Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ASP kształci architektów okrętowych. Studenci z Gdańska projektują pływające dzieła sztuki

Jacek Sieński
Studenci Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego ASP, specjalizujący się w projektowaniu architektonicznym statków, zdobywają nie tylko wiedzę i umiejętności artystyczne, ale również podstawy technicznej wiedzy okrętowej. 

Zobacz, jakie luksusowe jachty produkowano w stoczni gdańskiej

Sztukę można podzielić na czystą, jaką jest malarstwo czy rzeźba, i projektową. Ta druga obejmuje architekturę lądową i okrętową, a więc musi uwzględniać także wymogi techniczne stawiane dziełu. Bez znajomości choćby w zarysie teorii okrętu, która daje pojęcie o stateczności czy konstrukcji kadłuba, nie da się zaprojektować wyglądu łodzi lub statku. 

Na bryłę architektoniczną statku mają wpływ także rodzaj jego napędu, nadbudówki na pokładzie i wyposażenie pokładowe, np. wysokie żurawie albo bramownice rufowe na trawlerze rybackim. Wszystkie te elementy statku musi brać pod uwagę projektant opracowujący formę architektoniczną i przestrzeń na jednostce, jaką są pomieszczenia załogowe. 

Prof. Lerch zaznacza, że niegdyś konstruktorzy statków posługiwali się ołówkiem, a potem - przyrządami kreślarskimi. Dziś wspomagają ich komputery i specjalne programy projektowe. Nie oznacza to oczywiście, iż te nowoczesne narzędzia informatyczne zmniejszają czy ograniczają rolę konstruktorów i projektantów. Nadal od nich zależy kreowanie wizji technicznej i artystycznej statków. A te dziś są często pływającymi dziełami sztuki.
Studenci Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego ASP, specjalizujący się w projektowaniu architektonicznym statków, zdobywają nie tylko wiedzę i umiejętności artystyczne, ale również podstawy technicznej wiedzy okrętowej. Zobacz, jakie luksusowe jachty produkowano w stoczni gdańskiej Sztukę można podzielić na czystą, jaką jest malarstwo czy rzeźba, i projektową. Ta druga obejmuje architekturę lądową i okrętową, a więc musi uwzględniać także wymogi techniczne stawiane dziełu. Bez znajomości choćby w zarysie teorii okrętu, która daje pojęcie o stateczności czy konstrukcji kadłuba, nie da się zaprojektować wyglądu łodzi lub statku. Na bryłę architektoniczną statku mają wpływ także rodzaj jego napędu, nadbudówki na pokładzie i wyposażenie pokładowe, np. wysokie żurawie albo bramownice rufowe na trawlerze rybackim. Wszystkie te elementy statku musi brać pod uwagę projektant opracowujący formę architektoniczną i przestrzeń na jednostce, jaką są pomieszczenia załogowe. Prof. Lerch zaznacza, że niegdyś konstruktorzy statków posługiwali się ołówkiem, a potem - przyrządami kreślarskimi. Dziś wspomagają ich komputery i specjalne programy projektowe. Nie oznacza to oczywiście, iż te nowoczesne narzędzia informatyczne zmniejszają czy ograniczają rolę konstruktorów i projektantów. Nadal od nich zależy kreowanie wizji technicznej i artystycznej statków. A te dziś są często pływającymi dziełami sztuki. Wizualizacje - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku Projekt houseboata, pływającego kempingu, będącego bazą kajaków, autorstwa Rafała Niekielskiego
Gdańska Akademia Sztuk Pięknych jest jedyną uczelnią artystyczną w kraju, która kształci architektów okrętowych, nadających statkom nieszablonowe, ciekawe i estetyczne formy. Projekty studentów i dyplomantów Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego ASP można oglądać na wystawie, którą w ASP otwarto w poniedziałek. Warto im się przyjrzeć, bo zyskują uznanie i cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto