.

- Liczymy na ponad polityczny konsensus w tej sprawie – mówi Jędrzej Włodarczyk ze Stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.

- Proponujemy konkretny plan działania szefowej Komisji Spraw Społecznych i Ochrony Zdrowia. W naszym przekonaniu zapewni to szybki i najbardziej demokratyczny tryb działania, prowadzący do zwiększenia nakładów Miasta Gdańska na opiekę i rehabilitację domową. To jest nasz zasadniczy cel w tej sprawie – podkreślają.

Członkowie Lepszego Gdańska rozpatrywali także propozycję złożenia projektu uchwały przez prezydenta Pawła Adamowicza.
- Jednak po wielu dyskusjach i konsultacjach z ekspertami i ekspertkami stwierdziliśmy, iż wobec faktu zaginięcia podpisów i pogłębiających się podziałów politycznych w Radzie Miasta, tryb rozpatrywania projektu, który niewątpliwie powinien być apolityczny, bezpośrednio przez Komisję Spraw Społecznych i Ochrony Zdrowia daje największą gwarancję jego uchwalenia – tłumaczą.

Przypominamy: Lepszy Gdańsk chce zwiększyć dostęp do usług opiekuńczych dla osób schorowanych i starszych. Jest projekt nowej uchwały obywatelskiej

Uchwała dotyczy określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne, usługi opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania, częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat oraz trybu ich pobierania.

Przypomnijmy, że losy tej obywatelskiej uchwały były burzliwe. 26 lipca RS Lepszy Gdańsk złożył projekt poparty przez 2730 mieszkańców. To więcej, niż wymagane prawnie minimum, które wynosi 2 tys. osób. Aktywiści zbierali podpisy od maja. Niedawno okazało się, że zaginęło ponad 500 podpisów mieszkanek i mieszkańców złożonych pod projektem uchwały obywatelskiej.

Przedstawiciele Lepszego Gdańska domagają się ułatwionego dostępu do usług opiekuńczych dla tzw. osób zależnych, czyli głównie starszych i schorowanych mieszkańców.
- Obecnie refundacja tych usług to fikcja, chcemy to zmienić, ułatwić potrzebującym do nich dostęp. Po proponowanych przez nas zmianach będą tańsze usługi opieki. Jeśli teraz kogoś na nie nie stać, to po przyjęciu naszego projektu to się zmieni i będzie go stać - mówią aktywiści.

Głównym założeniem uchwały obywatelskiej jest podniesienie progu dochodowego, do którego w ogóle nie płaci się za usługi opiekuńcze. Obecnie w Gdańsku osoba samotna nie płaci za usługi opiekuńcze, gdy jej miesięczny dochód nie przekracza 634 zł netto. Osoba w rodzinie - gdy dochód na jedną osobę nie przekracza 514 zł.

Lepszy Gdańsk chce to kryterium zwiększyć odpowiednio do 951 zł w przypadku osoby samotnej i 771 zł dla osoby w rodzinie. Proponuje zmniejszenie odpłatności dla osób samotnych niemal o połowę.

Z wyliczeń Lepszego Gdańska wynika, że wprowadzenie projektu w życie kosztowałoby budżet miasta ok. 3 mln zł rocznie.


Pełna lista zarzutów Lepszego Gdańska wobec Biura Rady Miasta Gdańska

1. Przez pięć dni, w tym trzy dni robocze pismo (26.07.) nie było w żaden sposób procedowane, a załączniki nie zostały przeliczone.

2. Załączniki nie zostały ponumerowane.

3.Pismo (26.07.) nie zostało zarejestrowane w systemie EZD (elektroniczne zarządzanie dokumentacją).

4. Nie dokonano odwzorowania cyfrowego pierwszej strony.

5. Zgodnie z wyjaśnieniem dyrektora BRMG Piotra Spyry, dołączone do pisma teczki z podpisami znajdowały się w zamkniętej na klucz szufladzie, do której dostęp miała tylko pracownica sekretariatu BRMG.

6. Dyrektor Piotr Spyra w okresie od 26.07.2018 r. do 30. 07. 2018 r. był nieobecny w BRMG, w dniu 30.07 powrócił ze zwolnienia lekarskiego. W okresie jego nieobecności był zastępowany przez Panią Elżbietę Wejs, która nie podjęła żadnych czynności, w tym nie przeliczyła liczby kart.

7. Nie odwzorowano kart z podpisami, co dyr. Spyra uzasadniał stwierdzeniem, że było ich za dużo. Na pytanie o dokument, na podstawie którego uznał, że liczba kart z podpisami uprawnia go do odstąpienia od odwzorowania cyfrowego całości pisma (26.07.) stwierdził, że ma do tego prawo na podstawie § 17 ust. 4 pkt. 2 instrukcji kancelaryjnej. Nie znał treści § 17 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej, zgodnie z którym:

„6. Kierownik podmiotu, uwzględniając posiadane zasoby techniczne i organizacyjne, ustala listę rodzajów przesyłek, dla których nie wykonuje się odwzorowań cyfrowych całości przesyłek, wskazując przy tym wielkości graniczne dla parametrów, o których mowa w ust. 4.”

Po informacji dyr. Spyry, że do odstąpienia od pełnego odwzorowania cyfrowego uprawniało go stwierdzenie znacznej liczby załączników, mecenas Marcin Grudziński zwrócił się w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej o udostępnienie do wglądu dokumentu wymaganego § 17 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej. Jako preferowany termin udostępnienia dokumentów mecenas Marcin Grudziński wskazał czwartek 16.08.2018 r.

W dniu 16.08. o godzinie 10:30 przedstawiono w BRMG pełnomocnikowi Stowarzyszenia Lepszy Gdańsk Marcinowi Grudzińskiemu do wglądu Zarządzenie Prezydenta Miasta Gdańska Nr 2016/16 z dnia 29 grudnia 2016 roku w sprawie wprowadzenia Elektronicznego Systemu Zarządzania Dokumentacją w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, ustalenia zasad użytkowania systemu EZD oraz powołania Zespołu ds. obsługi systemu EZD PUW w Urzędzie Miejskim w Gdańsku (dalej: „Zarządzenie”). Postanowienie § 30 ust. 2 pkt. 5 Załącznika nr 1 do Zarządzenia stanowi, iż w przypadku dokumentów o liczbie stron większej aniżeli 30, odwzorowuje się pierwszą stronę. BRMG miało zatem podstawę prawną do odstąpienia od odwzorowania cyfrowego załączników (w tym kart podpisów) do pisma (26.07.).

8. Niemniej jednak i w powyższym zakresie BRMG popełniło uchybienie (jakkolwiek mniejszej wagi niż nieodwzorowanie dokumentu bez podstawy prawnej) i naruszyło § 30 ust. 2 pkt. 5 Załącznika Nr 1 do Zarządzenia, gdyż odwzorowano cyfrowo nie tylko pierwszą stronę, ale również część załączników – tj. projekt uchwały.

9. Ponadto już tylko pobieżna analiza przepisów Zarządzenia prowadzi do wniosku, iż wskutek nieprzeliczenia liczby kart podpisów i nieujęcia tej liczby w EZD doszło do naruszenia innego postanowienia Zarządzenia. Mianowicie zgodnie z § 10 pkt. 8 Załącznika Nr 1 do Zarządzenia pracownicy merytoryczni BRMG byli zobowiązani do weryfikacji z EZD kompletności otrzymanych dokumentów w postaci papierowej.

10. Z pismem (26.07.) zapoznał się Przewodniczący RMG, przy czym Przewodniczący RMG nie miał jakiegokolwiek kontaktu z kartami podpisów, które cały czas, według wyjaśnień dyr. Spyry, znajdowały się w szufladzie w sekretariacie RMG.

31.07. 2018 r.

Przewodniczący RMG sporządził pismo przewodnie datowane na dzień 31.07.2018 r., w którym wymienione zostały jako załączniki:

projekt uchwały,

polityka prywatności Stowarzyszenia Lepszy Gdańsk,

listy podpisów osób popierających projekt uchwały.

Pismo przewodnie nie zawiera informacji o liczbie kart z podpisami (!)

Zaniechania BRMG kwalifikujące się jako nierzetelność, która pozwala uznać, że doszło do rażącego urzędniczego niedbalstwa.

11. Dyr. Spyra poinformował mecenasa Marcina Grudzińskiego, że Przewodniczący RMG sporządzając pismo nie miał w ogóle kontaktu z listami podpisów (!).Cały czas spoczywały w szufladzie w sekretariacie BRMG. Przewodniczący RMG nie widział w związku z tym w ogóle listy podpisów, o której przesłaniu informuje w podpisanym przez siebie piśmie z dnia 31 lipca 2018 roku.

12. Przewodniczący RMG nie dokonał przeliczenia kart podpisów dołączonych do sporządzonego pisma.

13. Pismo Przewodniczącego RMG zostało zaniesione do UM przez pracownicę sekretariatu BRMG. Pismo Przewodniczącego RMG z dnia 31.07.2018 r. zostało pokwitowane w sekretariacie Sekretarza Miasta Gdańska w dniu 01.08.2018 r. bez wskazania liczby załączników. Pozostawało zatem jeszcze jeden dzień w BRMG. Brak jest informacji, bądź adnotacji, co się z pismem (26.07.) działo w tym okresie.

01.08. 2018 r.

Pismo Przewodniczącego RMG trafia do Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Według rejestracji w EZD pismo przechodzi następującą drogę (wyłącznie osoby ujęte w EZD): pracownica sekretariatu Sekretarza Miasta Gdańska, Danuta Janczarek, pracownica sekretariatu Zastępcy PMG ds. polityki społecznej Piotra Kowalczuka, zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego Izabela Chorzelska, dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego Grzegorz Szczuka.

06.08. 2018 r.

Izabela Chorzelska przekazuje pismo (26.07.) do Wydziału Spraw Obywatelskich pismem zawierającym m.in. następującą treść (ujętą w EZD): „W załączeniu udostępniam pismo przewodnie z uprzejmą prośbą o realizację. Pismo przewodnie wraz z oryginałami list przekazane zostaną w dniu 6 sierpnia 2018 roku. Uprzejmie proszę o informacje w jakim terminie można oczekiwać ukończenia
weryfikacji.” Pismo zostaje przekazane dyrektorowi Wydziału Spraw Obywatelskich Tomaszowi Filipowiczowi za
pośrednictwem pracownicy sekretariatu. Tomasz Filipowicz przekazuje pismo (26.07.) pracownicy Wydziału Spraw Obywatelskich w celu dokonania weryfikacji list podpisów.

Zaniechania Sekretrza MG, WRS i WSO kwalifikujące się jako nierzetelność, która pozwala uznać, że doszło do rażącego urzędniczego niedbalstwa.

14. W dokumentacji i systemie EZD, które były podstawą powyższych ustaleń brak jest jakiegokolwiek zapisu o liczbie załączników (kart podpisów).

15. Nikt tej liczby nie ujawnił w jakimkolwiek udostępnionym mecenasowi Grudzińskiemu w dniu 14.06.2018r. dokumencie lub zapisie systemu EZD.

16. Po 07.08 dyr. Spyra „wypożyczył” teczki na spotkanie z LG bez pokwitowania. Dyr. Spyra stwierdził, że wystarczające było to, iż listy podpisów w momencie „wypożyczenia” były ponumerowane.

17. Do dnia dzisiejszego nie umożliwiono mecenasowi Marcinowi Grudzińskiemu wnioskowanego przez niego od 13 sierpnia 2018 r. wglądu do protokołu lub innego dokumentu potwierdzającego fakt przeliczenia głosów, pomimo, że udostępniono wgląd w pozostałe wnioskowane dokumenty.

ZOBACZ TAKŻE:
"300 plus" dla emerytów w Świnoujściu. Otrzymają bony na zabiegi medyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto