Ile zarobiło Miasto Gdańsk za programy, które nagrywano?
W trakcie kręcenia programu telewizyjnego "The Grand Tour" oraz przy okazji innych produkcji zawsze pojawiają się pytania — ile to kosztowało budżet miasta lub ile budżet miasta z danej produkcji otrzyma? Jak poinformował Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w przypadku brytyjskiego programu, do budżetu miasta wpłynie jedynie 396 zł z tytułu zajęcia pasa drogowego.
Z kolei w przypadku kręcenia serialu "Trauma", realizowanego przez HBO nic, gdyż jak tłumaczyli urzędnicy, wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą nie stanowi pasa drogowego, za który pobiera się opłaty z tego tytułu.
Co jednak z inną formą promocji? Tu miasto stawia na "city placement", a więc lokowanie miasta jako produktu w produkcji telewizyjnej.
- Gdańsk jako miasto, które łączy w sobie historię, industrialny klimat stoczniowy, nadmorskie krajobrazy czy zupełnie nowe inwestycje, przyciąga swoimi plenerami i fotogenicznością twórców telewizyjnych oraz filmowych - poinformowała"Dziennik Bałtycki" Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Atmosfera wolności sprawia, że jest to miasto ze wszech miar wyjątkowe. Zaprezentowanie na małym lub dużym ekranie, że jest to przestrzeń, w której dobrze się żyje, spędza wolny czas, do której chętnie się wraca, tworzy w oczach odbiorców pozytywną i silną tożsamość Gdańska.
ZOBACZ TEŻ:
Jak poinformował GZDiZ, "w czerwcu 2022 roku słynni brytyjscy showmani telewizyjni zawitali do Gdańska. Kręcili tu jeden z odcinków swojej nowej serii "The Grand Tour". Producentów ujęła właśnie historyczna i industrialna sceneria naszego miasta. Prowadzący są rozpoznawani, mają fanów na całym świecie."
- Realizowanie w Gdańsku programów telewizyjnych, seriali i filmów to forma promocji, tzw. city placement - dodaje Magdalena Kiljan. - Jest ona opisywana w publikacjach naukowych jako skuteczne narzędzie wywołania zainteresowania odbiorcy tak, aby zechciał odwiedzić dane miasto. Badania pokazują, że w miejscach, w których powstawały filmy, seriale oraz programy telewizyjne, wzrósł ruch turystyczny. Przełożyło się to bezpośrednio na zyski dla miasta i lokalnego biznesu. Efekty niekoniecznie widoczne są od razu, ale stopniowe budowanie marki przekłada się na efekt długofalowy w postaci napływu turystów czy inwestorów.
Jak dodała rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zielenie, taka forma działania miasta łączy się z oszczędnością.
- Taka forma promocji miasta łączy się z oszczędnością - poinformowała Magdalena Kiljan. - Bez angażowania dodatkowych środków z budżetu, widzowie oglądają produkt, dzięki któremu mogą przekonać się o zaletach Gdańska, jako miasta atrakcyjnego dla mieszkańca, ale i turysty. Współpraca przy powstawaniu filmów, seriali i programów jest powszechną praktyką, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, dotyczy to zarówno mniejszych programów popularnonaukowych, jak i wielkich hollywoodzkich produkcji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Polecane oferty

motus
Scooty 10 Lite 2022 Hulajnoga elektryczna MOTUS
jedziesz, składasz, przenosisz, by bez problemu po…

bird
Air Czarny Hulajnoga elektryczna BIRD
pokonaj korki i korki z potężnymi osiągami, zerową…

bird
Air Srebrny Hulajnoga elektryczna BIRD
pokonaj korki i korki z potężnymi osiągami, zerową…
Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny