Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

69 lat temu pierwsze SKM-ki pojechały do Nowego Portu

red.
Listopad 2010
Ponad 5 tys. osób poparło w internecie projekt przywrócenia linii kolejowej do Nowego Portu. Jego pomysłodawcą był wówczas świeżo upieczony radny Dariusz Słodkowski. 
Reaktywacja linii SKM to jedno z jego najważniejszych przedwyborczych zobowiązań. - Czy nie fajnie będzie, już po zbudowaniu kolei metropolitalnej w 2015 r., pojechać pociągiem z Nowego Portu na lotnisko? - pytał radny.
Listopad 2010 Ponad 5 tys. osób poparło w internecie projekt przywrócenia linii kolejowej do Nowego Portu. Jego pomysłodawcą był wówczas świeżo upieczony radny Dariusz Słodkowski. Reaktywacja linii SKM to jedno z jego najważniejszych przedwyborczych zobowiązań. - Czy nie fajnie będzie, już po zbudowaniu kolei metropolitalnej w 2015 r., pojechać pociągiem z Nowego Portu na lotnisko? - pytał radny. archiwum PP
SKM nie dojeżdża już do Nowego Portu, ale był czas kiedy kursowała w miarę regularnie.

SKM przestała obsługiwać połączenie do Nowego Portu 24 czerwca 2005 r.

Zamknięcie tej linii to wyniki tzw. efektu "kuli śnieżnej". Jeździło nią coraz mniej pasażerów, bilety drożały, infrastruktura się pogarszała, a prędkość przejazdu zwalniała. Im wolniej jeździł pociąg, tym mniej pasażerów nim podróżowało - wyjaśniał ówczesny radny Dariusz Słodkowski.

Listopad 2010
Ponad 5 tys. osób poparło w internecie projekt przywrócenia linii kolejowej do Nowego Portu. Jego pomysłodawcą był wówczas świeżo upieczony radny Dariusz Słodkowski. 
Reaktywacja linii SKM to jedno z jego najważniejszych przedwyborczych zobowiązań. - Czy nie fajnie będzie, już po zbudowaniu kolei metropolitalnej w 2015 r., pojechać pociągiem z Nowego Portu na lotnisko? - pytał radny.

69 lat temu pierwsze SKM-ki pojechały do Nowego Portu

Krótka historia trasy Nowy Port

  • Otwarcie linii Gdańsk Główny - Nowy Port nastąpiło 1 października 1867 r.
  • Kolejki jeździły do 24 czerwca 2005 r.
  • W ciągu doby odbywało się na tej linii 8 kursów.
  • Trasa liczyła 6 przystanków (Gdańsk Główny, Nowe Szkoty, Kolonia, Zaspa Towarowa, Brzeźno, Nowy Port).
  • Od ostatniego przejazdu perony zarastają trawą, za to tory są w dobrym stanie.

CZYTAJ TAKŻE:

Pociągi SKM do Nowego Portu uruchomiono szybciej niż znaną dziś wszystkim linię do Sopotu i Gdyni. Pierwszy pociąg SKM z Gdańska Gł. do Nowego Portu wyruszył już 2 stycznia 1951 roku punktualnie o godzinie 11:00. Regularne kursy uruchomiono jednak dopiero od 4 marca 1951 roku. Początkowo linię obsługiwało siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EW90, zwanych potocznie modrakami. Były żółto-niebieskie jednostki, odzyskane w ramach reparacji wojennych z systemu berlińskiej S-Bahn, czyli odpowiednika naszej SKM - podaje Emil Włuka,na stronie https://pulsgdanska.pl.

Regularne połączenia Szybkiej Kolei Miejskiej na linii kolejowej 249, przy której znajdują się m.in. przystanki Nowe Szkoty, Kolonia, Brzeźno i Nowy Port, zawieszono w grudniu 2002 roku. Czy pojawi się szansa na reaktywację tego odcinka - pytano w 2016 roku. Miasto i przewoźnik rozważają taką możliwość - odpowiadał urząd - w związku z planowaną w Letnicy budową nowego, dużego osiedla mieszkaniowego.

Jeszcze w 1998 roku po linii kursowało 28 par pociągów Gdańsk Gł. – Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Gł. W 2001 roku było to już tylko 18 par pociągów - podaje pulsgdanska.pl.

Ostatnie pociągi do stacji Gdańsk Nowy Port przestały jeździć 14 grudnia 2002 roku, ostatnie kursy w tym kierunku kończyły się na stacji Gdańsk Brzeźno. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto