Autorem nowego logo jest Piotr Korona, zaś samą koncepcję spinacza opracowała Justyna Kosińska z warszawskiej agencji Temperówka.
- Projekt jest oparty na prostym pomyśle dwuznaczności litery G, pierwszej litery nazwy miasta, a jednocześnie kształcie spinacza, symbolu ujęcia w jedną całość wydarzeń i działań na terenie Metropolii - mówi Aleksandra Szymańska z biura Gdańsk 2016. - Przedsięwzięcie ESK jest właśnie taką klamrą, która ma łączyć wszelkie aktywności kulturalne Gdańska i Metropolii. Nowe logo to także zaproszenie dla wszystkich do współudziału w tworzeniu i byciu gospodarzem wielkiego święta, jakim jest Europejska Stolica Kultury - dodaje. - Mamy nadzieję, że znaczek ten szybko przyjmie się w klapach kurtek, marynarek, żakietówi i zagości tam jako symbol poparcia Gdańska i Metropolii w staraniach o zdobycie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
Dlaczego powstało drugie logo?
Gdańsk 2016 ma, a właściwie miał już logo, wybrane w zorganizowanym przez miasto konkursie. W czerwcu ubiegłego roku roku gdańszczanka, Monika Krause otrzymała za wygraną 20 tys. zł, uzasadnienie wyboru do dziś znajdujemy na stronie internetowej Gdańska - "projekt logotypu autorstwa Moniki Krause charakteryzuje się wyrazistością, która z pewnością będzie pobudzała dyskusję i wyobraźnię, stanowi interesującą propozycję kolorystyczną i typograficzną."
Projekt Moniki Krause |
Po zwycięstwie Moniki Krause nie zabrakło głosów krytycznych, głównie ze strony środowiska grafików i designerów. Na razie nie wiadomo, jak przyjmą nowy projekt, tymczasem biuro pracuje intensywnie nad całą strategią promocji.
- Poprzednie logo było opracowane, gdy nie istniała jeszcze koncepcja naszej pracy - powiedział MMce Romuald Pokojski z biura Gdańsk 2016. - Poprzednie logo towarzyszyło staraniom, teraz jednak będziemy pracować na nowej koncepcji graficznej.
Pokojski nie ukrywa, że jednym z powodów zmiany logo była fala krytyki na temat poprzedniego projektu, jednak sam jest ostrożny w ocenie.
- Poprzednie logo spełniło swoją rolę, można powiedzieć, że doprowadziło nas tutaj. Niewykluczone, że nie zrezygnujemy z niego całkowicie, zwłaszcza w kontekście historii starań - mówi. - Teraz sytuacja jest zupełnie inna. I prawdę mówiąc, jeśli uda nam się wygrać konkurs, niewykluczone że staniemy przed koniecznością stworzenia nowego logo - dodaje. - Spójne działania promocyjne wymagają spójnej identyfikacji graficznej. Oczywiście w pracy twórczej zawsze należy liczyć się z krytyką. Jednak nowe logo jest niejako odpowiedzią na poprzednio wyrażane głosy krytyki ze strony środowiska i mieszkańców - dodaje.
Logo pozostałych polskich miast walczących o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016
Czytaj też:
Każdy może oddać głos na Gdańsk w sondażu o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Swój głos poparcia można oddać na stronie www.candidatecities.com. Na razie na Gdańsk zagłosowało 3 proc. osób, prowadzi Lublin. |
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?