reklama

23. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (26.07 - 4.08). Międzynarodowe święto Szekspira w Teatrze Szekspirowskim [program]

AS-Z
Lato w Gdańsku to czas Szekspira! Już 26 lipca startuje międzynarodowe święto - Festiwal Szekspirowski. 23. edycja zgromadzi 26 wydarzeń z 11 krajów. Festiwal potrwa do 4 sierpnia. Pod koniec wakacji Teatr Szekspirowski zaplanował dwa spektakle święcącego triumfy w Europie teatru Pieśń Kozła.

Gdański festiwal jest jednym z najbardziej utytułowanych w kraju - otrzymał prestiżową EFFE Award 2017/2018 - najważniejszą europejską nagrodę dla festiwali, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA). Organizatorami festiwalu są Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense.

Podczas tegorocznej edycji, łącznie w Nurcie Głównym oraz SzekspirOFF, zobaczymy spektakle z Węgier, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Armenii, Chorwacji, Rosji, Niemiec, Włoch, Stanów Zjednoczonych, Chin i oczywiście Polski.

Współcześni Szekspirowi

Nowością na tegorocznym festiwalu będą spektakle dramaturgów współczesnych Szekspirowi - jak „Rycerz Ognistego Pieprzu” Francisa Beaumonta - spektakl w reżyserii Declana Donnellana, przygotowany w koprodukcji brytyjskiego Cheek by Jowl i Moskiewskiego Teatru Puszkina; czy „Wujaszek Maroje. Reaktywacja” Marina Drżića - przedstawienie będące chorwacko-brytyjską koprodukcją w reżyserii Paolo Tišljarić’a, grane po angielsku. Jak wyjaśnia prof. Jerzy Limon, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego: „Epoka elżbietańska była czasem niezwykłego rozwoju teatru w różnych krajach - w Hiszpanii, we Francji, w Niemczech - nie tylko w Anglii. I choć Szekspir przyćmił wszystkich innych autorów, którzy tworzyli w tym samym czasie, co on, różne ciekawe rzeczy pisano zarówno w jego ojczyźnie, jak i poza jej granicami. Nurt «Współcześni Szekspirowi» zrodził się z chęci pokazania również tych innych, historycznie ważnych zjawisk teatralnych, co pozwoli dokładniej nakreślić charakter epoki, pokazać szersze spektrum tych czasów”. Spektakle prezentowane są w Nurcie Głównym festiwalu.

Czytaj także

Nurt Główny

Jednym z najbardziej spektakularnych spektakli Nurtu Głównego będzie z pewnością produkcja Deutsches Theater Berlin „Rzym” w reżyserii Karin Henkel inspirowana trzema sztukami Szekspira: „Koriolan”, „Juliusz Cezar” oraz „Antoniusz i Kleopatra” prezentowana w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Na Festiwal wraca awangardowa brytyjska grupa The Tiger Lillies, która zagra swój koncert, ale będzie też muzycznie towarzyszyć Węgierskiej produkcji na bazie słynnej, pełnej czarnego humoru, sztuki Toma Stopparda „Rosenkrantz i Guildenstern nie żyją”. W programie także taneczna produkcja włoskiej grupy imPerfect Dancers „Lady Makbet” w choreografii duetu Walter Matteini & Ina Broeckx. Zobaczymy również spektakl młodego, uznawanego za nowy głos chorwackiego teatru reżysera Igora Vuka Torbicy „Tytus Andronikus”. Jedną z najpopularniejszych szekspirowskich tragedii „Romeo i Julia” zaprezentuje Teatr Kameralny w Erywaniu z Armenii. Festiwal zainauguruje spektakl Teatru Wybrzeże „Jak wam się podoba” w reżyserii Krystyny Jandy. Wszystkie spektakle Nurtu Głównego są tłumaczone na języki polski i angielski.

Złoty Yorick

W Nurcie Głównym prezentowane są również polskie adaptacje sztuk Szekspira w ramach finału konkursu o Złotego Yoricka. W finale konkursu pokazane zostaną trzy spektakle, a Laureat nagrody wyłoniony zostanie w trakcie festiwalu przez Jury w składzie: Dorota Buchwald, Jacek Kopciński i Roman Pawłowski. Jednym z przedstawień finałowych jest „Hamlet” w reżyserii Mai Kleczewskiej, przygotowany przez Teatr Polski w Poznaniu. To spektakl, w którym widzowie sami wybierają, które sceny i kiedy chcą oglądać, a także jak długo chcą śledzić akcję sztuki. Kolejną produkcją jest „Kupiec wenecki” w reżyserii Szymona Kaczmarka, w wykonaniu zespołu Teatru Nowego w Słupsku, w którym, jak pisał Selekcjoner Konkursu Łukasz Drewniak, reżyser „przenosi nas na portowe nadbrzeże, gdzie trudno z gorąca oddychać, jak śpiewała Kora…”. W finale zobaczymy także „Wieczór Trzech Króli” w reżyserii Łukasza Kosa z Teatru Osterwy w Lublinie, w którym reżyser gra z konwencjami płci, odkrywając nowe sensy w tekście Szekspira.

Program 23. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku:

SzekspirOFF

Nurt alternatywny SzekspirOFF, już po raz czwarty odbywa się w formule konkursowej. W tym roku tematem przewodnim konkursu jest „burzenie murów” - co odnosi się do realizowanego przez GTS wraz z 4 europejskimi partnerami projektu pn „Shaking the Walls”, dofinansowanego z programu UE Kreatywna Europa. W konkursie, w którym bierze udział 11 wydarzeń, oceniać będzie jury w składzie: Ewelina Marciniak, Paweł Łysak i Paweł Szkotak. Wydarzeniami konkursowymi są spektakle, monodramy, performanse, a nawet przedstawienie dla 1 widza. Poza konkursem odbędą się koncerty, pokaz powarsztatowy oraz prezentacja ubiegłorocznego laureata nagrody SzekspirOFF.

Czytaj także

Letnia Akademia Szekspirowska

Integralną częścią festiwalu są działania Letniej Akademii Szekspirowskiej, takie jak warsztaty (taneczne, muzyczne i teatralne), spotkania z twórcami po spektaklach, próby otwarte, na których można podejrzeć tajniki teatralnych produkcji oraz wykłady związane z przedstawieniami Nurtu Głównego. Szczegółowy program 23. Festiwalu Szekspirowskiego jest dostępny na stronie FestiwalSzekspirowski.pl. Bilety - online i w kasach GTS.

Teatr Pieśń Kozła

W ostatnich dniach sierpnia zapraszamy na spotkanie z teatrem, który od lat niezmiennie zachwyca widzów na całym świecie - Teatrem Pieśń Kozła. Na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Pieśń Kozła zagra dwa swoje szekspirowskie tytuły, obydwa w reżyserii Grzegorza Brala. „Hamlet - Komentarz” prezentowany 25 sierpnia o 18 i 21 oraz „Pieśni Leara” prezentowane 27 sierpnia w tych samych godzinach. Prezentacje obu tytułów poprzedzą wykłady wprowadzające dr Alicji Bral, które rozpoczną się o godz. 16.

Czytaj także

„Hamlet - komentarz” oparty na dramacie Szekspira stanowi jego intensywną interpretację, dopowiedzenie tego, co dramatopisarz w swoim dziele tylko zasygnalizował, a czego nie powiedział wprost. Spektakl rozgrywa się dwa miesiące przed właściwą akcją dramatu, w noc zabójstwa starego króla. Noc ta przeradza się w czuwanie, rodzaj „szekspirowskich Dziadów”. To dramat o energii, która domaga się ujawnienia, Hamlet jest jej medium. Słowa i muzyka opowiadają wewnętrzną strukturę postaci i rodziny.

„Pieśni Leara” nie są linearną opowieścią, lecz ukazują świat energii i rytmów rządzących szekspirowskim dramatem. Zespół skoncentrował się na wyborze kluczowych scen z Króla Leara, które posłużyły za inspirację do snucia historii za pomocą słów, gestów i muzyki. Każda pieśń jest punktem wyjścia do kolejnego „dramatycznego poematu”. Muzyka staje się rzeczywistą postacią lub zdarzeniem, kreuje relacje międzyludzkie. To niepowtarzalna muzyczna i teatralna uczta.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:

Wideo

Materiał oryginalny: 23. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (26.07 - 4.08). Międzynarodowe święto Szekspira w Teatrze Szekspirowskim [program] - Gdańsk Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3