Bieganie a odchudzanie

abcZdrowie.pl
by Chris Hunkeler (flickr)
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Aktywność fizyczna jest idealnym sposobem na szczupłą sylwetkę. Jak biegać, aby schudnąć?

Aktywność fizyczna poprawia ogólną kondycję organizmu – wspomaga krążenie, dotlenia, poprawia funkcje mięśni i ścięgien. W świetle wielu badań naukowych sport chroni przed szeregiem chorób i negatywnymi skutkami procesu starzenia się. Niezależnie od tego, czy biegamy dla kondycji, czy rekreacyjnie, aby wysiłek fizyczny przyniósł pożądane efekty, należy zastosować się do kilku ważnych zasad. Sprawdź, w jaki sposób biegać, aby skutecznie spalić tkankę tłuszczową i nie doznać kontuzji.

Jak dobrze biegać?

Bieganie jest jednym z najpopularniejszych ćwiczeń kardio, czyli ćwiczeń wytrzymałościowych. Aktywność ta skutecznie dotlenia organizm i wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej. Regularne treningi biegowe wpływają na wzmocnienie mięśni nóg oraz poprawę wyglądu sylwetki. Jogging jest także świetnym sposobem na utratę nadmiaru kilogramów. Jednak każdy sport uprawiany nieprawidłowo zamiast przynosić korzyści, może prowadzić do kontuzji. Jeżeli chodzi o bieganie, należy biegać powoli, ale długo, i utrzymywać regularne tempo. Intensywne i krótkie biegi nie przyczyniają się do szybszego spalania tkanki tłuszczowej, a do rozbudowania masy mięśniowej.

Podczas biegania należy utrzymywać wyprostowaną sylwetkę – nie wolno garbić się ani opuszczać głowy. Najlepiej jest patrzeć przed siebie. W zależności od długości biegu wskazane jest także odmienne ustawianie stóp na ziemi – jeżeli dystans jest długi, stopa powinna najpierw dotknąć podłoża piętą, a gdy jest on krótki – palcami. Ważna jest także długość kroku – podczas biegów długodystansowych stopa powinna lądować na podłożu pod biegaczem (wydłużenie kroku nie przyniesie dodatkowych korzyści). Ręce powinny być zgięte pod kątem prostym i poruszać się zgodnie z ruchem nóg. Dłonie należy delikatnie zacisnąć w pięści, a barki rozluźnić. Chociaż na początku przygody z bieganiem wiele osób korzysta z profesjonalnej rady trenera, z czasem organizm sam wypracowuje optymalny sposób biegania.

W czasie biegania ważne jest również właściwe oddychanie. Najlepiej biegać naturalnie i nie napinać szczęki. Wraz z czasem wiele osób zaczyna oddychać w sposób zgodny z krokami. Najczęściej są to 2 kroki na wdech i 2 na wydech lub 2 kroki na wdech i 1 na wydech.

Tempo biegu początkującego biegacza powinno być wolniejsze. Jeżeli w czasie biegu niemożliwe jest prowadzenie swobodnej rozmowy, należy zwolnić. Najlepiej zacząć od 4 treningów w tygodniu po 30-40 minut. Gdy kondycja organizmu się poprawi, można wydłużyć bieg.

Gdzie i kiedy biegać?

Aby bieganie było bezpieczne, należy wybierać odpowiednie nawierzchnie. Jogging w mieście powinien mieć miejsce na mniej uczęszczanych ulicach. Ze względu na twardość podłoża zamiast chodnika lepiej wybierać asfalt. Jest on znacznie bezpieczniejszy dla stawów i ścięgien. Wiele korzyści przynosi także bieganie na stadionie. Należy jednak pamiętać, że może się ono okazać nużące, a biegając wciąż w tym samym kierunku, obciążamy jedną stronę ciała. Z tego powodu lepiej jest wybrać zewnętrzną stronę bieżni.

Idealnym miejscem do biegania będzie park lub inny zielony obszar posiadający dużą ilość ścieżek. Doskonale sprawdzają się także łąki i lasy. Jest to jednak propozycja dla biegaczy doświadczonych, zdolnych do przebiegnięcia dłuższej trasy.

Wielu biegaczy zastanawia się nad idealną porą biegania. Podczas gdy poranny trening zapewnia doskonały nastrój na cały dzień, nierozciągnięte mięśnie są bardziej podatne na kontuzje. Wieczorem często mamy więcej czasu na sport, jednak konsekwencją późnych treningów mogą być problemy z porannym wstawaniem. Doskonałą okazją do dłuższych biegów są weekendy.

Wsparcie redakcyjne od:

Znamy przyszłość Roberta Kubicy. WYWIAD

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rav
Maść rozgrzewająca. Dobre wsparcie treningu, bo zmniejsza ryzyko kontuzji. :)
K
Kasztan
Tak to prawda, rozgrzewka to podstawowa rzecz przed każdym treningiem, nawet tym najmniejszym. Nawiązując ferrguto do twojej wypowiedzi, co to jest ten dip hot? Pierwszy raz spotykam się z tą nazwą.
f
ferrguto
Warto przede wszystkim pamiętać zawsze o solidnej rozgrzewce. Nawet wspomóc ją jakimś kremem rozgrzewającym - dip hotem czy czymś takim. Zwłaszcza w przypadku początkujących, których organizmy są często kompletnie nieprzystosowane do wysiłku.
Dodaj ogłoszenie