Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa nowego terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Kontur nowego nabrzeża już wyłonił się z morza. ZDJĘCIA

OPRAC.: MT
Budowa Baltic Hub 3
Budowa Baltic Hub 3 materiały prasowe
Nowy terminal kontenerowy T3 Batic Hub realizowany przez konsorcjum Budimex i Deme zyskał już widoczny zarys. Jego kontur i powierzchnia są widoczne nawet z lądu. Trwają prace kafarowe, czerpalne i refulacyjne, wbudowywane jest podłoże pod konstrukcję terminala.

Trwa budowa nowego terminalu Baltic Hub w Gdańsku

Budowa projektu T3 jest realizowana w dwóch etapach. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i DEME wybuduje 36-hektarowy terminal obok Terminalu 1. Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 r., zostanie w całości odzyskany z morza. Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie.

W drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Ma się rozpocząć na początku 2023 r., a zakończyć w drugim kwartale 2025 r.

- Aktualnie trwają m.in. prace pogłębiarskie i refulacyjne w celu konstrukcji platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala kontenerowego. Całkowita ilość wydobytego urobku na koniec marca wyniosła ponad 3 mln m3 z czego prawie połowa została wykorzystana do zalądowienia nowego terenu. Prace prowadzone są przy użyciu 3 pogłębiarek TSHD Artevelde, Pallieter, Uilenspiegel. Równolegle trwają prace przy budowie konstrukcji ściany północnej. Do tej pory zainstalowano metodami wibracyjnymi już blisko 100% zakresu ścianek typu AZ o długości elementów 22,5m i łącznej masie ponad 4200 t. W ten sposób zbudowaliśmy konstrukcję pod przyszłe nabrzeże o długości 747 mb. – mówi Jakub Długoszek, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA.

Projekt T3 obejmuje również zakup siedmiu żurawi nabrzeżnych, które są w stanie obsługiwać największe statki na świecie, a także 20 półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynie (RMG) dla placu kontenerowego, którymi operatorzy będą mogli sterować zdalnie z ergonomicznie zaprojektowanych przestrzeni roboczych. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajne, nowoczesne i bardziej komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

O Baltic Hub

Baltic Hub (BH) rozpoczął działalność w 2007 roku pod nazwą DCT Gdańsk i ma zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców na świecie. W 2021 roku terminal obsłużył ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 roku BH osiągnął kamień milowy 15 milionów TEU, czyli całkowitą przepustowość obsłużoną od momentu powstania terminalu. BH zatrudnia ponad 1 200 osób, z czego ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na gospodarkę regionalną i polską, generując ponad 12 mld zł rocznie do budżetu państwa z podatku VAT, akcyzy i ceł. BH jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund doradzanego przez IFM Investors (30%).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa nowego terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk. Kontur nowego nabrzeża już wyłonił się z morza. ZDJĘCIA - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto