W pierwszej kolejności nowe przejścia w centrum Gdańska pojawią się na Podwalu Przedmiejskim, którego przebudowa ruszy w przyszłym roku. Pięć skrzyżowań z naziemnymi przejściami dla pieszych, które powstaną w ramach inwestycji, na nowo ma połączyć Śródmieście ze Starym Przedmieściem i Dolnym Miastem.
- W październiku ruszy przetarg na wyłonienie wykonawcy przebudowy Podwala Przedmiejskiego. Pierwsze ze skrzyżowań, na ulicy Chmielnej gotowe będzie już w czerwcu. W dalszej kolejności powstaną te przy ulicach: Okopowej, Żabi Kruk-Słodowników, Łąkowej i Elbląskiej-Długie Ogrody. Wszystkie powinny być gotowe do czerwca 2019 roku - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. komunalnych.
Jest szansa na przejście przy Forum Gdańsk do Bramy Wyżynnej?
Tomasz Wawrzonek, kierownik wydziału Inżynierii Ruchu Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przedstawił z kolei analizowane w ostatnich tygodniach warianty przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną a powstającym kompleksem Forum Gdańsk. Zebry w tym miejscu od dawna domaga się wielu gdańszczan, a w ich głosy w ostatni czasie wsłuchała się grupa radnych Platformy Obywatelskiej, którzy dwukrotnie wysyłali interpelację w sprawie przejścia do prezydenta Adamowicza.
- Do dalszych analiz rekomendowaliśmy wariant, który zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego. Nie chcemy montować na nim i przebiegającym przez nie torowisku klasycznej sygnalizacji świetlnej. Planujemy stworzyć sygnalizację ostrzegawczą, pulsacyjną z komunikatem "uwaga tramwaj" dobrze znaną chociażby z ul. Kartuskiej. Rozważamy zwężenie pasów ruchu do 3 metrów, tak jak to jest np. na al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. Pozwoli to poszerzyć peron tramwajowy o ok. 2 m. i stworzyć ciąg pieszy, który pozwoli zejść z przejścia na perony tramwajowe - tłumaczył Tomasz Wawrzonek.
Priorytetem dla miasta w kwestii stworzenia tego przejścia jest to by na peronach tak jak obecnie jednocześnie mieściły się dwa tramwaje. W związku z tym będą musiały one zostać wydłużone w kierunku Huciska od 8 do 15 m.
Dalsze analizy wytypowanego wariantu potrwać mają do stycznia-lutego. Szacowany koszt utworzenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej to ok. 800 tys. zł. Istniejące podziemne zostanie zachowane, bo pozwoli ono na bezpośrednie dostanie się na teren Forum Gdańsk (Plac Teatralny na poziomie -1).
Zobacz wszystko na temat
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska pracuje z kolei nad koncepcją zebry, która ma połączyć okolice Dworca Głównego PKP z drugą stroną ul. Wały Jagiellońskie (na wysokości Cinema City Krewetka). Finansowanie tej inwestycji jest już zabezpieczone w ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Kiedy to przejście miałoby powstać? Takiego terminu władze miasta póki co nie chcą podawać, środki z RPO wykorzystane muszą zostać jednak do końca 2020 roku.
WIDEO: Lepszy Gdańsk i Ruch Sprawiedliwości Społecznej o przejściu naziemnym przy Bramie Wyżynnej
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?